شناسهٔ خبر: 34154754 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تداوم ممنوعیت ترانزیت کالاهای تاجیک از خاک ترکمنستان

وزارت حمل و نقل تاجیکستان از تداوم ممنوعیت حرکت کامیون‌ها و قطارهای این کشور از قلمرو ترکمنستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «سهراب میرزازاده» معاون اول وزارت حمل و نقل تاجیکستان در مورد عدم حل مسئله ترانزیت کالاهای تاجیکستان از طریق خاک ترکمنستان گفت: با سپری شدن 6 ماه هنوز مسئله مربوط به ممنوعیت عبور کامیون‌ها و قطارهای تاجیک از طریق خاک ترکمن‌ها حل نشده است.

میرزازاده افزود: ما این مشکل را از طریق 2 مسیر جایگزین حل کردیم که اگرچه نسبت به ترانزیت از طریق خاک ترکمنستان طولانی‌تر و هزینه بیشتری می‌طلبد اما امکان حمل و نقل بدون محدودیت را فراهم می‌کند.

وی در این راستا گفت: برای حل این موضوع، در کوتاه مدت با مقامات ذیربط آذربایجان و گرجستان در مورد استفاده از جاده‌های این کشورها برای حمل و نقل توافق صورت کردیم.

میرزازاده گفت: یکی از مسیرهای حمل و نقل کامیون‌های حامل کالای تاجیکستان در حال حاضر از ازبکستان تا بندر «آکتائو» ( ساحل دریای خزر) قزاقستان و سپس از خاک آذربایجان و دومین مسیر از خاک ازبکستان، قزاقستان، روسیه تا گرجستان به سمت کشورهای شرق نزدیک عبور می‌کند.

«عثمان قلندراف» معاون شرکت راه آهن تاجیکستان نیز گفت: مشکل حمل و نقل از طریق راه آهن نیز با انتخاب خطوط جایگزین حل و فصل شده است.

وی افزود: ما با شرکت‌های راه آهن ازبکستان و قزاقستان توافق کردیم و امروز می‌توانیم از بندر آکتائو از طریق خطوط ریلی «قراقالپاقستان» استفاده کنیم.

قلندراف گفت: اگرچه این مسیر در مقایسه با جاده‌هایی که از ترکمنستان عبور می‌کنند طولانی‌تر می‌باشد اما همتایان ازبک و قزاق برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل به ما تسهیلات 50 درصدی را پیشنهاد کردند.

ترکمنستان بار دیگر حرکت کامیون‌ها و قطارهای تاجیکستان از خاک خود را از اول ماه فوریه سال جاری ممنوع کرد.

تا این زمان طرف ترکمنی در ماه سپتامبر سال گذشته حمل و نقل محموله‌های تاجیکستان از طریق «عشق آباد» را ممنوع کرده بود اما آن زمان این مسئله در ماه نخست حل شد اما این بار با گذشت 6 ماه این موضوع حل و فصل نشده است.

وزارت حمل و نقل تاجیکستان مدعی است از طریق وزارت امور خارجه این کشور درخواست‌های زیادی به طرف ترکمنی برای توضیح دلایل ممنوعیت ترانزیت کامیون و قطارهای تاجیکی ارسال کردند اما تا به حال پاسخی دریافت نشده است.

با این حال، برخی شرکت‌های مشغول به حمل و نقل تاجیکستان با استناد به منابع خود در ترکمنستان دلیل اصلی عدم صدور مجوز برای عبور کامیون‌های این کشور را به درازا کشیدن موضوع ساخت بخش تاجیکی راه آهنی که 2 کشور را با افغانستان متصل می‌کند، می‌دانند.

در این راستا باید گفت که معاون وزارت حمل و نقل تاجیکستان در نشست امروز این وزارتخانه در مورد تکمیل مطالعات فنی و اقتصادی بخش تاجیکی راه آهن «تاجیکستان-افغانستان-ترکمنستان» تا پایان سال جاری میلادی خبر داد.

بنابر صحبت‌های وی، پروژه مذکور هنوز در دسامبر سال گذشته از سوی دولت تاجیکستان تایید و کارهای مرتبط در زمینه تهیه و امضا توافقات مربوطه با افغانستان ادامه و در آینده نزدیک به پایان می‌رسند.

توافقنامه در زمینه احداث راه آهنی که 3 کشور تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان را به هم متصل می‌کند در سال 2013 میلادی به امضا رسید بود.

در دسامبر سال 2016 میلادی بخش ترکمنی این راه آهن احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت اما ساخت بخش تاجیکی آن بنابر عدم وجود بودجه کافی برای احداث آن به درازا کشیده است.

انتهای پیام/ح

نظر شما