شناسهٔ خبر: 34167826 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت آنلاین | لینک خبر

آشنایی با حریفان ایران در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

تیم ملی فوتبال ایران در گروه سوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ و انتخابی جام ملت‌های ۲۰۲۳ چین در قاره آسیا در کنار تیم‌های عراق، بحرین، هنگ کنگ و کامبوج قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

قرعه کشی مرحله دوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و انتخابی جام ملت‌های ۲۰۲۳ چین در قاره آسیا (چهارشنبه) در کوالالامپور مالزی برگزار شد و تیم ملی فوتبال ایران در گروه سوم این رقابت‌ها در کنار تیم‌های عراق، بحرین، هنگ کنگ و کامبوج قرار گرفت.  

شاگردان مارک ویلموتس نخستین بازی خود در این رقابت‌ها را ۱۹ شهریور در خانه هنگ کنگ برگزار می‌کنند که به احتمال فراوان این دیدار در ورزشگاه مونگ کوک شهر کولون انجام خواهد شد.

در این گزارش با هم گروه‌های ایران آشنا خواهیم شد.

عراق 

سخت‌ترین حریف ایران در این مرحله تیم ملی عراق است. حریف سنتی ایران در قاره آسیا که تاکنون آمار ۲۳ بازی، ۵ برد، ۶ مساوی، ۱۲ باخت، ۲۶ گل خورده، ۱۴ گل خورده را مقابل ملی پوشان کشورمان ثبت کرده و البته در سه بازی اخیر خود با ایران یعنی از ۴ ژانویه ۲۰۱۵ (حدود ۴ سال و نیم) بدون شکست بوده است.

شیر‌های مدیترانه نخستین بازی ملی تاریخ خود را ۱۹ اکتبر ۱۹۵۷ مقابل مراکش برگزار کردند که آن بازی با تساوی ۳ بر ۳ به اتمام رسید. بهترین پیروزی عراقی‌ها ۱۸ آگوست ۱۹۹۲ و با برتری ۱۳ بر صفر برابر اتیوپی رقم خورد و بدترین نتایج این تیم هم باخت هفت بر یک از ترکیه (۶ دسامبر ۱۹۵۹) ۶ بر صفر از برزیل (۱۱ اکتبر ۲۰۱۲) و ۶ بر صفر از شیلی (۱۴ آگوست ۲۰۱۳) بوده است.

عراق تنها یک بار موفق به صعود به جام جهانی شده است. این تیم در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک مقابل تیم‌های پاراگوئه، بلژیک و مکزیک به ترتیب یک بر صفر، ۲ بر یک و یک بر صفر شکست خوردند و با قعرنشینی گروه B ان رقابت‌ها فرصت صعود به مرحله بعدی را از دست دادند.

تیم ملی عراق همواره حریف گردن کلفت و چغری برای تیم ملی کشورمان بوده، اما بهترین نتایج این تیم مقابل ایران ۲ پیروزی با نتایج ۲ بر یک بوده است که ابتدا در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا و دیگری در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶ امارات حاصل شده است. سنگین‌ترین شکست عراق مقابل ایران هم در جام ملت‌های ۱۹۷۲ تهران و با نتیجه ۳ بر صفر حاصل شد‌

سبزپوشان ۹ بار در جام ملت‌های آسیا شرکت کرده اند که بهترین رتبه این تیم قهرمانی جام ملت‌های ۲۰۰۷ است.

عراقی‌ها همچنین قهرمانی رقابت‌های غرب آسیا ۲۰۰۲، قهرمانی بازی‌های غرب آسیا ۲۰۰۵، ۴ دوره قهرمانی جام ملت‌های عرب، قهرمانی رقابت‌های پان عرب ۱۹۸۵، سه دوره قهرمانی جام خلیج فارس، قهرمانی بازی‌های آسیایی ۱۹۸۲ دهلی، حضور در جام کنفدراسیون‌های ۲۰۰۹ آفریقای جنوبی و پنج دوره حضور در المپیک را در کارنامه دارند.

بهترین گلزن تاریخ این کشور حسین سعید با ۷۸ گل است که به تیم ملی ایران هم گلزنی کرده است و یکی از اسطوره‌های فوتبال این کشور معرفی شود. همچنین یونس محمود با ۱۴۸ بازی، رکورد دار تعداد بازی در تیم ملی عراق است.

عراق در حال حاضر تیم ۷۷ رنکینگ فیفا و نهم آسیا است. حضور در رتبه ۳۹ رنکینگ (اکتبر ۲۰۰۴) و ۱۳۹ (جولای ۱۹۹۶) هم به ترتیب بهترین و بدترین عملکرد عراقی‌ها در این زمینه است.

قرار است ورزشگاه ۶۵۲۲۷ نفری بین المللی بصره میزبان بازی‌های این تیم در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی باشد.

سرتکو کاتانچ، سرمربی ۵۶ ساله متولد ۱۶ جولای ۱۹۶۳ در لیوبلیانا اسلوونی که سابقه هدایت تیم‌های زیر ۲۱ سال اسلوونی، گوریکا، تیم ملی اسلوونی (۲ دوره) المپیاکوس، تیم ملی مقدونیه و تیم ملی امارات را در کارنامه دارد پس از جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا قراردادش را با عراقی‌ها تمدید کرد تا پس از متوقف کردن کارلوس کی روش، این بار در تلاش برای پیروزی مقابل مارک ویلموتس و تیم ملی ایران باشد.

از جلال حسن (دروازه بان الزورا) احمد ابراهیم (مدافع العربی قطر) ضرغام اسماعیل، ولید سالم و علا مهاوی (مدافعان پلیس عراق) ربین سولاکا (مدافع الشحانیه قطر) سعد ناطق (مدافع نیروی هوایی) طارق همام (هافبک سابق استقلال ایران) مهدی کامل و امجد عطوان (هافبک پلیس) بشار رسن (هافبک پرسپولیس ایران) صفا هادی (هافبک الزورا) علی عدنان (مدافع ونکوور وایت کپس کانادا) علی فائز (مدافع ریزاسپور ترکیه) احمد یاسین (هافبک هاکن سوئد) جاستین مرام (هافبک آتالانتا یونایتد آمریکا) اساما راشد (هافبک سانتا کلارا پرتغال) مهند علی (مهاجم الدحیل قطر) مهند عبدالرحیم (مهاجم پلیس عراق) و آیمن حسین (مهاجم سفاکسین تونس) باید به عنوان بازیکنان تاثیرگذار این تیم نام برد.

بحرین

تیم ملی بحرین یکی از تیم‌هایی است که ایرانی‌ها از بازی مقابل آن خاطرات شیرین و البته یک خاطره بسیار تلخ در ذهن دارند.

شکست ۳ بر یک شاگردان میروسلاو بلاژوویچ در روز پایانی مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ که مانع صعود ایران به آن رقابت‌ها شد خاطره تلخی است که البته در ادامه با برتری چهار بر دو ایران در دیدار رده بندی جام ملت‌های ۲۰۰۴ چین، برد یک بر صفر در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ و صعود شاگردان برانکو به رقابت‌های آلمان و برتری شش بر صفر تیم کارلوس کی روش در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل به بهترین شکل جبران شد.

آمار بازی‌های ایران و بحرین ۱۵ بازی، ۷ برد برای ایران، ۴ برد برای حریف و ۴ تساوی بوده است. ملی پوشان فوتبال کشورمان تاکنون ۲۹ بار دروازه سرخ پوشان بحرینی را باز کرده اند و در سوی مقابل بحرینی‌ها هم ۱۲ بار موفق به گلزنی به ایران شده اند.

ایران ۲ بار بحرین را با نتیجه ۶ بر صفر شکست داده است. ابتدا در بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران و سپس در دور رفت مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴. سنگین‌ترین شکست تیم ملی هم یکی همان نتیجه سه بر یک در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ است و دیگری باخت ۴ بر ۲ در بازی دوستانه سال ۲۰۰۹.

جنگجویان دیلمونس (لقب تیم ملی بحرین) نخستین بازی تاریخ خود را ۲ آوریل ۱۹۶۶ مقابل کویت برگزار کردند که آن بازی با تساوی ۴ بر ۴ به اتمام رسید. بهترین نتیجه تاریخ بحرین ۱۲ فوریه ۲۰۱۲ با برد ۱۰ بر صفر این تیم مقابل اندونزی رقم خورد و بدترین نتیجه این تیم هم ۵ آوریل ۱۹۶۶ با باخت ۱۰ بر یک به عراق.

بحرین تاکنون موفق نشده به جام جهانی راه یابد و بهترین عملکرد این تیم هم حضور در مرحله پلی آف مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ بود که البته بحرینی‌ها با شکست در مجموع بازی رفت و برگشت مقابل ترینیداد و توباگو نتوانستند به جام جهانی آلمان برسند.

هم گروه ایران تاکنون ۶ بار در جام ملت‌های آسیا شرکت کرده و بهترین عملکردش کسب رتبه چهارم جام ملت‌های ۲۰۰۴ چین است.

قهرمانی در رقابت‌های سال ۲۰۱۱ و جام شورای همکاری کشور‌های حاشیه خلیج فارس در همان سال جزء افتخار‌های تیم ملی بحرین است.

سلمان عیسی با ۱۵۶ بازی و اسماعیل عبداللطیف با ۴۰ گل ملی رکورددار بازی و گل ملی برای تیم ملی بحرین هستند.

بحرین در آخرین رنکینگ اعلام شده از سوی فیفا در جایگاه ۱۱۰ جهان و ۱۹ آسیا ایستاد. رتبه ۴۴ سپتامبر ۲۰۰۴ و ۱۳۹ مارس ۲۰۰۰ هم بهترین و بدترین جایگاه این تیم در رنکینگ فیفا بوده است.

بحرینی‌ها بازی‌های خانگی شان را در ورزشگاه ۲۴ هزار نفری ملی منامه برگزار می‌کنند.

مسئولان فدراسیون فوتبال این کشور هلیو سوسا، سرمربی معروف و ۴۹ ساله پرتغالی که متولد ۱۲ آگوست ۱۹۶۹ است و تاکنون در تیم‌های ویتوریا ستوبال، کوویل‌ها و تیم ملی جوانان پرتغال سرمربیگری کرده به عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کردند.

از سید شوبر علوی (دروازه بان النجمه) ولید الهیام (مدافع المحرق) ضیاء سعید (هافبک النصر کویت) عبدالوهاب الصافی (هافبک المحرق) عبدالله یوسف هلال (مهاجم بوهمیانس جمهوری چک) علی مدن (هافبک النجمه) محمد الرمیهی (مهاجم کلاب منامه) احمد عبدالله (مدافع النجمه) کمیل الاسود (هافبک الرفا) سامی الحسینی (مهاجم رفا شرقی) و جمال راشد (هافبک المحرق) می‌توان به عنوان بازیکنان کلیدی بحرین نام برد.

هنگ کنگ

از آخرین باری که ایران و هنگ کنگ با هم بازی کرده اند ۳۱ سال می‌گذرد، اما شاید جالب باشد بدانید این تیم در مجموع ۵ بازی‌ای که به مصاف ملی پوشان کشورمان رفته یک بار به پیروزی رسیده و چهار بار هم شکست خورده است.

تنها برد این تیم آسیای شرقی مقابل تیم کشورمان ۲۴ جولای ۱۹۷۴ و با نتیجه یک بر صفر در بازی تدارکاتی رقم خورد و سنگین‌ترین شکست هنگ کنگی‌ها از یوز‌ها (لقب تیم ملی فوتبال ایران) هم باخت سه بر صفر در مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین است.

سهم گلزنی تیم‌ها هم در این پنج بازی ۹ گل برای ایران و یک گل برای هنگ کنگ است.

قدرتمند‌ها (لقب تیم ملی هنگ کنگ) نخستین بازی خود را ۲ می ۱۹۵۴ با کره جنوبی انجام دادند و در آن بازی حریف خود را با تساوی سه بر سه متوقف کردند. از آن زمان تاکنون برد ۱۵ بر صفر مقابل گوام (۷ مارس ۲۰۰۵) بهترین و سه شکست هفت بر صفر از چین (۱۷ نوامبر ۲۰۰۴) پاراگوئه (۱۷ نوامبر ۲۰۱۰) و آرژانتین (۱۴ اکتبر ۲۰۱۴) بدترین نتایج هنگ کنگ بوده است.

سرخ پوشان تاکنون به جام جهانی صعود نکرده اند و البته توفیق قابل ذکری هم در رقابت‌های مقدماتی نداشته اند. البته بهترین عنوان این تیم از سه بار حضورش در جام ملت‌های آسیا هم کسب رتبه سومی جام ملت‌های ۱۹۵۶ بوده است.

هنگ کنگ مدت‌ها است از سطح تیم‌های درجه سه آسیا هم فاصله گرفته، اما در همان دوران اوجش هم افتخاری به دست نیاورد. ۲ قهرمانی در تورنمنت کوچک لونگ تنگ (مخصوص کشور‌های کوچک شرق آسیا) تنها جام‌هایی هستند که بازیکنان هنگ کنگ در طول تاریخ خود آن‌ها را بالای سر برده اند.

لی چی هو با ۷۰ بازی ملی رکوددار بازی ملی برای این تیم است و چان سیو کی هم با ۳۶ گل بهترین گلزن تاریخ هنگ کنگ محسوب می‌شود.

این حریف تیم ملی ایران در رنکینگ ژوئن ۲۰۱۹ فیفا در جایگاه ۱۴۱ جهان و ۲۷ آسیا قرار گرفت. بهترین رتبه هنگ کنگ در رنکینگ ۹۰ (فوریه ۱۹۹۶) و بدترین رتبه اش هم ۱۷۲ (نوامبر ۲۰۱۲) است.

هنگ کنگ در ورزشگاه هفت هزار نفری مونگ کوک از حریفانش میزبانی می‌کند.

میکسو پاتلاینن، ستاره سابق تیم ملی فنلاند که متولد ۳ فوریه ۱۹۶۲ و ۵۲ ساله است در آوریل ۲۰۱۹ به عنوان سرمربی هنگ کنگ انتخاب شد. در کارنامه او هدایت تیم‌های کودن بیث اسکاتلند، TPS، هیبرنیان اسکاتلند، کیلمارنوک اسکاتلند، تیم ملی فنلاند، داندی یونایتد اسکاتلند، اوبون یونایتد تایلند، تیم ملی لتونی دیده می‌شود.

با توجه به مهاجرپذیر بودن کشور هنگ کنگ بسیاری از بازیکنان تیم ملی این کشور مهاجر هستند و از بازیکنان تاثیرگذارش باید به یاپ هونگ فای (دروازه بان ایسترن) فستوس بایسه (مدافع نیجریه‌ای الاصل گوئیژو ژیچنگ چین) اندی راسل (مدافع انگلیسی الاصل هبی چین) دنی کانسلا (مدافع اسپانیایی الاصل کیتچی) هلیو (مدافع برزیلی الاصل کیتچی) هوانگ یانگ (هافبک چینی الاصل کیتچی) جو ئینگ ژی (هافبک چینی الاصل کیتچی) وونگ وای (هافبک) لی کا ئیو (هافبک ایسترن) تان، چون لوک (هافبک گوانگ ژو چین) الکس آکانده (مهاجم نیجریه‌ای الاصل دالیان چین) جک سیلی (مدافع انگلیسی الاصل ساترن دیستریکت) لئون، چون پونگ (هافبک ایسترن) پل انگوئه (مهاجم کامرونی الاصل پگاسوس) اشاره کرد.

کامبوج

ایران تاکنون دیداری با ضعیف‌ترین تیم گروهش انجام نداده و به همین دلیل شناخت زیادی هم روی کامبوج ندارد.

یکی از نکات بارز درباره تیم ملی کامبوج انتخاب کیسوکه هوندا، ستاره سابق تیم ملی ژاپن به عنوان سرمربی این تیم است. بازیکن ۳۳ ساله سابق تیم‌های میلان ایتالیا، زسکا مسکو روسیه، پاچوکا مکزیک و ملبورن ویکتوری که به تازگی بار دیگر به تیم ونلو هلند پیوسته پس از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و با خداحافظی از جمع سامورایی‌ها (لقب تیم ملی ژاپن) برای ۲ سال سرمربی کامبوج شد. البته به صورت رایگان این سمت را پذیرفت، اما با توجه به اینکه مدام باید در رفت و آمد باشد تصمیم گرفت فلیکس دالماس جوان ۳۱ ساله آرژانتینی که یکی از دوستانش است بالای سر این تیم بگذارد.

نخستین بازی تاریخ این کشور کوچک جنوب شرق آسیا ۱۷ مارس ۱۹۵۶ و با شکست ۹ بر ۲ کامبوج از مالزی برگزار شد. برتری ۱۱ بر صفر مقابل یمن شمالی در تاریخ ۲۹ نوامبر ۱۹۶۶ بهترین پیروزی تاریخ جمهوری خمر سابق (کامبوج فعلی) است و بدترین شکست این تیم هم ۶ دسامبر ۱۹۹۵ با باخت ۱۰ بر صفر از اندونزی رقم خورد.

کامبوج هیچگونه سابقه روشنی در فوتبال ندارد و شاید رویایی‌ترین عملکردی که این تیم ثبت کرده حضور در جام ملت‌های ۱۹۷۲ تایلند و کسب رتبه چهارم آن رقابت‌ها است.

خون لابوراوی با ۵۶ بازی و چان واساناکا با ۱۶ گل ملی رکوددار تعداد بازی و گل ملی در تاریخ فوتبال ملی کامبوج هستند.

۱۶۹ جهان و ۳۶ آسیا رتبه‌ای است که جنجگویان آنگکور (لقب تیم ملی کامبوج) در آخرین رنکینگ فیفا روی آن قرار گرفتند. البته آن‌ها بهترین و بدترین رتبه‌ای که در رنکینگ فیفا داشته اند ۱۳۵ (مارس ۲۰۱۱) و ۱۹۸ (آگوست ۲۰۱۴) بوده است.

بازی‌های خانگی کامبوج در ورزشگاه پیر و ۵۰ هزار نفری المپیک شهر پنوم پنه برگزار می‌شود.

اوم ویچت (دروازه بان تیم وزارت دفاع ملی) نن سوسیروث، سوئی وصال (مدافعان تیم پری خان ریچ اسوی رینگ) هونگ فنگ (مدافع بئونگ کت) کوچ سوکومفیک، سوس سوهانا (هافبک ناگا ورلد) تیث دینا (هافبک ویساخا) چهین چوئن (هافبک تیم وزارت دفاع ملی) تیری چانسابین (هافبک فرانسوی الاصل ترنگ گانو مالزی) پراک مونی اودوم (پری خان ریچ اسوی رینگ) کئو سوکفنگ (مهاجم تیم ویساخا) چان واساناکا (مهاجم PKNS مالزی) هم از نفرات کلیدی کامبوج هستند.

قرعه کشی مرحله دوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و انتخابی جام ملت‌های ۲۰۲۳ چین در قاره آسیا (چهارشنبه) در کوالالامپور مالزی برگزار شد و تیم ملی فوتبال ایران در گروه سوم این رقابت‌ها در کنار تیم‌های عراق، بحرین، هنگ کنگ و کامبوج قرار گرفت.  

شاگردان مارک ویلموتس نخستین بازی خود در این رقابت‌ها را ۱۹ شهریور در خانه هنگ کنگ برگزار می‌کنند که به احتمال فراوان این دیدار در ورزشگاه مونگ کوک شهر کولون انجام خواهد شد.

در این گزارش با هم گروه‌های ایران آشنا خواهیم شد.

عراق 

سخت‌ترین حریف ایران در این مرحله تیم ملی عراق است. حریف سنتی ایران در قاره آسیا که تاکنون آمار ۲۳ بازی، ۵ برد، ۶ مساوی، ۱۲ باخت، ۲۶ گل خورده، ۱۴ گل خورده را مقابل ملی پوشان کشورمان ثبت کرده و البته در سه بازی اخیر خود با ایران یعنی از ۴ ژانویه ۲۰۱۵ (حدود ۴ سال و نیم) بدون شکست بوده است.

شیر‌های مدیترانه نخستین بازی ملی تاریخ خود را ۱۹ اکتبر ۱۹۵۷ مقابل مراکش برگزار کردند که آن بازی با تساوی ۳ بر ۳ به اتمام رسید. بهترین پیروزی عراقی‌ها ۱۸ آگوست ۱۹۹۲ و با برتری ۱۳ بر صفر برابر اتیوپی رقم خورد و بدترین نتایج این تیم هم باخت هفت بر یک از ترکیه (۶ دسامبر ۱۹۵۹) ۶ بر صفر از برزیل (۱۱ اکتبر ۲۰۱۲) و ۶ بر صفر از شیلی (۱۴ آگوست ۲۰۱۳) بوده است.

عراق تنها یک بار موفق به صعود به جام جهانی شده است. این تیم در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک مقابل تیم‌های پاراگوئه، بلژیک و مکزیک به ترتیب یک بر صفر، ۲ بر یک و یک بر صفر شکست خوردند و با قعرنشینی گروه B ان رقابت‌ها فرصت صعود به مرحله بعدی را از دست دادند.

تیم ملی عراق همواره حریف گردن کلفت و چغری برای تیم ملی کشورمان بوده، اما بهترین نتایج این تیم مقابل ایران ۲ پیروزی با نتایج ۲ بر یک بوده است که ابتدا در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا و دیگری در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶ امارات حاصل شده است. سنگین‌ترین شکست عراق مقابل ایران هم در جام ملت‌های ۱۹۷۲ تهران و با نتیجه ۳ بر صفر حاصل شد‌

سبزپوشان ۹ بار در جام ملت‌های آسیا شرکت کرده اند که بهترین رتبه این تیم قهرمانی جام ملت‌های ۲۰۰۷ است.

عراقی‌ها همچنین قهرمانی رقابت‌های غرب آسیا ۲۰۰۲، قهرمانی بازی‌های غرب آسیا ۲۰۰۵، ۴ دوره قهرمانی جام ملت‌های عرب، قهرمانی رقابت‌های پان عرب ۱۹۸۵، سه دوره قهرمانی جام خلیج فارس، قهرمانی بازی‌های آسیایی ۱۹۸۲ دهلی، حضور در جام کنفدراسیون‌های ۲۰۰۹ آفریقای جنوبی و پنج دوره حضور در المپیک را در کارنامه دارند.

بهترین گلزن تاریخ این کشور حسین سعید با ۷۸ گل است که به تیم ملی ایران هم گلزنی کرده است و یکی از اسطوره‌های فوتبال این کشور معرفی شود. همچنین یونس محمود با ۱۴۸ بازی، رکورد دار تعداد بازی در تیم ملی عراق است.

عراق در حال حاضر تیم ۷۷ رنکینگ فیفا و نهم آسیا است. حضور در رتبه ۳۹ رنکینگ (اکتبر ۲۰۰۴) و ۱۳۹ (جولای ۱۹۹۶) هم به ترتیب بهترین و بدترین عملکرد عراقی‌ها در این زمینه است.

قرار است ورزشگاه ۶۵۲۲۷ نفری بین المللی بصره میزبان بازی‌های این تیم در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی باشد.

سرتکو کاتانچ، سرمربی ۵۶ ساله متولد ۱۶ جولای ۱۹۶۳ در لیوبلیانا اسلوونی که سابقه هدایت تیم‌های زیر ۲۱ سال اسلوونی، گوریکا، تیم ملی اسلوونی (۲ دوره) المپیاکوس، تیم ملی مقدونیه و تیم ملی امارات را در کارنامه دارد پس از جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا قراردادش را با عراقی‌ها تمدید کرد تا پس از متوقف کردن کارلوس کی روش، این بار در تلاش برای پیروزی مقابل مارک ویلموتس و تیم ملی ایران باشد.

از جلال حسن (دروازه بان الزورا) احمد ابراهیم (مدافع العربی قطر) ضرغام اسماعیل، ولید سالم و علا مهاوی (مدافعان پلیس عراق) ربین سولاکا (مدافع الشحانیه قطر) سعد ناطق (مدافع نیروی هوایی) طارق همام (هافبک سابق استقلال ایران) مهدی کامل و امجد عطوان (هافبک پلیس) بشار رسن (هافبک پرسپولیس ایران) صفا هادی (هافبک الزورا) علی عدنان (مدافع ونکوور وایت کپس کانادا) علی فائز (مدافع ریزاسپور ترکیه) احمد یاسین (هافبک هاکن سوئد) جاستین مرام (هافبک آتالانتا یونایتد آمریکا) اساما راشد (هافبک سانتا کلارا پرتغال) مهند علی (مهاجم الدحیل قطر) مهند عبدالرحیم (مهاجم پلیس عراق) و آیمن حسین (مهاجم سفاکسین تونس) باید به عنوان بازیکنان تاثیرگذار این تیم نام برد.

بحرین

تیم ملی بحرین یکی از تیم‌هایی است که ایرانی‌ها از بازی مقابل آن خاطرات شیرین و البته یک خاطره بسیار تلخ در ذهن دارند.

شکست ۳ بر یک شاگردان میروسلاو بلاژوویچ در روز پایانی مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ که مانع صعود ایران به آن رقابت‌ها شد خاطره تلخی است که البته در ادامه با برتری چهار بر دو ایران در دیدار رده بندی جام ملت‌های ۲۰۰۴ چین، برد یک بر صفر در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ و صعود شاگردان برانکو به رقابت‌های آلمان و برتری شش بر صفر تیم کارلوس کی روش در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل به بهترین شکل جبران شد.

آمار بازی‌های ایران و بحرین ۱۵ بازی، ۷ برد برای ایران، ۴ برد برای حریف و ۴ تساوی بوده است. ملی پوشان فوتبال کشورمان تاکنون ۲۹ بار دروازه سرخ پوشان بحرینی را باز کرده اند و در سوی مقابل بحرینی‌ها هم ۱۲ بار موفق به گلزنی به ایران شده اند.

ایران ۲ بار بحرین را با نتیجه ۶ بر صفر شکست داده است. ابتدا در بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران و سپس در دور رفت مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴. سنگین‌ترین شکست تیم ملی هم یکی همان نتیجه سه بر یک در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ است و دیگری باخت ۴ بر ۲ در بازی دوستانه سال ۲۰۰۹.

جنگجویان دیلمونس (لقب تیم ملی بحرین) نخستین بازی تاریخ خود را ۲ آوریل ۱۹۶۶ مقابل کویت برگزار کردند که آن بازی با تساوی ۴ بر ۴ به اتمام رسید. بهترین نتیجه تاریخ بحرین ۱۲ فوریه ۲۰۱۲ با برد ۱۰ بر صفر این تیم مقابل اندونزی رقم خورد و بدترین نتیجه این تیم هم ۵ آوریل ۱۹۶۶ با باخت ۱۰ بر یک به عراق.

بحرین تاکنون موفق نشده به جام جهانی راه یابد و بهترین عملکرد این تیم هم حضور در مرحله پلی آف مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ بود که البته بحرینی‌ها با شکست در مجموع بازی رفت و برگشت مقابل ترینیداد و توباگو نتوانستند به جام جهانی آلمان برسند.

هم گروه ایران تاکنون ۶ بار در جام ملت‌های آسیا شرکت کرده و بهترین عملکردش کسب رتبه چهارم جام ملت‌های ۲۰۰۴ چین است.

قهرمانی در رقابت‌های سال ۲۰۱۱ و جام شورای همکاری کشور‌های حاشیه خلیج فارس در همان سال جزء افتخار‌های تیم ملی بحرین است.

سلمان عیسی با ۱۵۶ بازی و اسماعیل عبداللطیف با ۴۰ گل ملی رکورددار بازی و گل ملی برای تیم ملی بحرین هستند.

بحرین در آخرین رنکینگ اعلام شده از سوی فیفا در جایگاه ۱۱۰ جهان و ۱۹ آسیا ایستاد. رتبه ۴۴ سپتامبر ۲۰۰۴ و ۱۳۹ مارس ۲۰۰۰ هم بهترین و بدترین جایگاه این تیم در رنکینگ فیفا بوده است.

بحرینی‌ها بازی‌های خانگی شان را در ورزشگاه ۲۴ هزار نفری ملی منامه برگزار می‌کنند.

مسئولان فدراسیون فوتبال این کشور هلیو سوسا، سرمربی معروف و ۴۹ ساله پرتغالی که متولد ۱۲ آگوست ۱۹۶۹ است و تاکنون در تیم‌های ویتوریا ستوبال، کوویل‌ها و تیم ملی جوانان پرتغال سرمربیگری کرده به عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کردند.

از سید شوبر علوی (دروازه بان النجمه) ولید الهیام (مدافع المحرق) ضیاء سعید (هافبک النصر کویت) عبدالوهاب الصافی (هافبک المحرق) عبدالله یوسف هلال (مهاجم بوهمیانس جمهوری چک) علی مدن (هافبک النجمه) محمد الرمیهی (مهاجم کلاب منامه) احمد عبدالله (مدافع النجمه) کمیل الاسود (هافبک الرفا) سامی الحسینی (مهاجم رفا شرقی) و جمال راشد (هافبک المحرق) می‌توان به عنوان بازیکنان کلیدی بحرین نام برد.

هنگ کنگ

از آخرین باری که ایران و هنگ کنگ با هم بازی کرده اند ۳۱ سال می‌گذرد، اما شاید جالب باشد بدانید این تیم در مجموع ۵ بازی‌ای که به مصاف ملی پوشان کشورمان رفته یک بار به پیروزی رسیده و چهار بار هم شکست خورده است.

تنها برد این تیم آسیای شرقی مقابل تیم کشورمان ۲۴ جولای ۱۹۷۴ و با نتیجه یک بر صفر در بازی تدارکاتی رقم خورد و سنگین‌ترین شکست هنگ کنگی‌ها از یوز‌ها (لقب تیم ملی فوتبال ایران) هم باخت سه بر صفر در مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین است.

سهم گلزنی تیم‌ها هم در این پنج بازی ۹ گل برای ایران و یک گل برای هنگ کنگ است.

قدرتمند‌ها (لقب تیم ملی هنگ کنگ) نخستین بازی خود را ۲ می ۱۹۵۴ با کره جنوبی انجام دادند و در آن بازی حریف خود را با تساوی سه بر سه متوقف کردند. از آن زمان تاکنون برد ۱۵ بر صفر مقابل گوام (۷ مارس ۲۰۰۵) بهترین و سه شکست هفت بر صفر از چین (۱۷ نوامبر ۲۰۰۴) پاراگوئه (۱۷ نوامبر ۲۰۱۰) و آرژانتین (۱۴ اکتبر ۲۰۱۴) بدترین نتایج هنگ کنگ بوده است.

سرخ پوشان تاکنون به جام جهانی صعود نکرده اند و البته توفیق قابل ذکری هم در رقابت‌های مقدماتی نداشته اند. البته بهترین عنوان این تیم از سه بار حضورش در جام ملت‌های آسیا هم کسب رتبه سومی جام ملت‌های ۱۹۵۶ بوده است.

هنگ کنگ مدت‌ها است از سطح تیم‌های درجه سه آسیا هم فاصله گرفته، اما در همان دوران اوجش هم افتخاری به دست نیاورد. ۲ قهرمانی در تورنمنت کوچک لونگ تنگ (مخصوص کشور‌های کوچک شرق آسیا) تنها جام‌هایی هستند که بازیکنان هنگ کنگ در طول تاریخ خود آن‌ها را بالای سر برده اند.

لی چی هو با ۷۰ بازی ملی رکوددار بازی ملی برای این تیم است و چان سیو کی هم با ۳۶ گل بهترین گلزن تاریخ هنگ کنگ محسوب می‌شود.

این حریف تیم ملی ایران در رنکینگ ژوئن ۲۰۱۹ فیفا در جایگاه ۱۴۱ جهان و ۲۷ آسیا قرار گرفت. بهترین رتبه هنگ کنگ در رنکینگ ۹۰ (فوریه ۱۹۹۶) و بدترین رتبه اش هم ۱۷۲ (نوامبر ۲۰۱۲) است.

هنگ کنگ در ورزشگاه هفت هزار نفری مونگ کوک از حریفانش میزبانی می‌کند.

میکسو پاتلاینن، ستاره سابق تیم ملی فنلاند که متولد ۳ فوریه ۱۹۶۲ و ۵۲ ساله است در آوریل ۲۰۱۹ به عنوان سرمربی هنگ کنگ انتخاب شد. در کارنامه او هدایت تیم‌های کودن بیث اسکاتلند، TPS، هیبرنیان اسکاتلند، کیلمارنوک اسکاتلند، تیم ملی فنلاند، داندی یونایتد اسکاتلند، اوبون یونایتد تایلند، تیم ملی لتونی دیده می‌شود.

با توجه به مهاجرپذیر بودن کشور هنگ کنگ بسیاری از بازیکنان تیم ملی این کشور مهاجر هستند و از بازیکنان تاثیرگذارش باید به یاپ هونگ فای (دروازه بان ایسترن) فستوس بایسه (مدافع نیجریه‌ای الاصل گوئیژو ژیچنگ چین) اندی راسل (مدافع انگلیسی الاصل هبی چین) دنی کانسلا (مدافع اسپانیایی الاصل کیتچی) هلیو (مدافع برزیلی الاصل کیتچی) هوانگ یانگ (هافبک چینی الاصل کیتچی) جو ئینگ ژی (هافبک چینی الاصل کیتچی) وونگ وای (هافبک) لی کا ئیو (هافبک ایسترن) تان، چون لوک (هافبک گوانگ ژو چین) الکس آکانده (مهاجم نیجریه‌ای الاصل دالیان چین) جک سیلی (مدافع انگلیسی الاصل ساترن دیستریکت) لئون، چون پونگ (هافبک ایسترن) پل انگوئه (مهاجم کامرونی الاصل پگاسوس) اشاره کرد.

کامبوج

ایران تاکنون دیداری با ضعیف‌ترین تیم گروهش انجام نداده و به همین دلیل شناخت زیادی هم روی کامبوج ندارد.

یکی از نکات بارز درباره تیم ملی کامبوج انتخاب کیسوکه هوندا، ستاره سابق تیم ملی ژاپن به عنوان سرمربی این تیم است. بازیکن ۳۳ ساله سابق تیم‌های میلان ایتالیا، زسکا مسکو روسیه، پاچوکا مکزیک و ملبورن ویکتوری که به تازگی بار دیگر به تیم ونلو هلند پیوسته پس از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و با خداحافظی از جمع سامورایی‌ها (لقب تیم ملی ژاپن) برای ۲ سال سرمربی کامبوج شد. البته به صورت رایگان این سمت را پذیرفت، اما با توجه به اینکه مدام باید در رفت و آمد باشد تصمیم گرفت فلیکس دالماس جوان ۳۱ ساله آرژانتینی که یکی از دوستانش است بالای سر این تیم بگذارد.

نخستین بازی تاریخ این کشور کوچک جنوب شرق آسیا ۱۷ مارس ۱۹۵۶ و با شکست ۹ بر ۲ کامبوج از مالزی برگزار شد. برتری ۱۱ بر صفر مقابل یمن شمالی در تاریخ ۲۹ نوامبر ۱۹۶۶ بهترین پیروزی تاریخ جمهوری خمر سابق (کامبوج فعلی) است و بدترین شکست این تیم هم ۶ دسامبر ۱۹۹۵ با باخت ۱۰ بر صفر از اندونزی رقم خورد.

کامبوج هیچگونه سابقه روشنی در فوتبال ندارد و شاید رویایی‌ترین عملکردی که این تیم ثبت کرده حضور در جام ملت‌های ۱۹۷۲ تایلند و کسب رتبه چهارم آن رقابت‌ها است.

خون لابوراوی با ۵۶ بازی و چان واساناکا با ۱۶ گل ملی رکوددار تعداد بازی و گل ملی در تاریخ فوتبال ملی کامبوج هستند.

۱۶۹ جهان و ۳۶ آسیا رتبه‌ای است که جنجگویان آنگکور (لقب تیم ملی کامبوج) در آخرین رنکینگ فیفا روی آن قرار گرفتند. البته آن‌ها بهترین و بدترین رتبه‌ای که در رنکینگ فیفا داشته اند ۱۳۵ (مارس ۲۰۱۱) و ۱۹۸ (آگوست ۲۰۱۴) بوده است.

بازی‌های خانگی کامبوج در ورزشگاه پیر و ۵۰ هزار نفری المپیک شهر پنوم پنه برگزار می‌شود.

اوم ویچت (دروازه بان تیم وزارت دفاع ملی) نن سوسیروث، سوئی وصال (مدافعان تیم پری خان ریچ اسوی رینگ) هونگ فنگ (مدافع بئونگ کت) کوچ سوکومفیک، سوس سوهانا (هافبک ناگا ورلد) تیث دینا (هافبک ویساخا) چهین چوئن (هافبک تیم وزارت دفاع ملی) تیری چانسابین (هافبک فرانسوی الاصل ترنگ گانو مالزی) پراک مونی اودوم (پری خان ریچ اسوی رینگ) کئو سوکفنگ (مهاجم تیم ویساخا) چان واساناکا (مهاجم PKNS مالزی) هم از نفرات کلیدی کامبوج هستند.

نظر شما