شناسهٔ خبر: 34158568 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تعطیلی 2026 بنگاه تولیدی در کشور/ چرخه تولید منتظر نیم‌نگاه بانک‌ها

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دو هزار و 26 بنگاه تولیدی تحت تملیک بانک‌های کشور قرار گرفته و تعطیل شده‌اند، گفت: بانک‌ها، بنگاه‌های تحت تملیک خود را به چرخه تولید برگردانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، میثم زالی عصر امروز در حاشیه جلسه هم‌اندیشی و بررسی مشکلات حوزه صنعت، تولید، تجارت، بازرگانی و امور معادن در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته برای تسهیل و رفع موانع تولید در کشور، اظهار کرد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از خردادماه سال 1397 قانونی شد و از ابتدای سال طبق تأکید وزیر صنعت، تشکیل کارگروه استانی برای حل و فصل مشکلات خرد و کلان واحدهای تولیدی مبنای فعالیت قرار گرفت.

وی بیان کرد: استانداران برای ورود به این مسأله اختیارات ویژه‌ای دارند و قطعاً باید برای رفع مشکلات بنگاه‌های تولیدی اقدام کنند.

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: از ابتدای سال قوانین مقررات بانکی، مالیاتی و تأمین اجتماعی در دستور کار قرار گرفت؛ به‌نحوی‌که از ظرفیت قانونی ستاد به نحو بنگاه‌ها استفاده شود.

زالی اضافه کرد: در ابتدای امسال با مصوبه‌ای که از جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اخذ شد، زمان تقسیط بدهی مالیاتی ماده 167 مالیات مستقیم از سه سال به پنج سال افزایش یافت.

وی بیان کرد: بحث معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی نیز با کمک جلسه سران تمهید شد و تعلیق یک‌ساله اجراییه‌های بنگاه‌های تولیدی و دستگاه‌های خدمات‌رسان علیه بنگاه‌های تولیدی نیز از خدمات دیگر بوده است.

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در حال حاضر به سمت رونق تولید در حرکت هستیم، اضافه کرد: انتظار داریم با اقدامات صورت‌گرفته شرایط به نحو بهبود تولید تسهیل شود.

زالی به اقدامات صورت‌گرفته در زمینه تسهیلات رونق تولید اشاره کرد و گفت: دغدغه اصلی تولیدکننده تأمین نقدینگی است و در سال جدید از بانک مرکزی خواستیم از ابلاغ دستورالعمل جدید در سال 1398 خودداری کند.

وی با بیان اینکه امسال سال ابلاغ دستورالعمل جدید نیست، ادامه داد: اصلاح سیستم امور بانکی و شرایط در سال آتی موردبررسی قرار خواهد گرفت.

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: پیش‌بینی تبصره 18 توسط دولت و ابلاغ آیین‌نامه رونق تولید توسط بانک مرکزی و تلاش برای رفع محدودیت‌های چک برگشتی و بدهی معوق نیز اقداماتی برای حمایت از بنگاه‌های تولیدی است.

زالی با اشاره به مشکلات چک برگشتی بنگاه‌ها، گفت: در شرایط اقتصادی کشور امکان برگشت چک وجود دارد؛ اما رگ‌های حیات از بنگاه‌های تولیدی قطع نخواهد شد و برای رفع این معضل تلاش‌های لازم صورت خواهد گرفت.

وی به محدودیت‌هایی که به‌واسطه مفاد قانونی وجود دارد، اشاره کرد و گفت: تلاش می‌شود در مسائلی چون بدهی معوقه با بانک مرکزی به راهکار مطلوبی برسیم تا مشکلات بنگاه‌ها رفع شود.

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت، معدن و تجارتبا اشاره به اینکه اصل کار ما حمایت از بنگاه‌های نیمه‌فعال و تعطیل است، ادامه داد: بنگاه‌های مقرون‌به‌صرفه که بازار خوبی دارند، باید موردحمایت قرار گیرند.

زالی با اشاره به تملیک دو هزار و 26 واحد تولیدی در کشور توسط بانک‌ها، گفت: بانک‌ها حسب دستور رهبری و قوانین موجود نباید بنگاه‌داری کنند و باید تکلیف این واحدهای تخت تملیک روشن شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر از طرف بانک عزمی باشد و واحد تولیدی احیا شود، مشکلات رفع خواهد شد و بانک‌ها باید این بنگاه تولیدی را از چرخه تملیک خارج کنند و به چرخه تولید برگرداند تا شاهد رونق تولید باشیم.

انتهای پیام/74034/س/

نظر شما