شناسهٔ خبر: 34159714 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان صمت فارس:

اولویت تخصیص ارز به بخش تولید زمینه ساز رونق صنعت شد

‌ شیراز- ایرنا- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با اشاره به اولویت کاری وزارت صمت در یکسال گذشته را تخصیص ارز به بخش تولید دانست و گفت: امروز آثار اتخاذ این سیاست در اقتصاد کشور و استان مشهود است.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا ایزدی، شامگاه چهارشنبه در آیین بزرگداشت روز صنعت و معدن در شیراز افزود: جلوگیری و عدم تخصیص ارز به کالاهای لوکس و تقاضای ارز برای کالاهای غیر ضروری نیز یکی از سیاست هایی است که در شرایط تحریم دنبال می شود.

او ادامه داد: اتخاذ این سیاست فرصت را برای بخش تولید و رونق تولید فراهم کرده است.

وی، نقش بخش صنعت و معدن را در افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه موثر دانست تصریح کرد: تعامل، همراهی و همکاری تشکل های بخش خصوصی در اجرای بهتر برنامه های اقتصادی نیز می تواند کارگشا باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس افزود: سیاستی که امروز باید در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری ها اجرائی شود توجه به نظرات بخش خصوصی و تشکل ها است چرا که بدون در نظر گرفتن نظرات آنها قطعاً اجرای برنامه ها با مشکل مواجه خواهد شد.

ایزدی گفت: طی یک سال گذشته تاکنون به همت صنعتگران و معدن کاران استان و تدبیر دولت با اجرای سیاستهایی مانند تخصیص هدفمند ارز به اولویت های کشور، توقف واردات بی رویه و غیر ضروری، همکاری صادر کنندگان در اجرای برگشت ارز حاصل از صادرات، داخلی سازی بخشهایی از نیازهای وارداتی و توقف سوداگری در بازار ارز و طلا، در بخش ارزی با روند ثبات و بعضاً واقعی سازی نرخ ارز در بازار مواجه بودیم که تداوم این روند موجب توسعه در سرمایه گذاری و تسهیل امور تولید خواهد شد.

نگاه مدیران میانی فارس به تولید نیازمند تغییر است

رئیس خانه صنعت و معدن فارس هم گفت: نگاه مدیران میانی این استان به مبحث تولید و بخش خصوصی نیازمند تغییر است.

سهراب شرفی افزود: نگاه استاندار فارس به بخش خصوصی و تولید در جهت توسعه استان نگاه حمایتی است و امیدواریم این نگاه به مدیران میانی نیز تسری پیدا کند.

او ادامه داد: بخش خصوصی نیز این آمادگی و علاقه را دارد که در کنار نگرش استاندار در جهت توسعه استان گام بردارد اما وزنه سنگینی که به پای بخش خصوصی است مانع این جهش شده است.

وی اظهار داشت: در حوزه ثروت سازی و تقویت بخش خصوصی آنگونه که باید اقدامی و فعالیتی را شاهد نیستیم اما وقتی پای دریافت مالیات از بخش خصوصی و تولید به میان می آید مانند یک پرنده شکاری بر سر بخش خصوصی فرود می آیند.

رتبه فارس در پرداخت تسهیلات بانکی مطلوب نیست

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس هم، ضمن قدردانی از اقدامات مدیران استان به ویژه استاندار فارس در جهت رفع موانع و مشکلات پیش روی تولید کنندگان استان افزود: به رغم اینکه فارس رتبه چهارم در بحث سپرده گذاری در کشور دارد اما در پرداخت تسهیلات در رتبه ۲۸ کشور قرار دارد که جایگاه مطلوبی نیست.

جمال رازقی افزود: این مساله مشکلاتی را برای فارس ایجاد کرده و نارضایتی هایی بسیاری را در بخش خصوصی ایجاد کرده است.

وی، سهم افراد شاغل در بخش صنعت و معدن کشور را ۳۲ و چهار دهم درصد دانست و گفت: این عدد در استان فارس ۲۸ و ۶ دهم درصد است.

او اظهار داشت: سهم بخش کشاورزی نیز در فاصله سال های ۹۲ تا ۹۷ از ۱۸ درصد به ۱۳ و هشت دهم رسید و بخش صنعت و معدن نیز از ۲۲ درصد به ۱۰ و نیم درصد کاهش یافته است.

در این آیین از ۶۷ برگزیده بخش های مختلف صنعت و معدن استان فارس شامل ۵۳ صنعتگر، هشت معدنکار، پیشکسوت و مکتشف نمونه معدنی و سه پیشکسوت و همچنین طرح های نمونه صنعتی تجلیل شد.

۶۱۲۲ / ۲۰۲۷

نظر شما