شناسهٔ خبر: 34155480 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

اجلاس 4 جانبه وزرای ارتباطات ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و روسیه

ایجاد بازار منطقه‌ای در حوزه آی تی

وزیر ارتباطات ایجاد بازار منطقه ای در حوزه فناوری اطلاعات را مهمترین هدف اجلاس 4 جانبه اعلام کرد و گفت: تلاش می کنیم سهم منطقه ای خود را در حوزه اقتصاد دیجیتال ارتقاء دهیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  محمد جواد آذری جهرمی پس از این اجلاس در جمع خبرنگاران افزود: یک سال است که با وزرای ارتباطات آذربایجان، روسیه و ترکیه­ در ارتباطیم و بنا داریم سهم منطقه‌ای ما در حوزه اقتصاد دیجیتال ارتقاء پیدا کند.
 
وی گفت: با توجه به تحولات اقتصاد دنیا همکاری‌های مشترک در خصوص اقتصاد دیجیتال بسیار ضروری است و ما در این اجلاس چهار جانبه به تفاهم رسیده ایم از نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها حمایت کنیم.
 
آذری جهرمی افزود:­ به تفاهم رسیدیم که دولت‌های چهار کشور هشت رویداد سامانه در هر کشور داشته باشند و کمیته‌ای ویژه تشکیل داده ایم تا چارچوب‌ها بر اساس آن مشخص شود و باید نتایج این برنامه ریزی به عالی شدن کسب کار‌ها در منطقه منجر شود.
 
آذری جهرمی گفت: به دنبال ایجاد پیمان منطقه‌ای در حوزه آی سی تی یا فناوری اطلاعات و ارتباطات هستیم و احتمال دارد کشور‌های دیگر هم به جمع ما اضافه شوند.
 
وزیرارتباطات گفت: در نظر داریم استارتاپ‌های چهار کشور نیز با هم ارتباط بیشتری پیدا کنند و فعالیت‌ها از مباحث فضایی و کاربرد‌های صنعت فضایی تا توسعه صنعت مخابرات توسعه پیدا کند.
 
وی گفت: کار کردن روی پروژه‌های موتور جستجو و سیستم عامل هم در دستور کار آینده است.
 
 تعامل بخش‌های خصوصی ایران، آذربایجان، روسیه و ترکیه در حوزه آی تی
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر لزوم همکاری بیشتر میان بخش‌های خصوصی ایران، آذربایجان، روسیه و ترکیه در زمینه آی تی تاکید کرد و گفت: این اقدام پس از تدوین اهداف راهبردی محقق می‌شود.
 
محمدجواد آذری جهرمی در مصاحبه خبری اجلاس چهارجانبه وزرای ارتباطات ایران، ترکیه، آذربایجان و روسیه افزود: البته نیازمند زیرساخت‌هایی هستیم و تاسیس مرکز توانمندسازی کسب و کار‌ها برای ما بسیار اهمیت دارد و با کارگروهی که تشکیل می‌شود همه اهداف دنبال خواهد شد.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فضای مجازی و اینترنت هم در آینده با تحریم امریکا مواجه خواهد شد؟ گفت: تاکنون تحریم‌های صورت گرفته در حوزه آی سی تی نبوده است، اما تحریم‌های کانال‌های مالی باعث شد تبادلات با چالش مواجه شود و به سبب همین تحریم‌ها نظام سلامت و دارویی ما دچار اشکال شد، اما با وجود اینکه بسیاری از حوزه‌ها تحت تاثیر این تحریم‌ها قرار گرفته اند، اما راه حل‌های خود را برای ادامه کار پیدا کردند.
 
آذری جهرمی گفت: اقدام دیگر امریکا در رفتار‌های ظالمانه اش حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از برخی سکو‌های ارائه نرم افزار بود که البته شرکت‌های ایرانی معطل نماندند و شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های ایرانی خدمات مورد نیاز خودشان را ارائه می‌کنند.
 
وی درباره حضور کشور‌های خارجی در نمایشگاه الکامپ که فردا آغاز به کار می‌کند هم گفت: در این نمایشگاه ۱۱ هیئت بلندپایه از جمله دبیرکل مجمع جهانی مخابرات و اتحادیه مخابراتی کشور‌های آسیایی اقیانوسیه و وزیر ارتباطات عراق و ارمنستان، قائم مقام وزیر ارتباطات قطر، معاون وزیر ارتباطات چین و هیئتی از ترکمنستان در افتتاحیه این نمایشگاه حضور دارند و شرکت‌هایی از این کشور‌ها در نمایشگاه غرفه دارند.
 
وزیر ارتباطات روسیه هم گفت: به دنبال ساماندهی هیئت‌های اقتصادی هستیم و باید نمایشگاه‌های مشترک بزرگی بر اساس این اجلاس چهارجانبه در کشور‌ها برگزار شود.
 
وزیر ارتباطات ترکیه هم گفت: حتما باید زیرساخت هایمان را برای گسترش همکاری‌ها طراحی کنیم.
 
وزیر ارتباطات آذربایجان نیز گفت: در حوزه ارتباطات با جمهوری اسلامی ایران در حوزه استارتاپ همکاری خوبی داریم و به دنبال تقویت آن هستیم.
اجلاس چهارجانبه وزرای ارتباطات ایران ، ترکیه، جمهوری آذربایجان و روسیه در تهران برگزار شد.

نظر شما