شناسهٔ خبر: 34153239 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئیس جمهور سابق اکوادور:

آسانژ در انتخابات آمریکا دخالت داشت

رئیس جمهور سابق اکوادور مداخله بنیانگذاری ویکیلیکس را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 تایید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما اسپوتنیک به نقل از شبکه سی ان ان، رافائل کورئا, رئیس جمهور سابق اکوادور, روز سه شنبه ادعا کرد جولیان آسانژ, بنیانگذار سایت ویکیلیکس, زمانی که در سفارت اکوادور در لندن به سر می برد در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا مداخله کرده است.

بر اساس این گزارش, وی گفت: ما متوجه شدیم که وی در این انتخابات دخالت می کند و ما چنین اجازه ای نمی دهیم زیرا ما اصول و ارزش های بسیار روشنی داریم, همانطور که ما هم دوست نداریم کسی در انتخابات ما مداخله کند.
وی افزود: ما اجازه نمی دهیم چنین اتفاقی برای یک کشور خارجی و دوست مانند آمریکا بیافتد.
آسانژ در سال 2012, به سفارت اکوادور پناهنده شد و توانست از پیگرد قضایی به اتهام تجاوز جنسی در سوئد که خودش آن را تکذیب می کند, بگریزد. به گزارش رسانه ها, آسانژ با مقامات اکوادور به توافق رسید که در امور کشورهای دیگر مداخله نکند.
در سال 2017, لنین مورنو, حامی سرسخت آمریکا, جایگزین کورئا شد.در سال 2018, اکوادور دسترسی آسانژ را به اتهام نقض توافق عدم مداخله قطع کرد. مورنو در سال 2019, مصونیت آسانژ را لغو کرد و به پلیس انگلیس اجازه داد بنیانگذار ویکیلیکس را از ساختمان سفارت بیرون بکشند.
کورئا در گفتگو با سی ان ان با انتقاد از ویکیلیکس گفت این سایت فقط اطلاعات مربوط به کلینتون را منتشر و از انتشار اطلاعات مربوط به دونالد ترامپ, نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا, خودداری کرد.
وی گفت: توجیه ویکیلیکس این بود که فقط اطلاعات درست را منتشر میکنند. اما فقط درباره هیلاری کلینتون اطلاع رسانی می کرد نه درباره ترامپ. بنابراین آنها همه حقایق را نمی گفتند و نگفتن همه حقایق یعنی دستکاری آن و ما اجازه چنین کاری را نمی دهیم.
وی این موضوع را رد کرد که اکوادور در تلاش برای راه یافتن ترامپ به کاخ سفید با ویکیلیکس همکاری کرده بود.
رئیس جمهور سابق اکوادور گفت: من به کلینتون نزدیک تر بودم تا به ترامپ. من هیلاری را می شناسم و وی را تحسین می کنم. من زمانی که در آمریکا دکتری می خواندم, بیل کلینتون رئیس جمهور بود. ترامپ دشمن مهاجران ما است. چرا ما بخواهیم از او حمایت کنیم؟ هیچکدام از این ها منطقی نیست.
سی ان ان روز دوشنبه با انتشار گزارشی با اشاره به اسنادی که از چند شرکت امنیتی به دستش رسیده بود ادعا کرد جولیان آسانژ با همکاری با هکرهای روسی و دیگر مقامات اطلاعاتی تلاش کرده بود به وجهه هیلاری کلینتون لطمه بزند و مانع موفقیت وی در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا شود.
آسانژ در حال حاضر در حال سپری کردن 50 هفته حبس در انگلیس به جرم نقض شرایط وثیقه مالی است. وی در تلاش است به آمریکا تحویل داده نشود.

نظر شما