شناسهٔ خبر: 34159282 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری برگزار شد

تجلیل از معمار قصه‌گو!

طوبا ویسه: معماران دیزنی‌لندها و شهر بازی‌های بزرگ دنیا چه کسانی هستند؟ حتماً وقتی عکس‌ها و تصویرهای پر هیجان این شهربازی‌های بزرگ را می‌بینی فکر می‌کنی که معماران این بناها چگونه رؤیا پردازی کرده‌اند و به رؤیاها و انیمیشن‌ها جان داده‌اند.

صاحب‌خبر -

حالا خوب است بدانی که این هفته، در تهران،   از یکی از معماران سرشناس دیزنی‌لندها و شهربازی‌ها و پارک‌های آبی در گوشه و کنار دنیا تجلیل شد. این معمار بزرگ که ایرانی است؛   احمد جعفری‌نژاد نام دارد و در ایران نیز بناهای گوناگونی طراحی کرده است. طرحِ تِم‌پارکِ «هزار و یک شهر» به‌عنوان یک مقصد گردشگری در کلاس جهانی یکی از آن‌هاست.

این طرح در شمال‌غرب تهران در حال ساخت است و شهرقصه،   درقلب تپنده‌ی هزار و یک شهر قرار دارد. این مجموعه بزرگ‌ترین پارک تفریحی از غرب آسیا تا شرق اروپا خواهد بود و شهرقصه براساس تجلی‌ «خیال ایرانی» در فرهنگ و تمدن و تاریخ ایران زمین و در عرصه‌های گوناگون هنری از قبیل معماری، نمایش، موسیقی، فیلم، هنرهای تجسمی، شعر و ادبیات، آداب و رسوم، بازی‌ها، جشن‌ها، غذاها و... طراحی شده است. قرار است شهرقصه آغاز فصل جدیدی را در گردشگری مدرن در ایران رقم بزند.

 باورم نمی‌شود که در  دیزنی لند عظیم شانگهای طراحی ورودی‌ها و خیابان اصلی پارک را این هم‌وطن ایرانی انجام داده باشد. چند سال پیش، وقتی در آن‌جا قدم می‌زدم و از شکوه این پارک سرگرمی تعجب می‌کردم، نمی‌دانستم یک هم‌وطن آن را طراحی کرده است و اگر می‌دانستم چه‌قدر برایم رؤیایی‌تر می‌شد.

یک‌شنبه۲۳ تیر مراسم نکوداشت این هنرمند ایرانی،   به‌خاطر ۵۰ سال فعالیت  حرفه‌ای در شهر بازی‌های دنیا، در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری برگزار شد. او در این مراسم گفت: «صحبت من بیش‌تر با دستانم است، ولی بالأخره باید به نوعی صحبت کرد. افتخار می‌کنم که در کنار دوستان جدید و قدیمی باشم و کار کنم. امیدوارم چراغ امید کودکان این سرزمین خاموش نشود. آرزوی آخرم این است که هزار و یک شهر ساخته شود. ما قسمتی داریم که شهر دلقک‌ها نام دارد و در آن آلاچیقی است که پیرترین دلقک‌ها آن‌جا خواهند نشست. اگر این پارک باز شود من می‌روم آن‌جا بنشینم.»

در این مراسم مدیرعامل کانون پرورش فکری و چند تن از استادان معماری نیز سخنرانی کردند و سید محمد بهشتی، رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی هم در سخنان خودگفت: «آقای جعفری‌نژاد تنها معماری است که کارش قصه‌گویی است. قصه‌گویی ایشان خاص و همراه با طنازی، بازی‌گوشی، شیطنت و لطافت است. قصه‌گویی او همه و به‌ویژه کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کند.»

احمد جعفری‌نژاد سال ۱۳۳۶ تحصیلات خود را در رشته‌ی معماری آغاز کرد و پس از فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران به آمریکا مهاجرت کرد. او پس از گذران دوره‌ی مطالعاتی در دانشگاه سالت‌لیک‌سیتی در سال ۱۹۶۶، به‌عنوان معمار به استخدام شرکت دیزنی در آمد. جعفری‌نژاد تا سال ۲۰۰۴ میلادی به‌عنوان طراح معماری و مدیر هنری در شرکت دیزنی فعالیت کرد.

نظر شما