شناسهٔ خبر: 34168218 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ادعای آمریکا درباره یک نفتکش با وجود اظهارات صریح ایران

با وجود اظهارنظر صریح وزارت امور خارجه ایران، مقامات آمریکایی همچنان درباره سرنوشت نفتکشی که برای تعمیر به داخل آبهای سرزمینی کشورمان منتقل شده، ابراز تردید می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود اینکه ایران صریحا اعلام کرده است که یک نفتکش خارجی به علت نقص فنی توسط یدک‌کش‌ها و برای تعمیرات به لنگرگاهی در آبهای ایران آورده شده، مقامات آمریکایی همچنان درباره این موضوع ابراز تردید می‌کنند.

در تازه‌ترین مورد از این نوع موضع‌گیری‌ها، چند مقام آمریکایی به رویترز گفته‌اند هنوز به درستی نمی‌دانند نفتکشی که از چند روز پیش ناپدید شده، توسط ایران "توقیف شده" یا پس از خراب شدن، توسط ایران "نجات داده شده" است.

در همین ارتباط، یک مقام آمریکایی به شرط افشا نشدن نامش به رویترز گفته است: "طبق اطلاعات ما این کشتی در آبهای سرزمینی ایران قرار دارد اما مشخص نیست که آیا ایران آن را توقیف کرده یا نجات داده است."

طبق گزارش رسانه‌های غربی، نفتکش MT Riah از روز ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیر) در هنگام عبور از تنگه هرمز ناپدید شده و ارتباط رادیویی آن قطع شده است. این کشتی آخرین بار شنبه گذشته نزدیک جزیره قشم ردگیری شده است.

رویترز می‌گوید آنچه باعث پیچیده‌تر شدن معمای این نفتکش شده این است که هنوز هیچ کشور یا شرکتی مدعی مالکیت آن نشده و یا ناپدید شدن آن را گزارش نکرده است.

حتی امارات متحده عربی که در گزارش‌های اولیه به عنوان مالک این کشتی از آن نام برده می‌شد نیز هرگونه ارتباط با این کشتی را رد کرده و علنا اعلام کرده که این نفتکش نه به امارات تعلق دارد و نه در اجاره این کشور بوده است.

مالک ثبت‌شده‌ی این نفتکش شرکت Prime Tankers در امارات متحده عربی است اما این شرکت به رویترز گفته که آن را به یک شرکت دیگر در امارات به نام "موج البحر" فروخته است.

جالب آنکه یکی از کارکنان شرکت موج البحر به رویترز گفته که این شرکت نیز از دو ماه پیش دیگر مالک این کشتی نیست و MT Riah اکنون تحت مدیریت شرکت دیگری به نام KRB Petrochem فعالیت می‌کند. رویترز می‌گوید هنوز نتوانسته با این شرکت ارتباط برقرار کند.

سوای اینکه آمریکا مدعی توقیف شدن نفتکشی توسط ایران شده که هنوز هیچ کشور یا شرکتی مفقودی آن را گزارش نکرده است، چنین ادعاهایی علیه ایران در حالی مطرح می‌شود که سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز چهارشنبه علنا اعلام کرد که یک نفتکش خارجی به دلیل نقص فنی در خلیج فارس دچار مشکل شد و طبق مقررات بین‌المللی نیرو‌های ایرانی پس از دریافت درخواست کمک به سوی آن رفته و توسط یدک‌کش آن را به سمت آب‌های ایران منتقل کردند تا تعمیرات لازم روی آن صورت پذیرد.

انتهای پیام/

نظر شما