شناسهٔ خبر: 34165023 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پارا تکواندو؛ امتیاز گیری بدون ابزار دفاع

تهران- ایرنا- در رقابت‌های تکواندو دفاع، حمله و ضد حمله‌های از مهمترین راهکارهای امتیاز گیری به شمار می‌رود اما تکواندوکاران معلول از برخی ابزارها که بتوانند با آن امتیاز کسب کنند محرومند.

صاحب‌خبر -

تماشای رقابت‌های تکواندو در سطوح مختلف برای دوستداران این رشته همواره لذت بخش است. هر چند که این رشته در ۲ دهه گذشته رواج گسترده‌ای در جامعه دارد و افتخارآفرینی آن تنها به یک منطقه جغرافیایی خاص منتهی نمی‌شود اما تصور اینکه آن را در گروه یا قشر خاص خلاصه کنیم سخت است زیرا این رشته ورزشی در یک دهه گذشته جای خاصی در بین معلولان جسمی داشته و بسیاری از کسانی که نقص عضو ناخواسته یا مادرزادی دارند به این ورزش روی آوردند.

مبارزه برای این قشر تنها کسب مدال یا رسیدن به سکو نیست بلکه هنری است برای رهایی از قفس برخی محدودیت‌های ناخواسته؛ محدودیت‌هایی که صاحبان آن در تلاشند تا با ابزار مختلف از آن عبور کنند. یکی از ابزارهایی که برای غلبه بر محدودیت از آن استفاده می شود ورزش است، ورزشی که «مهتاب نبوی» دختر محروم از نعمت دست را با ابزار تکواندو توانست بر بام جهان قرار گیرد.

نبوی پاراتکواندوکار ۲۰ ساله استان فارس که از داشتن ۲ دست محروم است و در مسابقات پاراتکواندو قهرمانی آسیا موفق به کسب مدال طلا و برنز شد، یکی از افرادی است که تیرماه سال گذشته (۹۷) از سوی تولیت حرم حضرت شاهچراغ (ع)، شال پهلوانی به وی تعلق گرفت.

مهتاب نبوی دارنده مدال طلای پاراتکواندو جهان

پاراتکواندوکارانی مانند نبوی در مسیر زندگی هر چند بدون برخی از اعضای بدن روزگار سختی را سپری کردند اما آنان هیچگاه در برابر آن پا پس نکشیدند و ضربات که بر هوگوی مشکلات توسط این افراد وارد می‌شود در نهایت موجب عقب رانده شدن حریف بد تکنیکی خواهد شد که محدودیت های ناشی از معلولیت نام خواهد گرفت.

حال که آوردگاه اردن برای ملی پوشان این رشته جایی برای کسب امتیاز لازم در مسیر توکیو است امید می‌رود نفرات ایران که برخی از آنان رنکینگ یک جهان هستند افتخار آفرینی کنند افتخاراتی که از غرب آسیا بلیط مسیر سرزمین آفتاب را برای آنان رزرو خواهد کرد.

سعید صادقیان‌پور نماینده وزن ۶۱- کیلوگرم و امید نخست حضور در توکیو ۲۰۲۰

اما سوای تمام تلاش پارا تکواندوکاران زن و مرد در رقابت‌های جهانی و آسیایی افتخار آفرینی این افراد در توکیو ۲۰۲۰ نیاز به حمایت دارد حمایت‌هایی از جنس دلگرمی که از سوی مسؤولان ورزش کشور و رسانه‌ها انجام شود. اگر اخبار و حواشی مسابقات آسیایی اردن به خوبی در سطح جامعه بازتاب پیدا کند بدون شک عامل انگیزه در کنار حمایت‌های وزارت ورزش به ابزاری برای موفقیت‌های بعدی تبدیل می‌شود.

احمد نریمانی نفر نخست رنکینگ جهانی وزن مثبت ۷۵ کیلوگرم

اینکه گفته می‌شود قهرمان نیاز به معرفی ندارد شاید یک تصور باطل باشد زیرا قشری که قهرمانی را در ۲ جبهه محدودیت و ورزشی کسب کردند و در تاتامی مشکلات به مبارزه هوگو پوشان رفتند نه تنها نیاز به معرفی گسترده دارند باید در مسیر الگو سازی قرار گیرند الگویی که برای هر معلولی می‌تواند از قهرمانان این رشته پهلوانانی ملی برای همنوعان بسازد.

شاید در گذشته برخی از قهرمانان پیروز میدان با دست خالی بودند و نامی برای خود دست و پا می‌کردند اما پا را تکواندوکاران نه تنها مبارزان دست خالی هستند بلکه قهرمانانی می‌باشند که بدون دست در برابر ضربات حریف باید دفاع کنند.

تیم پاراتکواندو ایرانی برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا راهی اردن شد

مردان پاراتکواندو ایران برای حضور در پنجمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ که در امان برگزار می‌شود، روز گذشته (دوشنبه ۲۴) تیر راهی اردن شد. سعید صادقیان پور، محمدرضا شعبانی، احمد نریمانی، مهدی بهرامی آذر، سجاد جوانبخت، مهدی پوررهنما، محمود جعفرزاده، علیرضا بخت و اصغر عزیزی ۹ ملی پوش کشورمان هستند که زیر نظر «پیام خانلرخانی» سرمربی و «مهدی احمدی» مربی تیم ملی در این رقابت‌ها حضور دارند.

امتیاز این مسابقات برای تکواندوکاران قاره آسیا G۴ است و برای تکواندوکاران سایر قاره‌ها G۲ خواهد بود. اعزام تیم ملی پاراتکواندو کشورمان در این دوره از مسابقات تحت نظارت فدراسیون تکواندو صورت می‌گیرد.

پیام خانلرخانی سرمربی این تیم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سطح مسابقات گفت: هدف نخستمان دفاع از عنوان قهرمانی است اما این کار به راحتی میسر نیست چون تمام مدعیان جهانی به رقابت های اردن خواهند آمد. با این شرایط باید گفت رقابت های اردن را نه قهرمانی آسیا بلکه جام جهانی کوچک بنامیم.

وی افزود: فدراسیون تکواندو تمام تلاش خود را برای اعزام هر چه بهتر ورزشکاران معلول را به کار خواهد گرفت تا این تیم بتواند بهترین نتیجه را کسب کند. امیدوارم بتوانیم در این رقابت ها ضمن دفاع از عنوان قهرمانی امتیاز لازم برای المپیک ۲۰۲۰ کسب کنیم.

نظر شما