شناسهٔ خبر: 34168379 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«مواجهه با گناه» در گالری‌گردی پایتخت

تهران- ایرنا- مواجهه، گناه ،پنداری دیگر، وحشی بافت، جاده فرعی، پنداری دیگر، دگرگونی، هایکو، تزلزل، آوای بوم و برگ و این منم عناوین بخشی از نمایشگاه های هنرهای تجسمی است که فرصتی برای گالری‌گردی پایتخت‌نشینان فراهم کرده است.

صاحب‌خبر -

گالری‌ها و مراکز هنری تهران روزهای پایانی این هفته (پنجشنبه ۲۷ و جمعه ۲۸ تیر) در میانه تیرماه میزبان نمایشگاه‌های متعددی برای اهل فرهنگ و هنر در پایتخت هستند.

«وحشی بافت» در گالری شلمان

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های علی پریزاد جمعه پیش‌رو (۲۸ تیر) در گالری شلمان افتتاح می‌شود و تا چهارشنبه پیش رو (۲ مرداد) ادامه خواهد داشت. پریزاد در توصیف این نمایشگاه می‌نویسد: همه چیز را می‌شکنم، تا به ناب‌ترین قطعه‌ها برای اجسام تابلوهایم دست یابم، اما شکستنم همانند شکستن یک شیشه و جفت و جورکردن قطعه‌های به جای مانده از آن نیست. بلکه من به اشیا تابلوهایم می‌گوئیم که چگونه بشکنند. آیا تا به حال به پشت دست خود به دقت نگاه کرده‌ای، تو نیز در حال شکسته شدن هستی و با گذر زمان هر یک از این شکست‌ها بیشتر و حرف‌هایشان گویاتر می‌شود و سرانجام به ذات خود می‌رسند.

این نمایشگاه در میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷ واقع است.

«مواجهه» در گالری دنا

نمایشگاه انفرادی عکس‌های کاترین نظری با گردآوری صمد قربان زاده جمعه در گالری دنا افتتاح می‌شود و تا جمعه آتی (۴ مرداد) ادامه خواهد داشت. در بیانیه این نمایشگاه به قلم قربان زاده آمده است: تخیل یکی از ارکان مهم در روند زایش اثر هنری است، به خصوص اگر ارائه تصاویر به صورت فتومونتاژ رخ دهد. تخیل می‌تواند به مثابه گفت و گویی باشد میان هنرمند و بخش‌های سرکوب شده ناخودآگاه همچون آمال و آرزوها که از این طریق جنبه عینی به خود گرفته و به تصویر در آیند. همچون اتفاقی که در آثار کاترین نظری رخ داده است. آرزوها و آمال سرکوب شده یک زن که در قالب اشکال و المان‌های مختلف خود را بروز داده اند. بال‌های شکسته و در حال سقوط هواپیماها، اسب زخمی که یارای بلند شدن ندارد، مبلی کهنه و دور افتاده در اطراف شهر و المان‌های دیگر که تک تک شأن می‌توانند نشان از اتفاقات و گذشته یک فرد باشند.

این مجموعه دنبال نشان دادن تجربیات رمانتیک گونه هنرمند نیست تا از طریق آن بخواهد بر ذهن مخاطب پایکوبی کرده و خود را داغدار اتفاقات گذشته خود بداند. کاترین نظری در این مجموعه سعی می‌کند پا را از دنیای شخصی و تجربیات زیسته خود فراتر گذارده و زن را در قالب یک شخصیت قهرمان گونه جلوه دهد.

زن در آثار او در یک مواجهه پایاپای با گذشته و آینده خود به تصویر کشیده می‌شود که نه مسلح به توپ و تانک است و نه دیگر سلاح‌های مدرن. سلاح او ایستادگی و صبر است. زنان در این تصاویر، در برابر جنگ و خونریزی، زایش و تولدی دوباره را هدیه می‌دهند. اما این مواجهه خیالی پیروزی نخواهد داشت، تنها خیال است که برتری می‌جوید و ما را هر چه بیشتر در خود فرو می‌برد. این نمایشگاه در خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک ۴، زنگ ۲ است.

نمایشگاه نقاشی مرضیه میرجعفری با نام " من و پیپ آقای شارل " تا 31 تیر در گالری آس برقرار است/ عکس از سید هاتف حسینی

گناه در گالری دستان +٢

نمایشگاه انفرادی چاپ دستی سینا چوپانی با عنوان معصیت (گناه) عصر جمعه در گالری دستان +٢ افتتاح می‌شود و تا جمعه ۱۱ مرداد ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه در خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک ۸، طبقه‌ی دوم است.

جاده فرعی در گالری زیرزمین دستان

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های طلوع ناصری با عنوان "جاده فرعی" جمعه در گالری زیرزمین دستان افتتاح می‌شود و تا جمعه ۱۱ مرداد ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه واقع در خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک ۶ است.

پنداری دیگر در گالری اعتماد نگارستان

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های فریبا فرقدانی با عنوان "پنداری دیگر" جمعه در گالری اعتماد نگارستان افتتاح می‌شود و تا جمعه ۲۲ مرداد ادامه خواهد داشت. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «متن یک گلدان در فضایی هیچ، داستانی ست که قرن هاست به آن پرداخته شده با هر زمینه و باور فرهنگی. اما این گلدان در سکوت، در حالی می‌تواند باوری متفاوت به وجود بیاورد، که نگاه وپنداردیگری در برداشته باشد. عزلت یک گلدان در سکوتی وهم آلود یا در برهوتی از خاکستری یا در ناکجاآبادی از رنگ، همه اینها باور من را می‌سازد به مکان امن نقاشی. عنوانی برای نقاشی‌ها نیست. عنوان، سرگشتگی خط‌ها و رنگ هاست در حضور گلدان، حضور بودن، حضوری در بطن متن.»

این نمایشگاه در میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان است.

دگرگونی در گالری کاما

نمایشگاه نقاشی‌های مرضیه فخر با عنوان "دگرگونی" عصر جمعه در گالری کاما افتتاح می‌شود و تا چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ ادامه خواهد داشت. گالری کاما در خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک ۴۴، ساختمان فرین، طبقه دوم است.

هایکو در گالری ایده

نمایشگاه انفرادی نقاشی الناز کاظم تاش با عنوان "هایکو" عصر جمعه در گالری ایده افتتاح می‌شود و تا چهارشنبه پیش‌رو (۲ مرداد) ادامه خواهد داشت. این گالری در میدان هفت تیر، خیابان قائم مقام، میدان شعاع، خیابان هجدهم، پلاک ۲۶ است.

تزلزل در گالری ویستا

نمایشگاه انفرادی حجم و چیدمان علی اعتبار با عنوان "تزلزل" عصر جمعه در گالری ویستا افتتاح می‌شود و تا جمعه آتی (۴ مرداد) ادامه خواهد داشت. این گالری در خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ است.

زیرین و روئین در ویستا پلاس

نمایشگاه انفرادی عکس و ترکیب مواد پریسا فهامی با عنوان "زیرین و روئین" عصر جمعه در گالری ویستا پلاس افتتاح می‌شود و تا جمعه ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه در خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ واقع شده است.

آوای بوم و برگ در گالری جاوید

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های سرور کیوان با عنوان "آوای بوم و برگ" عصر جمعه در گالری جاوید افتتاح می‌شود و تا جمعه ۴ مرداد ادامه خواهد داشت. گالری جاوید در میدان فاطمی، خیابان جویبار، خیابان زرتشت غربی کوچه یزدان، پلاک ۱۷، واحد۱ است.

این منم در نگارخانه شمیس

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان "این منم" که توسط سعید دولتی گردآوری شده است عصر جمعه در نگارخانه شمیس افتتاح می‌شود و تا جمعه آتی (۴ مرداد) ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان دانیالی، شماره ۸ است.

در بیانیه این نمایشگاه به قلم سعید دولتی آمده است: «وجود هنرمند مرکز اثر اوست و هدایت کننده اصلی. اگر ما برای او هدفی تعیین کنیم, اثر تمام ارزشش را از دست می‌دهد

او باید انچنان که حس می‌کند نقاشی کند. اگر این لذت خود بودن حاصل شود پیروزی هنرمند حاصل گشته است.

هنرمند با اثرش خود و زندگی اش را به ما نمایش می‌دهد و مارا به میهمانی دعوت می‌کند. حال این میهمانی می‌تواند باشکوه باشد، غمگنانه باشد، مشوش باشد، شاد و فرحبخش باشد، ترسناک باشد و....

با تمام این تفاسیر سخت به این جمله مارسل دوشان معتقدم که می‌گفت تابلویی که شوکه نمی‌کند, ارزش دیدن ندارد.»

حالِ حال در گالری آ

نمایشگاه گروهی طراحی "حالِ حال" ۲۱ تا ۳۱ تیر در گالری آ به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره ۷ برپاست.

نمایشگاه نقاشی هما عبدالهی با نام " سپنج " تا 2 مردادماه در گالری اُ برقرار است/ عکس از مجتبی عرب زاده

از قاب دیگری در گالری آتبین

نمایشگاه گروهی "از قاب دیگری" با آثاری از امید شلمانی، الی عابدی، بابک حقی، عطا محمدی، میلاد کارآموز، هامون محمودی و غزاله صداقت ۲۱ تیر تا ۱ مرداد در گالری آتبین برپاست. این گالری در خیابان ولی‌عصر، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک ۴۲ قرار دارد.

من و پیپ آقای شارل در گالری آس

نمایشگاه نقاشی مرضیه میرجعفری با نام "من و پیپ آقای شارل" ۲۱ تا ۳۱ تیر در گالری آس به نشانی شریعتی، بالاتر از پل رومی، جنب بانک پارسیان، پلاک ۱۸۳۱ میزبان هنردوستان است.

۱۹ پرتره و یک طبیعت بی‌جان در گالری امکان

نمایشگاه آثار محسن الوردیلی و فرید عابدین‌زاده با نام "۱۹ پرتره و یک طبیعت بی‌جان" ۲۱ تیر تا ۴ مرداد در گالری امکان واقع در خیابان میرزای شیرازی، کوچه دوم، پلاک ۳، زنگ یک برپاست.

نابه جایی در گالری الهه

نمایشگاه نقاشی مرضیه قاسم‌پور با نام "نابه جایی" ۲۱ تا ۳۱ تیر در گالری الهه در خیابان آفریقا، انتهای خیابان گلفام، سمت راست، بن بست امینی، پلاک ۳ برپاست.

سپنج در گالری اُ

نمایشگاه نقاشی هما عبدالهی با نام "سپنج" ۲۱ تیر تا ۲ مرداد در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول برپاست.

نقاشی در گالری پردیسان

نمایشگاه گروهی نقاشی با آثاری از فریبا شکوهی، سحر هجری و الهه خلیلی ۲۰ تا ۳۰ تیر در نگارخانه پردیسان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس شرق، بعد از چهار راه شهید سلیمی جهرمی (مخابرات)، فرهنگسرای فردوس مراجعه کنند.

یزدان سعدی

نمایشگاه نقاشی یزدان سعدی ۲۱ تا ۲۶ تیر در گالری ثالث برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره ١٤٨ قرار دارد.

۴ سوی خیال در خانه هنرمندان

نمایشگاه سالانه انجمن مجسمه‌سازان با نام "۴ سوی خیال" ۲۱ تیر تا ۴ مرداد در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. همچنین در نگارخانه نامی خانه هنرمندان نمایشگاه ساناز حائری ۲۱ تیر تا ۴ مردادماه برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

اشیا مصور در سرزمین هنر

نمایشگاه گروهی نقاشی "اشیا مصور" ۲۱ تا ۳۱ تیر در گالری سرزمین هنر به نشانی اوین، ابتدای سربالایی کچویی، کوچه صفا، پلاک ۴ برپاست.

خال هندو در فرهنگسرای نیاوران

نمایشگاه عکس علی مهردادنیا با نام "خال هندو" ۲۱ تا ۲۹ تیر در فرهنگسرای نیاوران برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به آدرس خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران، فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

مجموعه آبدیدگان و میدازولام در گالری شیرین

نمایشگاه نقاشی و چیدمان ملاحت محب‌خواه با نام " مجموعه آبدیدگان + چیدمان یادبود برای شهری که ناپدید می‌شود" و نمایشگاه نقاشی ساغر حمزه‌لو با نام "میدازولام" ۲۱ تیر تا ۲ مرداد در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه ۱۳ شماره ۵ مراجعه کنند.

نمایشگاه نقاشی و چیدمان ملاحت محب‌خواه با نام " مجموعه آبدیدگان + چیدمان یادبود برای شهری که ناپدید می‌شود" تا 2 مرداد در گالری شیرین برپاست./ عکس از زینب مهدوی

نقاشی در نگارخانه لاله

نمایشگاه گروهی نقاشی ۲۱ تیر تا ۸ مرداد در نگارخانه لاله برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، روبروی پارکینگ طبقاتی مراجعه کنند.

تئوری بی‌نظمی در گالری والی

نمایشگاه نقاشی مهدی جلالی با نام "تئوری بی‌نظمی" ۲۱ تیر تا ۱ مرداد در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ برپاست.

سپوکو / لبه ابر در گالری اعتماد ۱ و فضای سبز در گالری اعتماد ۲

نمایشگاه نقاشی سیمین کرامتی با نام "سپوکو / لبه ابر" در گالری اعتماد ۱ و نمایشگاه آثار شاهین نوروزی با نام "فضای سبز" در گالری اعتماد ۲، تا ۱۵ مرداد برپاست. گالری اعتماد به نشانی خیابان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی، پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان است.

نظر شما