شناسهٔ خبر: 34159638 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

ثروت‌های بادآورده همچنان در امان از مالیات

صاحب‌خبر -



سرویس سیاسی –
روزنامه‌های اصلاح‌طلب در شماره دیروز، اهم مطالب خود را به معرفی سوداگران بازار ارز و کاهش قیمت ارز و اظهارات وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با رسانه‌ها در نیویورک اختصاص دادند. همچنین دیدار سردار سلیمانی با پوتین در مسکو، تقابل کنگره با ترامپ در پی یک توییت نژادپرستانه و‌ اشاره به فرار بزرگ مالیاتی از دیگر محورهای روزنامه‌های اعلام‌شده بود.
روزنامه دنیای اقتصاد روز گذشته در مطلبی درباره طرح پيشنهادي اخير سازمان برنامه و بودجه تحت عنوان «چارچوب كلي اصلاح ساختاري بودجه با رويكرد قطع وابستگي بودجه به نفت»، نوشت: «متأسفانه برنامه دولت، نسبت به ماليات صرفا به مثابه ابزار درآمدزايي نگاه مي‌كند؛ درحالي كه ماليات، بيشتر از ابزار كسب درآمد، سازوكاري براي تنظيم گري و ايجاد شفافيت در اقتصاد است. در نظر گرفتن اين رويكرد، پيشنهادهاي ديگر و اصلاحات متفاوتي را نيز به ارمغان خواهد آورد. طرح ماليات با نرخ صفر درصد بر سپرده‌ها و تراكنش هاي بانكي، معاملات ارز و طلا از موارد شفاف سازي است كه در طرح حاضر مورد غفلت قرارگرفته است. ضمن اينكه نگرش جامعي در طرح «ماليات بر عايدي سرمايه» ديده نمي شود و اثري هم از ماليات بر ثروت هاي بادآورده نيست.»
وضع موجود حاصل سوءمدیریت است نه تحریم
روزنامه ابتکار روز گذشته در گزارشی اقتصادی با عنوان «در جست‌وجوی راه نجات اقتصاد» نوشت: «افزایش قیمت کالای اساسی، افزایش نرخ اجاره‌بها، شوک در بازار خودرو، رکود نفس‌گیر بازار مسکن و نوسان در بازار ارز از جمله مسائلی است که اقتصاد کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند. زمانی هم که علت را جویا می‌شویم تنها شرایط تحریم را دلیل آشفتگی‌های اخیر می‌دانند. البته که تحریم دلیل مهمی برای وضع موجود بوده و ما شاهد هستیم که چگونه دست به‌گریبان اقتصاد کشور شده است اما به گفته برخی از کارشناسان نوع عملکرد عده‌ای از مسئولان در هر زمینه بی‌تاثیر نبوده و با اصلاح نوع عملکردها می‌توان قدم‌هایی را به جلو برداشت.
این روزنامه در ادامه همچنین تصریح کرد: «اقتصاد در ایران روزهای خاصی را پشت‌سر می‌گذارد و وقتی از روزهای آتی سخن به میان می‌آید صاحب‌نظران ترجیح می‌دهند که پیش‌بینی نداشته باشند چراکه شرایط را متفاوت از گذشته می‌بینند و معتقدند که ممکن است هر لحظه اقتصاد واکنشی معکوس به پیش‌بینی‌ها از خود نشان دهد. به‌نظر می‌رسد که اینگونه تصور از سوی آنها کاملا درست باشد چراکه در این مدت شاهد بودیم هر زمان صحبت از تغییرات و یا افزایش و کاهش قیمت در بازارهای مختلف به میان می‌آمد بازارها رفتاری متفاوت نشان می‌دادند و این مسئله خود باعث به‌وجود آمدن جو روانی می‌شد و وضعیت اقتصاد را بیش از پیش آشفته می‌کرد.»
اذعان این روزنامه اصلاح‌طلب در حالی است که برخی مسئولان در تلاش هستند تا تمام مشکلات داخلی اقتصاد را به تحریم‌ها گره بزنند. چندی پیش رئیس مرکز تجارت جهانی نیز اذعان کرده بود که بیش از ۸۰ درصد مشکلات ما نشأت گرفته از سیاست‌های غلط دولت و عملکرد نادرست مدیران است.
البته خطاب به این روزنامه حامی دولت نیز باید گفت، بخشی از نابسامانی اقتصادی موجود و فشار تورمی بر مردم، محصول سیاست‌بازی برخی از همین روزنامه‌های زنجیره‌ای نظیر شماست که در ازای برخی حمایت‌های ویژه، تبدیل به بزک‌کننده برجام شدید و نسخه بی‌عملی و بی‌تدبیری اقتصادی و منتظر برجام‌نشستن را تأیید کردید.
روزنامه اصلاح‌طلب: خام فروشی نفت خیلی هم خوب است
روزنامه آفتاب یزد که این روزها کاملا بوی نفت گرفته به‌صورت وکیل مدافع وزارت نفت درآمده و کار هجمه رسانه‌ای و انگاره‌سازی علیه منتقدان سیاست‌های وزارت نفت را بر عهده‌دارد. یکی از شیوه‌هایی که این روزها مرسوم شده این است که برای ترور شخصیت منتقدان تلاش می‌شود تا آنها را به بابک زنجانی پیوند بزنند.
دیروز هم آفتاب یزد تنها در صفحه نخست خود دو مطلب را به وزارت نفت اختصاص داد. این روزنامه برای تیتر یک خود این جمله را انتخاب کرده بود: «زنگنه جنگ را با زنجانی‌ها آغاز کرده است» متن زیر تیتر که به رپرتاژ آگهی شبیه است در راستای تلقین این نکات به مخاطب است که عده‌ای هستند که می‌خواهند بی‌ضابطه به این پول [درآمدهای نفتی] دسترسی داشته باشند اما زنگنه یک تنه در برابر همه آنها ایستاده و اجازه این کار را به آنها نمی‌دهد و همین عاملی شده تا آنها به خصومت و دشمنی روی آورند و احتمالا به نقد سیاست‌های وزارت نفت و اقدامات وزیر بپردازند!!
سرمقاله شماره دیروز آفتاب یزد هم در همین جهت است. در این سرمقاله که با عنوان «آدرس غلط دادن در شرایط تحریم» منتشر شده نکته قابل تاملی دیده می‌شود. نویسنده به همان سبک و سیاق ابتدا به منتقدان هجوم می‌برد و می‌نویسد: مد جدید این روزهای کسانی که خارج از نفت می‌خواهند برای نفت نسخه بپیچند این است خام فروشی نکنید!»
نویسنده به نکته‌ای به این وضوح که مورد تایید همه مردم و آحاد جامعه است (پرهیز از خام فروشی) تشکیک وارد می‌کند، نکته‌ای که احتمالا در تمام کره خاکی فقط روزنامه آفتاب یزد و سرمقاله نویس آن به مخالفت با آن می‌پردازند. همین نکته نشان می‌دهد که آقای زنگنه و سیاست‌های وزارت نفت چقدر بر مسیر صلاح و صواب هستند و منتقدان چه میزان.
اوج اندیشه سطحی و خام دستانه نویسنده آنجا نمود دارد که در توجیه خوب بودن خام فروشی می‌گوید: «یک سؤال مهم که عموم منتقدان پاسخی به آن ندارند این است که آیا فروش و صادرات نفت خام، یک قدرت نیست؟... خام فروشی نفت به عربستان قدرت تاثیرگذاری در معادلات بین‌المللی را داده است. یا همین خام‌فروشی نفت است که قدرتی به آمریکا داده که به پشتوانه نفت شیل و ذخایر قدرتمند نفتش– که سال‌های زیادی هم پایدار نخواهد بود– فعلا به راحتی هر کمبودی را در بازار نفت جبران می‌کند[!!]»
تصور کنید این روزنامه طیف موسوم به اصلاح‌طلب به کارگزاران و مدیران چه پیشنهادی می‌دهد و دلایلش برای این پیشنهاد چیست. یک بشکه نفت با چه قیمتی فروخته می‌شود و معادل همان یک بشکه بنزین چه قیمتی دارد؟ آیا اگر کشورمان به‌جای بازار نفت خام بازار بنزین را در اختیار داشته باشد این قدرت نیست؟ یا بازار فراورده‌های دیگر.این روزنامه زنجیره‌ای نمونه‌ای از تفکر اصلاح‌طلبی است که اکنون مدیریت کشور را در سطوح مختلف در اختیار دارد.
این‌که می‌گفتند برجام مشکلات اقتصادی را رفع می‌کند، نظری افراطی بود!
روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «برجام مهر تاییدی بر حقانیت ایران بود» به قلم «رامین مهمان‌پرست» سخنگوی اسبق وزارت خارجه نوشت:«عده‌ای معتقد بودند که برجام تمام مشکلات کشور را حل می‌کند. همچنین دیدی افراطی نسبت به دستاوردهای برجام داشتند. شاید انتظاراتی که در بخشی از مردم ایجاد شد این بود که آنها معتقد بودند همه مشکلات کشور با این توافق قابل حل است. همگان دیدند که این فرضیه صحیح نبود».
مهمان‌پرست در ادامه نوشت: «برجام فرصت‌هایی را در فضای دیپلماسی عمومی برای کشورمان فراهم کرد. برجام در بعد اقتصادی دستاوردهای کم‌رنگی داشت. اما توافق هسته‌ای در ازهم پاشیدن اتحاد و انسجامی که میان مخالفان ایران به‌وجود آمده بود به‌خصوص میان آمریکا و اروپا نقش جدی داشت. توافق هسته‌ای فضایی برای اثبات حقانیت ایران ایجاد کرد که دستاورد ارزشمندی برای کشور بود». این روزنامه زنجیره‌ای تصریح کرده است که گره‌زدن مشکلات معیشتی مردم به برجام، دیدگاهی افراطی بوده است؛ اما به ترویج‌کنندگان این دیدگاه غلط هیچ‌ اشاره‌ای نکرده است.دولتمردان و رسانه‌های زنجیره‌ای و فعالین مدعی اصلاحات در سال‌های گذشته همه امور کشور حتی آب خوردن مردم را به مذاکره و توافق و سپس برجام گره زده و مدعی شدند که با برجام تمامی مشکلات کشور از جمله گرانی، بیکاری و رکود رفع می‌شود.اما در نهایت علی‌رغم بتن‌ریزی در صنعت هسته‌ای، سفره مردم کوچک شد. حالا این طیف بعد از شش سال فرصت‌سوزی و پس از خسارت محض برجام، تازه به این نتیجه رسیده که گره‌زدن معیشت مردم به سیاست خارجی،دیدگاهی افراطی است.
این روزنامه زنجیره‌ای، اثبات حقانیت ایران را دستاورد برجام جا زده است. در روزهای گذشته نیز روحانی در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود که برجام پیروزی اخلاقی ایران در تاریخ بود! سؤال این است که آیا ما آن همه امتیاز نقد دادیم که کاپِ اخلاق برجام را بگیریم؟!

نظر شما