شناسهٔ خبر: 34165959 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سازمان همکاری اسلامی خواستار به رسمیت نشناختن حاکمیت اسرائیل بر قدس شد

71496

سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده خود در روز چهارشنبه از تمامی کشورها خواست از هرگونه اقدامی در راستای به رسمیت شناختن ضمنی یا علنی حاکمیت رژیم صهیونیستی بر قدس اشغالی اجتناب ورزند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، وزیران خارجه کشورهای اسلامی از تمامی کشورها به ویژه آمریکا و نهادهای بین‌المللی خواستند به قطعنامه‌های بین‌المللی در مورد شهر قدس پایبند باشند.

این سازمان اقدامات غیرقانونی دولت آمریکا در مورد قدس را به شدت محکوم کرده و آن را نقض صریح قوانین بین‌المللی دانست که احساسات و عواطف مسلمانان را جریحه‌دار می‌کند و موجب تشدید تنش و نزاع در منطقه می‌شود.

سازمان همکاری اسلامی همچنین تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی علیه قدس و مقدسات آن به ویژه مسجد الاقصی را به شدت محکوم کرد و خواستار ایجاد صندوقی وقفی برای حمایت از آوارگان فلسطینی شد.

یوسف العثیمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز اظهار کرد: این نشست در سایه تشدید سیاست‌های اسرائیل در راستای یهودی سازی قدس و نابودی آثار اسلامی و عربی و تغییر وضعیت تاریخی، قانونی و سیاسی آن به خصوص در سایه تجاوزات مکرر اسرائیل به مسجد الاقصی برگزار می‌شود.

وی خواستار علنی کردن تجاوزات اسرائیلی شد که امنیت و صلح جهانی را تهدید می‌کنند و فرصت‌های دستیابی به راه حل مسالمت‌آمیز براساس راهکار تشکیل دو کشوری را از بین می‌برند.

العثیمین بر اهمیت مشارکت جامعه جهانی در روند سیاسی با نظارت چند جانبه به منظور پایان اشغالگری اسرائیل به منظور پایان اشغالگری تاکید کرد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز تاکید کرد که رژیم صهیونیستی درصدد نابودی میراث اسلامی قدس شریف و بافت جمعیتی آن و نوشتن تاریخی جدید برای این شهر است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، مولود چاووش‌اوغلو در سخنانی در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در مورد تجاوزات رژیم صهیونیستی در شهر قدس عنوان کرد که این رژیم سیطره خود بر اراضی اشغالی را شدت بخشیده و همچنان به ساخت شهرک‌های غیرقانونی در اراضی فلسطینی از جمله در قدس و کرانه باختری ادامه می‌دهد.

چاووش‌اوغلو تصریح کرد که رژیم صهیونیستی به شیوه‌ای هدفمند در راستای نابودی راه حل تشکیل دو کشور گام برمی‌دارد.

وی گفت که نباید اجازه داد مساله فلسطین به بازیچه‌ای در دست آمریکا و رژیم صهیونیستی تبدیل شود.

وی ضمن ابراز تاسف نسبت به عدم مشارکت برخی کشورها در این نشست، تاکید کرد: می‌دانیم این کشورها به سبب اعمال فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر حاضر به شرکت در این نشست نشدند.

چاووش‌اوغلو خاطرنشان کرد که مساله فلسطین با سختی‌ها و چالش‌های بی‌شماری مواجه است و رژیم اشغالگر صهیونیستی مانع از توسعه اقتصادی و اجتماعی فلسطینیان می‌شود.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به تعرض صدها شهرک نشین صهیونیست به مسجد الاقصی در ماه مبارک رمضان که طی سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است، تاکید کرد که اوضاع حاکم بر این مسجد بسیار نگران کننده است.

وی اشاره کرد که قدس به جای خشونت و تنش، باید شهر صلح و همبستگی باشد.

چاووش‌اوغلو اظهار کرد: قدس خط قرمز ترکیه و تمامی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی است و طرح‌های اقتصادی هرگز جایگزین عدالت و آزادی نمی‌شوند و هیچ طرح و پروژه‌ای بدون تحقق صلح و سازش عادلانه به نتیجه نخواهد رسید.

ابراهیم العساف، وزیر خارجه عربستان نیز به رغم همراهی کشورش با آمریکا در طرح "معامله قرن" مدعی شد: عربستان مساله قدس را در راس توجهات خود قرار داده و بر حمایت دائمی خود از ملت فلسطین برای بازپس‌گیری حقوق مشروع‌شان و ایجاد کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی در مرزهای 1967 طبق طرح صلح عربی و قطعنامه‌های سازمان ملل تاکید می‌کند.

العساف اشاره کرد: عربستان تمام تلاش خود را برای حفظ وضعیت تاریخی، قانونی و دینی کنونی قدس شرقی و مقدسات اسلامی به خصوص مسجد الاقصی به کار می‌گیرد.

سازمان همکاری اسلامی چهارشنبه نشستی فوق‌العاده را به درخواست فلسطین در سطح وزاری خارجه پیرامون تجاوزات رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی برگزار کرد.

انتهای پیام

نظر شما