شناسهٔ خبر: 34168264 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

امام جمعه زنجان درگذشت آیت‌الله «حقانی» را تسلیت گفت

خبرگزاری ایسنا

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان با صدور پیامی، درگذشت آیت‌الله حاج شیخ حسین حقانی را تسلیت گفت.

صاحب‌خبر -

امام جمعه زنجان درگذشت آیت‌الله «حقانی» را تسلیت گفت

 در پیام آیت‌الله علی خاتمی - امام جمعه زنجان - آمده است: «باکمال تأسف و تأثر عالم عامل، معلم اخلاق، استاد فرزانه حوزه‌های علمیه و دانشگاه، حضرت آیت‌الله حاج شیخ حسین حقانی پس از سپری کردن عمری بابرکت و تربیت شاگردانی فراوان به دیدار حق شتافت. ارتحال این عالم به بازماندگان، اساتید، خانواده و شاگردان معظم‌له تسلیت می‌گویم و برای بازماندگان صبر جمیل خواستارم».

آیت‌الله حاج شیخ حسین حقانی (زنجانی) پس از تحمل یک دوره بیماری در روز سه‌شنبه 25 تیرماه دار فانی را وداع گفت و به عالم باقی شتافت. این استاد حوزه علمیه صبح روز پنجشنبه با برگزاری مراسم تشییع (از مسجد آبشار به سوی حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها) چهره در نقاب خاک کشید.

آیت‌الله حاج شیخ حسین حقانی، اوّل اسفندماه سال ۱۳۱۳ شمسی در شهرستان زنجان و در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد و در اوایل تیرماه ۱۳۳۰ شمسی، بعد از خاتمه امتحانات کلاس نهم در تهران، وارد حوزه علمیه قم شد. در این هنگام حوزه علمیه قم تازه تعطیلات تابستانی خود را شروع کرده بود که تحصیلات علوم اسلامی را در هوای گرم تابستان سال ۱۳۳۰ هجری شمسی در قم شروع کرد و دوره مقدماتی علوم اسلامی را در عرض سه سال نزد اساتید فن خواند.

این استاد حوزه علمیه بعد از طی دوره مقدمات، دوره سطح را شروع و در عرض شش سال آن‌را به پایان رساند. در این دوره از اصول فقه معالم‌الاصول مرحوم شیخ حسن فرزند شهید ثانی و کتاب قوانین‌الاصول تالیف مرحوم میرزای قمی جلد اول تا آخر باب نواهی و بعد از آن (شرح لمعتین) تالیف مرحوم شهید ثانی را که یک دوره کامل و مختصر فقه اسلام است، در عرض دو و نیم سال خواند و سپس (فرائدالاصول) شیخ انصاری (ره) و مجددالاصول تالیف مرحوم آیت‌الله آخوند خراسانی را نزد اساتید فن از جمله مرحوم آیت‌الله مجاهدی گذراند.

او کتاب‌های متن در فقه و اصول در سطح عالی را نزد اساتیدی بزرگ از قبیل مرحوم آیت‌الله مجاهدی و آیت‌الله طباطبایی و غیر این دو از اساتید بزرگ آن‌روز تلمذ کرد و در عرض این دروس مربوط به فقه و اصول، (لئالی منظومه) مرحوم حکیم سبزواری (ره) را (منطق و حکمت) نزد اساتید بزرگ فلسفی آن‌روز گذراند. بعد از خاتمه سطح، دوره خارج سطح را نزد مراجع بزرگ آنروز متجاوز از ۲۲ سال شرکت کرد. در این بیست و دو سال مراجع و فقها و مدرسان بنام و معروفی بودند که از محضر این استاند استفاده کردند.

سه سال در اواخر عمر با برکت مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی، در مسجد اعظم قم که مبحث قضا را شروع کرده بود و بزرگان و اساتید و علمای بزرگ وقت در پای دروس این عالم فقیه متبحر شرکت می‌کرد و نوشته همه این دروس را به زبان عربی در اختیار دارد. در عرض این سه سال و بعد از آن نیز یک دوره اصول فقه را در محضر درس امام خمینی (ره) در مسجد سلماسی شرکت می‌کرد و در ضمن در خارج اصول فقه مرحوم آیت‌الله محقق داماد در مسجد اعظم قم جلد ثانی (کفایه الاصول) سال‌ها حضور داشت و از محضر پرفیض ایشان نیز استفاده برد و نیز یک دوره کامل در دروس اصول فقه مرحوم آیت‌الله شیخ هاشم آملی (لاریجانی) (قدس سره) شرکت کرد.

همچنین در حدود ۲۳ سال در دروس فقه مرحوم آیت‌الله سیدمحمدکاظم شریعت‌مداری شرکت کرد و نیز سالیان متمادی در دروس فقه مرحوم آیت‌الله بروجردی حضور داشت و همه درس‌های این استاد دقیقا به زبان عربی نوشته شده و موجود است. در عرض این دروس فقه و اصول، در دروس فلسفه مرحوم آیت‌الله علامه طباطبایی (ره) شرکت کرد که از بزرگان و اساتید حوزه علمیه قم نیز در آن حضور شرکت داشتند. همچنین هیئت قدیم را همراه جمعی از فضلا در مدرسه فیضیه پیش حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدعلی اردبیلی که در این علم گرچه قدیمی بود اما تبحری داشت، تلمذ کرد.

آثار علمی و پژوهشی مرحوم آیت‌الله حقانی در عرض ۵۴ سال، بیش از ۷۰۰ دفترچه ۲۰۰ برگی علمی، تاریخی، فقهی، اصولی و فلسفی است. این استاد حوزه علمیه قم از محضر مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه همچون آیات بروجردی، امام راحل، علامه طباطبایی، محقق داماد و هاشم آملی بهره برد.





نظر شما