شناسهٔ خبر: 34170938 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

غلامی: انجام بیش از 5هزار قرارداد همکاری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با صنایع کشور

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰ قرار داد همکاری مراکز علمی و پژوهشی با صنایع مختلف کشور در حال انجام است که ۹۵۲ میلیارد تومان مبلغ این توافق‌نامه‌های همکاری مشترک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علمی ودانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از  اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین افتتاحیه نخستین نمایشگاه «فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید» که صبح امروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد، اظهار داشت: قریب به ۴میلیون دانشجو در کشور داریم که باید به سمت رفع دقیق نیازمندی‌های کشور سوق داده شوند. مراکز علمی در مراکز استان‌ها و بیشتر شهر‌های کشور و بیش از ۱۳ هزار کارگاه و آزمایشگاه دانشگاهی آمادگی دارند در تمامی حوزه‌های تحقیقاتی به تولید و صنعت کمک کنند.

وی افزود: در حال حاضر ۶ هزار واحد فناور در ۴۳ پارک علم و فناوری کشور مستقر هستند که اکثر آن‌ها بر اساس شناخت و رفع نیاز‌های تولید و صنعت شکل گرفته‌اند ودر همین راستا تولید تجهیرات پزشکی، طراحی و ساخت تجهیزات توربین‌های بادی، ماهواره ها، پهبادها و هواپیماهای بومی، انواع ربات‌های آموزشی و صنعتی، سامانه‌های راداری و پلتفرم خودرو در راستای همکاری‌های صنعت و فناوری و تحقیقات در دستور کار هستند.

 غلامی تصریح کرد: محدودیت‌های ایجاد شده برای کشورمان در واقع یک فرصت محسوب می‌شود که باید از این فرصت استفاده کرد و در این شرایط خاصی که بر کشور حاکم شده، باید سعی کنیم تا نقاط ضعف‌مان را شناسایی کرده و هماهنگی‌های مشترک بین بخش‌های علمی، پژوهشی و صنایع مختلف در این زمینه را فراهم آوریم.

وزیر علوم با بیان اینکه پایش قرارداد‌های ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها برای حصول ضعف‌ها و انجام حمایت‌ها را بررسی می‌کنیم، گفت: مشارکت جدی مراکز علمی و فناوری در رفع نیاز‌های کشور در حوزه رونق تولید و ساخت تولید را در برنامه کاری خود داریم و افزایش انجام فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی را در این راستا پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به اجرای طرح افزایش مهارت دانشجویان منطبق با نیاز‌های جامعه، گفت: طی دو سال گذشته تلاش دانشگاه‌ها در جهت آشنایی دانشجو‌ها با نیاز‌های جامعه و توانمندسازی آن‌ها بوده و در همین راستا فرصت‌های مطالعاتی جدید برای دانشجویان دکتری و اعضای هیئت علمی جدید در راستای همکاری‌های وزارت علوم و وزارت صمت در دست اجرا است وهمچنین تشویق اعضای هیئت علمی جهت مشارکت در طرح‌های صنعتی و پررنگ کردن نقش این عوامل در ارتقا و ترفیع آنها نیزدر همین راستا است.

غلامی در ادامه گفت: این نمایشگاه در راستای تعمیق و گسترش همکاری‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت صمت به عنوان متولی بخش‌های بزرگی از اقتصاد کشور برگزار شده و لازم است همه حوزه‌های تولید را در تامین نیاز‌های داخل و حضور در بازار‌های جهانی سروسامان دهیم.

وی افزود: وزارت علوم و تحقیقات و فناوری به همراه تمامی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور با افتخار در خدمت صنعت، تولید و شکوفایی اقتصاد کشور است؛ ما همچنین آمادگی داریم مراکز توسعه صنایع و r&dها را در مراکز علمی و فناوری مستقر کنیم. ظرفیت پایانه‌های دانشجویی نیز ظرفیت خوبی برای ورود به صنعت و تجارت و تولید است که این امر در جهت بهبود کسب و کار ضرورت دارد.

غلامی در پایان گفت: تمام توان خود را برای پویایی صنایع بزرگ به عنوان لوکوموتیو‌های اقتصاد کشور به کار خواهیم بست و با این کار، صنایع پایین‌دست نیز به مراتب پویا‌تر خواهند شد.

انتهای پیام/

نظر شما