شناسهٔ خبر: 34155887 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مبارزه با ملخ صحرایی در سطح 750 هزار هکتار به پایان می رسد

تهران - ایرنا - مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: مبارزه با ملخ صحرایی تا هفته آینده در سطح750 هزار هکتار به پایان می رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه وزارت جهاد کشاورزی، سعید معین با بیان اینکه از بهمن ماه سال ۹۷ تاکنون مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۷۴۴ هزار هکتار انجام شده است، افزود: مبارزه با این آفت در اکثر استان های جنوبی تمام شده و اکنون مبارزه به صورت لکه ای و بیشتر در استان ایلام است.

وی اظهارداشت: استان ایلام در حدود ۱۳ هزار هکتار اراضی مبارزه باملخ صحرایی انجام شد و نزدیک به سه هزار هکتار دیگر باقی مانده که به زودی تمام می شود.

معین با بیان اینکه ۹ استان کشور درگیر آفت ملخ صحرایی شدند، خاطر نشان کرد: پارسال از هشتم بهمن با دریافت گزارش ریزش ملخ صحرایی، مبارزه در بندر عباس آغاز و سپس در بقیه مناطق استان هرمزگان و استان های جنوبی ادامه یافت.

وی درباره هزینه مبارزه با ملخ صحرایی گفت: براساس برآورد انجام شده، نزدیک به ۵۰ هزار تومان در هر هکتار هزینه مبارزه و همچنین ردیابی ملخ صحرایی است.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور، سطح ردیابی ملخ صحرایی در کشور را برای امسال ۱۱ میلیون و ۸۸۰ هزار هکتار اعلام کرد.

وی درباره تامین اعتبارات برای مبارزه با ملخ صحرایی اظهار داشت: مرحله نخست ۱۰ میلیارد تومان از محل ستاد بحران کشور برای مبارزه با این آفت دریافت شد و ۱۰ میلیارد تومان دیگر نیز قرار است تا دو هفته آینده از خزانه دولت پرداخت شود.

معین اضافه کرد: سازمان حفظ نباتات کشور در این مدت نزدیک به پنج میلیارد تومان کمک نقدی و غیر نقدی شامل سم، سمپاش، تانکر و لولزم یدکی برای مبارزه با ملخ صحرایی ارایه داد.

وی گفت: بقیه اعتبارات مبارزه با این آفت از محل اعتبارات استان ها و همچنین از محل کمک های استانداری ها تامین شد که بخشی از هزینه ها را پوشش داد.

مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه ملخ صحرایی دوره اش را در ایران گذرانده است، تصریح کرد: این آفت یک محل تابستان گذران در هندوستان و یک محل زمستان گذران در شرق آفریقا دارد که برای سفر بین این دو محل از عربستان و ایران عبور می کند.

وی افزود: امسال به علت بارندگی های آغاز بهار و فراهم بودن شرایط، این آفت در ایران مستقر شد و توانست دو نسل از خود را ایجاد کند و اکنون نسل سوم آن از ایران خارج شده و به سمت پاکستان رفته است.

به گفته معین، پاکستان تاکنون در سطح ۲۰ هزار هکتار با ملخ صحرایی مبارزه کرده است.

وی با بیان اینکه امسال عربستان در سطح ۱۵۰ هزار هکتار با ملخ صحرایی مبارزه کرد، اظهار داشت: برای عربستان مبارزه با ملخ صحرایی در مناطقی که کشت و کار دارد، مهم است.

معین درباره میزان پرواز ملخ صحرایی تصریح کرد: ملخ صحرایی در فاز بهاره می تواند روزانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر و در روز بین ۱۰ تا ۲۰ ساعت پرواز کند.

وی با اشاره به اینکه هجوم بعدی ملخ صحرایی از اوایل بهمن امسال آغاز می شود، پیش بینی کرد که سطح مبارزه با این آفت از بهمن ۹۸ تا اواخر تیر ۹۹ حداقل به یک میلیون هکتار در کشور برسد.

وی گفت: با پیش بینی هجوم ملخ صحرایی در بهمن امسال، هم در خط مرزی ساحلی و هم در مناطقی با عمق ۲۰۰ کیلومتری در داخل کشور باید مبارزه انجام شود.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات همگانی سازمان حفظ نباتات کشور در باره ملخ بومی نیز اذعان داشت: تا کنون در سطح ۱۲۰ هزار هکتار با این آفت بومی در کشور مبارزه کرده ایم.

وی افزود: این مبارزه به طور عمده در استان های خراسان رضوی، زنجان، اردبیل، قزوین، گیلان، کردستان و آذربایجان شرقی صورت گرفته است.

نظر شما