شناسهٔ خبر: 34166615 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزارت بهداشت: تردیدی در تاثیر پارازیت‌ها بر افزایش بیماری‌ها نیست

شیراز - ایرنا- تاثیر پارازیت‌ها بر افزایش سرطان و سایر بیماری‌ها موضوعی است که بارها مسئولان حوزه سلامت در باره آن هشدار داده اندو اکنون نیز معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده که تردیدی در تاثیر پارازیت‌ها بر افزایش بیماری‌ها نیست.

صاحب‌خبر -

دکتر رضا ملک زاده پنجشنبه در حاشیه نشست علمی با استادان و دانشجویان علوم پزشکی شیراز در دانشکده پزشکی شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: ما بارها نسبت به اثرات مخرب پارازیت‌ها بر سلامت انسان و جامعه هشدار داده‌ایم، بررسی‌های خیلی کاملی در زمینه این تأثیر گذاری صورت گرفته و گزارش های دقیق هم برای مسئولانی که در این زمینه تصمیم گیر هستند ارسال شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: در مورد تأثیر پارازیت‌ها بر سرطان‌ها و سایر بیماری‌ها تردیدی نیست و گزارش کامل این موارد هم به مسئولان داده شده است.

سابقه تأکیدات دکتر ملک زاده در باره تأثیر پارازیت‌ها

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش از این نیز در دوم دی ماه سال ۹۵ در حاشیه رونمایی از سامانه و بانک اطلاعاتی جامع سرطان در شیراز به خبرنگار ایرنا گفت: چون در ابتدا اطلاعات کاملی نداشتیم که پارازیت‌ها سرطان زا هستند یا خیر، اظهارنظر نمی‌کردیم اما مطالعات اولیه اخیر نشانگر آن است که این امواج و پارازیت‌ها عوارض دارند و در ابتلا به سرطان موثرند.

ملک زاده اظهار داشت: علاوه بر اینکه امواج و پارازیت‌ها ممکن است باعث ایجاد سرطان شود، می‌تواند عوارض دیگری هم برای سلامتی داشته باشد و می‌تواند در شیوع بیشتر سرطان در کشور ما هم تأثیر گذار باشد.

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: علاوه بر پارازیت‌ها و امواج، گرد و غبارها و ریزگردهایی که از کشور عراق می‌آید، نیز از جمله عواملی است که در ابتلا به سرطان نقش دارد اما هنوز میزان تأثیر آنها به روشنی معلوم نیست، هنوز مطالعات دقیقی دراین زمینه انجام نشده است، اما مطالعات اولیه نشان می‌دهند که این عوامل در ابتلا به سرطان نقش دارند.

مردم در مایکروفر

عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز سال گذشته در صحن علنی شورای اسلامی شیراز موضوع تأثیر گذاری پارازیت ها را مطرح کرد و گفت: شیراز، پیشگام ارسال بالاترین میزان امواج پارازیت در کشور است.

سید عبدالرزاق موسوی ۱۷ اردیبهشت سال ۹۷ در صحن شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه بر اساس گزارش‌ها شیراز بالاترین میزان امواج پارازیت را در کشور دارد، وجود پارازیت با میزان بالای امواج مایکروویو، شیراز را به دستگاهی مانند مایکروفر تبدیل کرده که در حال پخت و پز مردم این شهر است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: حفظ و حراست از سلامت جسمی و روانی شهروندان شیرازی امر بسیار مهمی است و وجود پارازیت شدید در این شهر موجب نگرانی استادان دانشگاه علوم پزشکی و نخبگان این استان شده است.

موسوی ادامه داد: آسیب جسمی غیر قابل جبران امواج پارازیت در شیراز موجب نگرانی اهالی این شهر شده بگونه‌ای که متخصصان و پزشکان بارها در مورد پیامدها و تبعات آن و احتمال بروز انواع سرطان، سقط جنین و عقیم شدن مردان هشدار داده‌اند.

وی اضافه کرد: طرح این موضوع مهم در نشست شورا و دادن هشدار از پیامدهای ناگوار آن به درخواست متخصصان، شهروندان و نخبگان این شهر صورت گرفته و پیش از این نیز بارها به دلیل وجود میزان بالای پارازیت در شیراز در مجامع علمی و عمومی صحبت و در این مورد ابراز نگرانی شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای شهر شیراز ادامه داد: امیدواریم مسئولان و اعضای شورای شهر جدا از جهت گیری و مصلحت اندیشی سیاسی، برای صیانت از سلامت مردم راهکاری اصولی بیاندیشند.

موسوی گفت: از علما، استاندار فارس و مسئولان دادگستری این استان درخواست می‌کنیم هر چه زودتر به این موضوع رسیدگی کنند و اقدام لازم را در این زمینه انجام دهند.

واکنش نمایندگان شیراز به موضوع پارازیت

بهرام پارسایی و علی اکبری، دو نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز پیشتر هر کدام جداگانه اظهار نظرهایی پیرامون تشعشعات رادیویی و اثرات آن بر سلامت انسان داشتند و خواستار رسیدگی علمی به موضوع بودند.

۶۱۱۳ /‏۱۸۷۶‬

برچسب‌ها:

نظر شما