شناسهٔ خبر: 34153930 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فرار از مسؤولیت‌پذیری علت اصلی گرایش به ازدواج سفید است

یک روانشناس سنندجی گفت: تمایل عده‌ای به ازدواج سفید، گرایش شدید به فردگرایی و فرار از مسوولیت‌پذیری است،.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، رضا ویسانی‌فر ظهر امروز در همایش منطقه‌ای چالش‌ها و آسیب‌شناسی هم‌خانگی و ازدواج سفید ویژه همیاران سلامت روان منطقه ۵  مراکز مشاوره کشوری در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد، با اشاره به واژه ازدواج سفید، از منظر روانشناسی این  پدیده را تحلیل کرد.

وی در تعریف ازدواج سفید افزود: در این پیوند موقتی چون شناسنامه‌ای سفید بدون ثبت و عدم هر گونه تعهدی میان زن و مرد نسبت به همدیگر وجود ندارد لذا گرفتاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی متعددی مخصوصا برای جنس مونث پدید می‌آید.

این روانشناس گفت: از دیدگاه روانشناسی پدیده هم‌خانگی، پوست‌اندازی اجتماعی و فرهنگی است مانند خیلی از مسائل دیگر سعی کرده‌ایم که مانع آن شویم.

ویسانی‌فر تصریح کرد: اگر از دیدگاه تحولات اجتماعی به این پدیده بنگریم گذر از دنیای کلاسیک به سبک زندگی جدید است و شاید یک بلوغ فکری گذرا باشد.

وی با اشاره به اینکه نگریستن به پدیده هم‌خانگی یا با هم‌باشی یک نوع خودگرایی مطلق است به لایه‌های فردگرایی آن هم گریزی زد و گفت: تا جایی که بسیاری از زنان تحصیل‌کرده و شاغل ما امروزه حاضر به تحمل ۹ ماه بارداری و  جنین در شکم خود و شیر‌‌دادن ندارند و برای تربیت و بزرگ کردن بچه خود پرستار استخدام می‌کنند لذا فردگرایی باعث فرار از مسوولیت‌پذیری توسط نسل جدید شده است.

وی با بیان اینکه تمایل عده‌ای به ازدواج سفید گرایش شدید به فردگرایی و فرار از مسوولیت‌پذیری است، عنوان کرد: ازدواج سفید فاقد هر گونه سند قانونی است.

وی در بخش دیگری از گرایش به ازدواج سفید را ویژگی‌های تکامل نیافته دوران کودکی نام برد و افزود: شخصیت نرمال شخصیتی است که واقع‌گرا باشد لذا افرادی که در قبول واقعیت مشکل دارند گرایش بیشتری به سرکوب واقعیت‌های اجتماعی و طی کردن مسیرهای غیرمعمول را دارند.

این دکترای روانشناسی افزود: دلبستگی‌های ناایمن و  خودمحوری از دیگر خصوصیات افراد متمایل به ازدواج سفید است یعنی نمی‌توانند فردی دیگر را برای مدت طولانی تحمل کنند.

ویسانی‌فر با اشاره به اینکه ازدواج سفید یک نوع فرار و گریز از واقعیت و  سرکوب امیال معمول است، اضافه کرد: در این نوع ازدواج، نیازهای روانشناختی معقول، محو و مغفول است که منیت و آزادی بیش از حد در نهایت منجر به اضطراب برای افراد می‌شود چراکه تعیین چهارچوب در زندگی بسیاری از استرس‌ها را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷  

نظر شما