شناسهٔ خبر: 34158451 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

تبدیل جنگل‌های افغانستان به منبع درآمدی برای گروه تروریستی "داعش"

پس از استخراج غیرقانونی معادن، تروریست‌های داعش با از بین بردن جنگل‌های افغانستان و قاچاق چوب به پاکستان، منبع درآمد جدیدی را برای خود ایجاد کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، از زمان ظهور شاخه خوراسان داعش در سال 2015 میلادی در افغانستان، شمار کمی از این تروریست‌ها در ولایت «کنر» حضور داشتند اما اکنون خود را برخی از پایگاههای خود را به عمق جنگل‌های این ولایت برده اند و قاچاق چوب به منبع درآمد جدیدی برای داعشی‌ها تبدیل شده است.

به گزارش «فارین پالیسی»، شهرستان «چوکی» در امتداد یکی از خطوط مقدم جنگ با داعش قرار دارد و علاوه بر آن نیز یکی از نقاط کلیدی برای قاچاقچیان به منظور انتقال چوب به دیگر مناطق افغانستان و همچنین پاکستان است.

دولت افغانستان در سال 2016 به دلیل جلوگیری از جنگل‌زدایی و بیابان‌زایی فروش چوب را ممنوع کرد.

به گفته مقامات اداره کشاورزی افغانستان سالانه بطور متوسط 10 هکتار از جنگل‌های این کشور به دلیل قطع درختان از بین می‌روند.

«محمد یوسف» معاون پلیس ولایت کنر نیز در این باره گفت: پس از تروریسم، قاچاق چوب بزرگترین مشکلی است که اینجا داریم.

«محمد کامل» 40 ساله پس از دو دهه فعالیت در صنعت چوب، ارزیابی کرد که سالانه حدود 20 هزار درخت از این ولایت به پاکستان قاچاق می‌شود.

وی افزود که هر درخت بین 3 تا 5 هزار روپیه پاکستانی قیمت دارد که چیزی حدود 20 تا 30 دلار می‌شود. پس از بریدن هر کدام از این درخت‌ها به 15 تخته تبدیل می‌شوند و که قیمت هر تخته 12 هزار روپیه یا معادل 75 دلار است.

پیش از این ولایت کنر پوشیده از جنگل‌های بلوط، کاج و گردو بود اما در سه قرن اخیر 40 درصد از جنگل‌های این ولایت از بین رفته است.

/انتهای پیام/

نظر شما