شناسهٔ خبر: 34163074 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

شهردار منطقه ۱۴، شورایاران را حلقه ارتباطی مردم و مسئولان می‌داند

آبادانی محله‌ها با مشارکت یاری‌گران شهر

دارالمؤمنین، عنوان زیبایی است که به منطقه ۱۴ به سبب بافت مذهبی‌اش تعلق گرفته است.

صاحب‌خبر -

بخش وسیعی از این منطقه بقایای به جامانده از اراضی قریه چند صدساله دولاب است و به همین دلیل در گوشه و کنارش مکان‌های قدیمی زیادی دیده می‌شود. آرامستان ارامنه، حمام دولاب، خانه استاد معین، مسجد و حسینیه‌های ۶۰۰‌ـ ۷۰۰ ساله و... و. که دیدن هر کدام‌ حال و هوای روزگار گذشته را تداعی می‌کند. «رضا عباسی» شهردار منطقه ۱۴، تلاش برای‌ آبادانی این منطقه، آن هم در کنار مردمانی که وجودشان همه مهربانی است را یکی از بهترین تجربه‌های کاری‌اش می‌داند. ایده‌های نابی هم در سر دارد، از این‌رو برای عملی کردنشان با مردم و معتمدان محله همراه شده است. او این روزها اوقات پر مشغله‌ای را پشت سر می‌گذارد و با نزدیک شدن به دوره انتخابات شورایاری‌ها همه توان خود را به کار گرفته تا این همه پرسی محلی به بهترین نحو اجرا شود. او نظر خوشبینانه‌ای به انتخابات شورایاری‌ها دارد و معتمدان محله‌ها را حلقه ارتباطی بین مردم و مسئولان می‌داند.

شما بارها اعلام کرده‌اید شورایاران حلقه ارتباط بین مردم و مسئولان هستند. آنها در پیشبرد پروژه‌های شهری منطقه تا چه اندازه با مدیران شهری مشارکت و همکاری داشته‌اند؟
امروزه با توجه به پیچیدگی و گستردگی مفهوم شهر و زندگی شهرنشینی، مدیران شهری به‌ویژه در کلانشهرها به دنبال یافتن راه‌حل‌هایی برای ساماندهی مشکلات و ایجاد تعادل در نظم اجتماعی هستند. یکی از این راهکارها گسترش اندیشه محله‌گرایی و ایجاد سازمان‌های مشارکت محلی است. انجمن‌های محلی و تشکل‌هایی مانند شورایاری‌های محله‌ها به‌عنوان حلقه ارتباطی میان مدیریت شهری و شهروندان قادرند بسیاری از مسائل، مشکلات و ظرفیت‌هایی که غالباً در نظام مدیریتی متمرکز و غیرمحلی پنهان مانده را شناسایی و معرفی کنند و از این دریچه به توسعه محلی و در نهایت توسعه شهری کمک کنند.
برای بهتر اداره شدن شهر و خدمت‌رسانی بهینه به شهروندان مدیران شهری چه راهکاری را در پیش گرفته‌ و چگونه توانسته‌اند با شورایاران تعامل برقرار کنند؟
اداره شهر آن هم به بهترین نحو در صورتی محقق می‌شود که از افراد متخصص و متولیان حوزه شهری کمک بگیریم. یعنی کسانی که می‌توانند برای از میان برداشتن مشکلات شهری ایده‌های خوبی ارائه دهند. اما نکته مهم این است که زمانی در این کار موفق می‌شوند که مردم را هم در اداره شهر شریک کنند و از پیشنهادات و انتقادات آنها کمک بگیرند. آن زمان است که می‌توانیم شاهد رخدادهای خوب برای توسعه شهر و بهبود کیفیت زندگی‌مان باشیم. مطمئناً پیامد این همراهی مفهوم جامعه مشارکت‌گرا و شهروند مسئولیت محور خواهد بود.
شیوه همکاری مدیران شهری منطقه با شورایاران چگونه است؟
مدیران شهری منطقه ۱۴ همکاری تنگاتنگی با شورایاری دارند چون آنها را خادمان مردم می‌دانند. برای همین در همه مراحل اجرای پروژه‌های شهری از ایده و نظر شورایاران کمک گرفته می‌شود. از تصمیم‌گیری درباره انجام طرح‌ها تا برنامه‌ریزی و اجرا، گام به گام نظر شورایارها را جویا می‌شویم. یکی از اقداماتی که در این منطقه انجام می‌شود، برگزاری جلسه بین مدیران شهری و شورایاران است برای اینکه بتوانیم بهترین تصمیم را برای رفاه شهروندان بگیریم. به‌طور مثال قبل از آغاز سال جدید در مورد آماده‌سازی شهر برای «استقبال از نوروز» بسیاری از اتفاقات مثبت برای شهر با همیاری و همکاری شورایاری و مدیریت شهری اتفاق افتاد. همچنین اجرای بسیاری از برنامه‌ها و پروژه‌های منطقه نیاز به همفکری و همکاری با معتمدان محله و شورایاران دارد. چون روزبه‌روز نگرش شهروندان به زندگی شهری تغییر می‌کند و قاعدتاً برای همسو شدن با شرایط، نیاز به تغییراتی هست. شورایاری‌ها نیروهای خوبی برای شناسایی خواسته مردم و انتقال آن به مدیران شهری هستند. در این حالت می‌توان گفت خدمت‌رسانی در شهر آسان‌تر و با کیفیت‌تر می‌شود.

آیا برنامه‌های مدونی برای دیدار و تعامل با شورایاران دارید؟
بله. شورایاران می‌توانند به راحتی با مدیران شهری دیدار و درباره مشکلات محله‌شان گفت‌وگو کنند. البته مرتب جلساتی برگزار و با آنها ملاقات می‌کنیم.
به نظر شما شورایاران در کدام فعالیت‌های شهری می‌توانند حضور مؤثرتری داشته باشند؟
یکی از اتفاق‌های خوبی که در شورایاری رخ داده، انتخاب افراد متخصص و کاردان است. دانش و آگاهی آنها می‌تواند کمک بزرگی برای به سرانجام رسیدن پروژه‌های شهری آن هم در هر مقیاس و اندازه‌ای باشد. ارتقای فرهنگ عمومی شهروندی در رده‌ها و موضوعات مختلف، نیازمند مورد اهمیت قرار دادن نقش شورایاران است. در همه زمینه‌ها حضور مردم حرف اول و آخر در صحیح پیش بردن اهداف سازمان‌ها می‌شود. در حقیقت وجود این افراد باعث تشخیص بهتر اولویت‌های هر محله و جلوگیری از اتلاف منابع و نیروی انسانی خواهد شد. در شهری مانند تهران که پروژه‌های زیادی دارد صرفه‌جویی و هدایت منابع به سمت مسائل اولویت‌دار، سهم بزرگی در کاهش هزینه‌ها و ارتقای عملکرد خواهد داشت.
آیا محدودیت‌هایی برای همکاری بیشتر مدیریت شهری و شورایاران وجود دارد؟
اصلاح سازوکار برای تسهیل مشارکت مردم در موضوعات مختلف اداره شهر یک ضرورت است. در برخی زمینه‌ها قوانین و مقررات مانع از حضور جدی‌تر مردم درلایه‌های تأثیرگذار مدیریت می‌شود که در این زمینه قوانین نیاز به اصلاح دارد اما به‌طور کلی موضوع افزایش مشارکت مردم در سرنوشت محل زندگی و محله خودشان نیازمند گذشت زمان برای پا گرفتن این مفهوم در گروه‌های مختلف اجتماعی است. در حال حاضر موضوع مشارکت مردم در حکمروایی شهری موضوعی کاملاً جا افتاده و مهم در مباحث مربوط به مدیریت خرد و کلانشهرهای مهم دنیاست و شهر تهران نیز از این موضوع مستثنا نیست.
برای پررنگ‌تر شدن حضور شورایاران در برنامه‌های مدیریت شهری چه تدابیری اندیشیده‌اید؟
افزایش تعامل مدیریت شهری منطقه ۱۴ و شورایاران از مهم‌ترین اهداف‌کاری من است و همه توان خود را به کار گرفته‌ام تا همراه با همکارانم از نقطه نظرات شورایاران این منطقه بیشترین بهره‌ را در پیشبرد اهداف مدیریت شهری ببریم. در واقع این موضوع فصل مشترک بسیاری از جلسات ما در شهرداری منطقه ۱۴ است. از این‌رو از همه شهروندان ساکن در منطقه می‌خواهم تا در قبال محل سکونت یا کار خود احساس مسئولیت کنند و برای شرکت در انتخابات شورایاری تحقیقات لازم را به عمل آورند. انتخاب یک دبیر خبره و آگاه می‌تواند کمک زیادی به‌ آبادانی محله‌شان کند.

نظر شما