شناسهٔ خبر: 34167501 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در اولین همایش ملی زندگی دانشجویی مطرح کرد:

دوره زندگي دانشجويي، دوره توانمندي مهارت‌ها براي زندگي بعد از دانش‌آموختگي

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- دکتر ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان در اولین همایش ملی زندگی دانشجویی، فرصت‌ها و آسیب‌ها اظهار داشت: سراهای دانشجویی مصداق یک سیستم اجتماعی است، سیستمی زنده و پویاست و درصورتی که مجموعه فیزیکی فرض شود موجب غفلت از همه نهادهای اجتماعی می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا، دکتر مطیعی اظهار داشت: بُعد اهمیت این همایش نفس برگزاری است؛ با توجه به تغییر رویکرد در فرآیندهای سیاست‌گذاری، در خدمات دانشجویی تأکید می‌شود که تکیه بر آزمون‌وخطا ریشه در منطق ندارد؛ آسیب‌ها و کاستی‌های موجود در سراهای دانشجویی برخواسته از این رویکرد است؛ البته تبدیل آن به یک رویکرد پژوهش محور لزوم اجرا را می‌طلبد‌.
وی تصریح کرد: سیاست‌گذاری‌های موردنظر زمانی می‌تواند قوی باشد که با شرایط متغیر پیشرو سازگار باشد، درعین‌حال واقعیت‌های موجود را در برگیرد و نتیجه مطلوبی را به دنبال داشته باشد.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان همچنین تأکید کرد: مجموعه ضوابط، مقررات، دستورالعمل‌ها و دانشجویان، زیرساخت‌های فیزیکی، ظرفیت‌های فنی و غیر فنی اجزای این سیستم هستند.
وی ادامه داد: این سیستم یک سیستم بسته و ایزوله نیست؛ چراکه بخشی از سیستم کلان جامعه است و از آن تأثیر گرفته و تأثیر می‌پذیرد، بنابراین می‌توان گفت پیچیدگی خاصی دارد.
دکتر مطیعی توضیح داد: دوره زندگی دانشجویی دوره توانمندی مهارت‌ها برای زندگی بعد از دانش‌آموختگی است؛ تا زمانی که این مهارت‌ها مدیریت نشوند کارایی علمی و پژوهشی نیز ارتقا پیدا نخواهد کرد.
وی با اشاره به کشورهای توسعه‌یافته گفت: یکی از دلایل پیشرفت در کشورهای توسعه‌یافته، حاکمیت اصول و مقیاس در صنعت و کشاورزی است؛ در اقتصاد آموزش عالی هنوز اندازه بهینه ظرفیت دانشگاه را نمی‌دانیم، بنابراین بدون همکاری دانشگاه‌ها پژوهش‌های اجتماعی برای دستیابی به داده‌های مناسب کاربردی نمی‌شوند.

ورود اصولی بخش خصوصی به حوزه خدمات دانشجویی از ملزومات دانشگاه‌ها است / درهم‌تنیدگی فرهنگ، حاکمیت ملی را استحکام می‌بخشد
دکتر یعقوب محمدی فر رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان نیز در این همایش گفت: در کشورهای موفق دنیا، این دولت‌ها هستند که حامیان بخش خصوصی بوده و شرکت‌های تولیدی خود را جهانی کرده‌اند.
وی تصریح کرد: نباید فراموش کرد زمانی که دانشجو در دانشگاه و شهری جدید ساکن می‌شود، شرایط جدید به او قالب شده و رفتارها و فرهنگ‌های جدیدی را تجربه می‌کند.
دکتر محمدی‌فر مطرح کرد: زمانی که یک دانش‌آموز و خانواده تمامی اقدامات او را زیر نظر داشته است، پس از دانشجو شدن به یک‌باره رها می‌شود؛ این رهایی معضلاتی را به دنبال دارد که 6 ماهه اول این زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، این چرخه انتقال مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشجو را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
وی یادآور شد: خوشبختانه به پیشنهاد دکتر قنبری خوابگاه‌ها به سرا تغییر نام داده‌اند؛ چراکه اسکان دانشجو فقط به سبب مکانی برای خواب نیست بلکه جایی برای زندگی جدید است.
دکتر محمدی‌فر متذکر شد: باید پذیرفت سراها استانداردهای یک زندگی دانشجویی مناسب را ندارند و شرایط اسکان فقط برای 500 نفر مناسب است.
رئیس دانشگاه بوعلی سینا در ادامه گفت: آنچه نیاز است ورود بخش خصوصی به عرصه ساخت خوابگاه است که متأسفانه برنامه خاصی تاکنون ارائه نشده است تا بتوان سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت را انجام داد.
دکتر محمدی فر اشاره کرد: دانشگاه بوعلی سینا در سه شهرستان استان همدان سراهای کاملاً خصوصی دارد که در قیاس با سایر سراها نیست.
وی افزود: باید دنبال مدل‌های عملی باشیم، اگر بخواهیم در این عرصه خدمات بهتری را دریافت کنیم نیازمند ورود اصولی بخش خصوصی هستیم تا بتوان به شعار "دولت ضد خصوصی‌سازی است" پایان داد.
دکتر محمدی‌فر تصریح کرد: شرایط دانشگاه بوعلی سینا برای قرارداد بستن با پروژه‌ها و برنامه‌های ساخت، بهبود زندگی دانشجویی است؛ اگر دانشجو اسکان و غذای مناسبی نداشته باشد فعال نخواهد بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم گام‌هایی برداشته شود که مجموعه‌ای واحد را تشکیل داده و استانداردسازی در سطح کلان باشد چراکه درهم تنیدگی فرهنگ حاکمیت ملی را استحکام می‌بخشد؛ همچنین مقالات ارائه‌شده مؤثر بوده و شاهد نتیجه آن در زندگی خوابگاهی باشیم.

نظر شما