شناسهٔ خبر: 34162412 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استان مرکزی رتبه نخست ثبت نام در سامانه توانمند سازی تولید کشور را دارد

اراک - ایرنا - معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: استان مرکزی رتبه نخست ثبت نام در سامانه ملی توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، تراب قبادیان شامگاه چهارشنبه در آئین تجلیل از واحدهای نمونه صنعتی و معدنی استان مرکزی در محل کوه نور اراک، افزود: استان‌های خوزستان، البرز، آذربایجان غربی و قم به ترتیب عنوان‌های دوم تا پنجم در ثبت نام سامانه توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال را به خود اختصاص داده اند.

وی ادامه داد: طرح ملی سامانه توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال با هدف تقویت اقتصاد مبتنی بر دانش و با تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه از ابتدای امسال در وزارت صمت کلید خورده و تا کنون بیش از ۷۵۰ بنگاه اقتصادی از نقاط مختلف کشور در این سامانه ثبت نام کرده اند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: سامانه توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال در ۲ بخش تقاضا (جامعه، نیاز به علم و فناوری از دانشگاه) و عرضه (دانشجو و استاد) در این وزارتخانه فعالیت می‌کند.

ترابی اظهار داشت: در گذشته به دلیل برخورداری کشور از سرمایه حاصل از فروش نفت هم دانشگاه‌ها را با تزریق منابع پشتیبانی می‌کرد و هم با منابع نفتی تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز کشور را تأمین می‌کرد و به همین دلیل صنعت نسبت به دانش و پژوهش احساس نیاز نمی‌کرد.

وی افزود: در شرایط کنونی اما دولت از منابع گذشته برخوردار نیست و به همین دلیل هم دانشگاه برای بقای خود باید تولید علم را در دستور کار قرار دهد و هم صنعت باید برای تأمین تجهیزات مورد نیاز کشور و صنایع پایین دستی تجهیزات را تأمین کند و این مهم‌دریچه ای به روی بالندگی صنعت کشور در نتیجه اقتصاد مبتنی بر دانش است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت اظهار داشت: مجموع دانشگاه‌های کشور چین به ۲ هزار و ۶۰۰ واحد نمی‌رسد در صورتی که در نقاط مختلف کشور ایران ۲ هزار و ۶۴۰ واحد دانشگاهی وجود دارد و باید از این ظرفیت ارزشمند در راستای تقویت اقتصاد علمی و پژوهشی استفاده کرد.

ترابی گفت: اقتصاد صرف مبتنی بر منابع نفت هیچ کشوری را به توسعه نمی‌رساند بنابراین باید با الگو برداری از کشورهای ژاپن و کره جنوبی به سوی پیشرفت اقتصادی حرکت کرد.

وی اظهار داشت: توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل، توسعه صادرات غیر نفتی، مدیریت بازار و ساماندهی تجاری، بهبود فضای کسب و کار، تأمین مالی و توسعه سرمایه گذاری و توسعه فناوری از جمله اولویت‌های وزارت صنعت معدن و تجارت در سال رونق تولید است.

در این آئین از ۴۰ واحد نمونه معدنی و صنعتی استان مرکزی تجلیل شدند.

بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی و ۵۵۰ واحد معدنی در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می‌کنند.

۳۰۱۷/۳۰۷۵

نظر شما