شناسهٔ خبر: 34153823 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

ظرفیت منابع قرض‌الحسنه مردم در بانک‌ها بسیار بالاست

افزایش سپرده‌های قرض‌الحسنه بیشتر از نرخ تورم و رشد نقدینگی

نسیم قباشی

آمارها نشان می‌دهد علیرغم بالا بودن تورم در کشور و انگیزه پایین برای سپرده‌گذاری قرض الحسنه، درصد افزایش سپرده‌های قرض‌الحسنه در اغلب سال‌ها، بیشتر از نرخ تورم و درصد رشد نقدینگی بوده است.

صاحب‌خبر -

مقاومتی نیوز/ قرض ‏الحسنه از روش‏ های تأمین مالی مورد تاکید اسلام به ویژه در برآوردن نیازهای ضروری مردم است. با تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا، قرض ‏الحسنه به صورت یکی از روش‏ های جذب و تخصیص منابع، مورد استفاده نظام بانکی کشور قرار گرفت.

بررسی آمارهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نشان می‌‌دهد که مقدار این سپرده‌ها در طول دهه های گذشته همواره افزایش داشته است:


در سال ۹۷ مجموع این سپرده ها از رقم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. بر همین اساس، طبق آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات حوزه پولی بانکی کشور که در روزهای گذشته منتشر گردید، نسبت سپرده های قرض الحسنه در سال ۹۷، حدود ۲۸ درصد نسبت به سال ۹۶ رشد داشته که با توجه به شرایط تورمی سال گذشته، آمار بسیار امیدوارکننده ای است.

رشد سپرده‌های قرض‌الحسنه مردم در بانک‌ها بیشتر از نرخ تورم

بررسی میزان رشد سپرده ‏های قرض الحسنه نشان می دهد با وجود تورم و افزایش هزینه ‏‏های خانوار در طول مدت مورد بررسی، سپرده های قرض الحسنه با رشد قابل قبولی همراه بوده است.

بررسی میزان رشد این سپرده ‏ها و مقایسه آن با میزان تورم، نشان دهنده این موضوع است که سپرده های قرض الحسنه همواره دارای رشدی بیشتر از میران تورم بوده است؛ تنها در بعضی از سال ها که نرخ تورم به یکباره جهش داشته است، تا حدودی توانسته آمار سپرده های قرض الحسنه را تحت تاثیر قرار دهد.


با مقایسه درصد رشد نقدینگی و درصد افزایش سپرده های قرض الحسنه نیز می توان به همبستگی بین این دو متغیر پی برد؛ زیرا میزان رشد این دو متغیر در سال های مورد بررسی بسیار به یکدیگر نزدیک می باشد.

با این حال تقدم رشد هر یک از این دو متغیر در سال های مختلف متفاوت بوده است. زیرا در طی این مدت با موقعیت هایی مواجه بوده ایم که میزان رشد سپرده های قرض الحسنه از میزان رشد نقدینگی پیشی گرفته و این روند تداوم نیز داشته است. لذا این موضوع می تواند دلیلی برای میل مردم برای شرکت در کارهای عام المنفعه دانست. در واقع در اغلب سال ها، رشد سپرده های قرض الحسنه از نرخ رشد نقدینگی نیز بیشتر بوده است.


استفاده از ظرفیت سپرده های قرض الحسنه

نکته ای که وجود دارد این است که در آمار سپرده های قرض الحسنه که در گزارشات رسمی بانک مرکزی منتشر می شود، سپرده های قرض الحسنه محلی و خانوادگی دیده نشده است. لذا با احتساب این صندوق های خانوادگی و فامیلی، رشد سپرده های قرض الحسنه به مراتب بیشتر خواهد بود.

بنابراین با توجه به اقبال مردم در سپرده گذاری قرض الحسنه حتی با وجود تورم های شدید، باید سازوکاری برای تاسیس و گسترش بانک های تخصصی قرض الحسنه صورت بگیرد تا علاوه بر پوشش نیازهای قرض الحسنه مردم، گامی مثبت در جهت شکل گیری نظام بانکداری اسلامی برداشته شود.

انتهای پیام/ نظام مالی

نظر شما