شناسهٔ خبر: 34159255 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی:

ذخایر سوخت کشور در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد‌

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه ذخایر سوخت کشور در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد، اعلام کرد: امسال هیچ‌گونه دغدغه و نگرانی در زمینه تولید و تامین سوخت کشور نداریم.

صاحب‌خبر -




به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی پالایش و پخش ، علیرضا صادق آبادی در نشست سالانه مجامع حراست این شرکت با‌اشاره به شرایط مطلوب تولید فراورده در کشور گفت: در حال حاضر در صنعت پالایش روزانه 110 میلیون لیتر بنزین با کیفیت تولید می‌شود و خوراک دریافتی پالایشگاه‌ها به بیش از دو میلیون و 200 هزار بشکه در روز رسیده که موفقیت بزرگی در جنگ اقتصادی به حساب می‌آید.
وی پایداری در تولید بنزین و کیفیت آن را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: امسال هیچ‌گونه دغدغه و نگرانی در زمینه تولید و تامین سوخت کشور نداریم و ذخایر سوخت کشور در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش تأکید کرد: سختی‌های سال 97 با شیرینی و حلاوت خودکفایی در تولید بنزین پشت سر گذاشته شد.
چند نکته درباره ذخایر سوخت
گفتنی است شرایط مطلوب ذخایر سوختی کشور خبر مطلوبی است که از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت است. در این وضعیت هم نیازهای داخلی بدون مشکل تأمین می‌شود و هم نیاز به واردات به حداقل رسیده و حتی صادرات در دستور کار قرار می‌گیرد. با این حال قرار نیست به علت ذخایر بالای سوخت، به آنها چوب حراج بزنیم، اما به نظر می‌رسد قیمت پایین این حامل‌های انرژی، زمینه را برای حیف و میل آن فراهم نموده است.
تخصیص یارانه به سوخت باعث عرضه آن با قیمت پایین شده است. از سوی دیگر قیمت سوخت در کشورهای همسایه بسیار بالاتر از ایران است و همین موضوع زمینه را برای قاچاق فراهم می‌کند. بر اساس آمارهای متفاوتی که درباره قاچاق سوخت منتشر شده، روزانه بین 10 تا 20 میلیون لیتر بنزین به خارج از کشور قاچاق می‌شود.
علاوه‌بر این عرضه سوخت با قیمت پایین باعث مصرف بی‌رویه و غیر بهینه شده است و تصمیمهای نادرست و لجوجانه وزارت نفت درباره حذف سهمیه‌بندی و کارت سوخت، به این موضوع دامن‌ زده است. در سه ماهه نخست سال جاری، متوسط مصرف بنزین کشور با افزایش شش میلیون لیتری نسبت به سال ۹۷، به ۹۴ میلیون لیتر در روز رسید.
در سال 86 که طرح سهمیه‌بندی بنزین در کشور اجرا شد، برخی خبرها نشان می‌داد برخی کشورهای همسایه با مشکل کمبود بنزین مواجه شده‌اند که حکایت از حجم بالای قاچاق داشت که پایان یافته بود. همچنین در مرحله اول این طرح میزان مصرف روبه‌رشد مدیریت شد که نتیجه آن کاهش ۹ میلیون لیتری بنزین و رسیدن به کمتر از ۶۵ میلیون لیتر در روز بود. اما بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت روحانی با کنارگذاشتن عملی سیستم سهمیه‌بندی براساس کارت‌سوخت، عملا دست قاچاقچیان را برای خروج بنزین از کشور بازکرد.

نظر شما