شناسهٔ خبر: 34156928 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

واکنش عبدالباری عطوان به سخنان دیروز رهبر ایران

عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل منطقه تصمیم انگلیس برای توقیف نفتکش ایرانی را "اشتباه بزرگ " توصیف کرد و افزود ؛ تاکنون تمامی تهدیدهایی که رهبری ایران داشته است ، عملی شده لذا غرب باید سخنان اخیر ایشان درباره مقابله به مثل با اقدام انگلیس را هم جدی بگیرد .

صاحب‌خبر -

خبرگزاری ایرنا: عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل منطقه تصمیم انگلیس برای توقیف نفتکش ایرانی را "اشتباه بزرگ " توصیف کرد و افزود ؛ تاکنون تمامی تهدیدهایی که رهبری ایران داشته است ، عملی شده لذا غرب باید سخنان اخیر ایشان درباره مقابله به مثل با اقدام انگلیس را هم جدی بگیرد .

وی با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر گم شدن یک فروند نفتکش متعلق به امارات، افزود: هنوز این موضوع ابهام دارد اما هیچ دودی بدون آتش نیست بخصوص در سایه تنشی که در منطقه حاکم است. پس از ساقط شدن پهپاد جاسوسی فوق پیشرفته آمریکا توسط ایران و تهدید دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به اینکه تنها ده دقیقه پیش از حمله به ایران دستور را لغو کرده، این تنش ها اوج گرفته است.

به گفته عطوان، روابط ایران و انگلیس اکنون عادی نیست و تنش میان آنها با توقیف کشتی ایرانی در تنگه جبل الطارق که باید آزادی کشتیرانی مطابق قوانین بین المللی برآن حاکم بود، افزایش یافت.

دولت امارات هر گونه ارتباطی را با نفتکش موسم به “MYT RIAH”، که با پرچم پانامایی حرکت می کرده را نفی کرده و در بیانیه ای اعلام کرد که مالکیت این کشتی را ندارد و از سوی ابوظبی به کار گرفته نشده و خدمه آن نیز اماراتی نیست و هیچ گونه پیامی برای کمک به امارات ارسال نکرده است.

چه بسا یاد آوری این نکته سودمند باشد که نفتکشی که انگلیس در تنگه جبل الطارق با ۳۰۰ هزار تن نفت ایران توقیف کرده با پرچم پاناما حرکت می کرده و هیچ دریانورد ایرانی در آن نبوده و کاپیتان آن هندی و باقی خدمه آن از اتباع آسیایی بوده اند.

عطوان نوشت: بعید نیست که میان نفتکش ناپدید شده و مقامات انگلیس و یا امارات ارتباط وجود داشته باشد و این اتفاق دزدیدن یک خودرو یا هواپیما و کاروان شتر نیست بلکه نفتکشی عظیم با دو یا سه میلیون بشکه بار نفت در منطقه ای ناپدید شده که بیشترین تردد دریایی برای انتقال نفت از طریق آن صورت می گیرد.

رهبری ایران که نمی توان در سخنان او تردید کرد زمانی که تهدید می کند همه آن تهدیدها عملی شده همانند تهدید به ساقط کردن پهپاد جاسوسی آمریکا و بازگشت به غنی سازی هسته ای بیشتر از میزان اعلام شده در توافق هسته ای با ایران در سال ۲۰۱۵ که همگی عملی شده اند. دولت انگلیس با توقیف نفتکش ایرانی و پیوستن به ائتلاف دریایی بین المللی که دولت ترامپ برای تامین امنیت کشترانی در تنگه هرمز به آن فراخوانده، اشتباه بزرگی کرده بخصوص که توجیه این اقدام خود را اجرایی کردن تحریم های اروپا و ممانعت از رسیدن این نفتکش به بندر پانیاس سوریه اعلام کرده درحالی که هیچیک از متحدان آن در اتحادیه اروپا این موضوع را تایید نکردند. نتیجه نهایی این رویدادها این است که تنگه هرمز برای کشتی رانی و عبور کشتی ها همانند پیش از تشدید تحریم های آمریکایی علیه ایران، امن نیست.

به اعتقاد عطوان، تاکید جرمی هانت وزیر خارجه و بوریس جانسون رقیب وی برای ریاست بر حزب محافظه کار حاکم و ترزا می نخست وزیر انگلیس براینکه انگلیس در جنگ آمریکا با ایران دخالت نخواهد کرد در واقع تلاش برای به دور ماندن از حماقت های ترامپ؛ مسئول اول تنش های کنونی در خلیج فارس است که از توافق هسته ای خارج شد و طبق دیکته های "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی عمل می کند.

وی تاکید کرد که آزادی نفتکش ایران در تنگه جبل الطارق راه کوتاهتری برای فهمیدن سرنوشت نفتکش اماراتی ناپدید شده و یا ربوده شده است، نفتکش در برابر نفتکش، هواپیما در برابر هواپیما معادله جدید است و توصیه می کنیم که همه تهدیدهای رهبری ایران را جدی بگیرند.

نظر شما