شناسهٔ خبر: 34153121 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

ماجرای افراد سودجویی که اراضی حاشیه سنندج را تصرف کرده‌اند

کردستان| تپه شب بو اسیر ساخت‌وساز غیرمجاز

وضعیت خاص شهر سنندج که در میان کوه‌ها محصور است باعث شده زمین مسطح و هموار برای ساخت‌و‌ساز در این شهر به‌سختی پیدا شود؛ در سال‌های اخیر ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در حاشیه شهر سنندج که به‌طور عمده دامنه ارتفاعات و تپه‌های شمال، شمال شرقی، شرق و جنوب شهر را در برمی‌گیرد روند فزاینده‌ای به خود گرفته است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش تسنیم، بر همین اساس افراد بی‌بضاعت ازلحاظ مالی به‌ناچار به مناطق حاشیه‌نشین پناه آورده و برای داشتن مسکن و سرپناهی اقدام به ساخت‌و‌ساز کنند و این شرایط فرصت را برای افراد سودجو فراهم و با تصرف اراضی در این مناطق و با تغییر کاربری اقدام به خریدو‌فروش زمین با قیمت‌های نازل می‌کنند.

«تپه شب‌بو» یکی از تپه‌های خیابان کارگر در محدوده کمربندی 17 شهریور است که در سال‌های اخیر به‌شدت با ساخت‌و‌ساز غیرمجاز دست‌و‌پنجه نرم می‌کند؛ خانه‌هایی که همچون قوطی‌های کبریت بر روی هم تلنبار شده و معابر و کوچه‌هایی که در نتیجه تصرف‌های غیرقانونی و عدم نظارت مسئولان چنان باریک بوده که قدم زدن یک نفر هم در میان آن‌ها به‌سختی انجام می‌شود، نمای آشفته‌ای را به این تپه در شهر داده است.

افراد سودجو اراضی دارای کاربری فضای سبز «تپه شب‌بو» سنندج را تصرف کرده‌اند

کریمی، از ساکنان اهالی محله «تپه شب‌بو» است با اشاره به اعتراض‌های متمادی که در این سال‌ها به شهرداری سنندج کرده و جوابی نگرفته‌‌اند، گفت: در سال 96 به شهرداری منطقه یک مراجعه کردیم و ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز و تصرف اراضی توسط افراد سودجو را اطلاع دادیم اما متأسفانه شهرداری منطقه یک شکایت‌ها را به بخش‌ها و جاهای دیگر ارجاع می‌دهد. این شهروند سنندجی با بیان اینکه مناطق مورد تصرف افراد سودجو، دارای کاربری فضای سبز هستند، گفت: با پیگیری‌های متعدد اهالی محل درنهایت در همان سال طبق مدرک و اسناد کاربری فضای سبز آن زمین‌ها را ثابت کردیم. کریمی به نقشه روی کاغذ در دستش اشاره کرد و گفت: این همان مدرکی است که کاربری فضای سبز زمین‌ها را نشان می‌دهد. در آن زمان‌بر اساس همین مدرک مأموران شهرداری چند ماشین خاک و نخاله آوردند و در زمین‌های متصرف‌شده خالی کردند تا از ساخت‌و‌ساز در آن جلوگیری شود، اما متأسفانه چندی نگذشت که باز افراد سودجو به جان همین زمین‌های پوشیده از نخاله افتادند و حتی زمین‌های مجاور آن را نیز تصرف کردند.

اهالی محله مدعی‌اند قولنامه‌های افراد برای این اراضی جعلی است

بهزاد از دیگر اهالی محله «تپه شب‌بو»، مدعی است که افراد سودجو با تهیه کردن قولنامه‌های جعلی، سعی در اثبات مالکیت دروغین خود بر اراضی این منطقه را دارند؛ او گفت: این قولنامه‌ها واقعی نیستند چراکه طبق مدارکی که اهالی محل با پیگیری‌های خود از شهرداری دریافت کردند کاربری فضای سبز این زمین‌ها محرز شد. پس جای شکی باقی نمی‌ماند که قولنامه‌های این افراد جعلی است. سیروس صاحب مغازه سوپرمارکت در این محله است؛ او با اشاره به دعوا و مجادله اخیر خود با یکی از مدعیان مالکیت زمین گفت: متأسفانه چون هیچ نظارتی از سوی شهرداری نمی‌شود به‌راحتی هر فردی از هرجایی بلند شده و مدعی گوشه‌ای از این اراضی می‌شود. به‌عنوان‌مثال چند روز اخیر یک فرد غیربومی به همراه چند نفر دیگر اقدام به گچ‌ریزی و قواره‌بندی زمین‌ها می‌کردند که با آن‌ها دست‌به‌یقه شدم ولی نتیجه‌ای هم نداشت. او با بیان اینکه تصرف اراضی و ساخت‌و‌سازها فقط مختص به روی تپه نبوده و پشت تپه منتهی به بلوار نیمه‌کاره مرزبانان نیز مورد هجوم زمین‌خواران قرارگرفته، گفت: به‌راحتی حاشیه‌های اطراف بلوار که متعلق به فضای سبز است را تغییر کاربری داده و ساختمان‌های مسکونی و مغازه‌های زیادی را ساخته‌اند.

زمین‌های متصرف‌شده توسط افراد سودجو را تحویل اداره راه ‌و‌ شهرسازی دادیم

عبدالله صالحی سرپرست مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری سنندج گفت: بخشی از زمین‌های موجود در تپه شب‌بو متعلق به اداره اوقاف و امور خیریه و بخشی دیگر متعلق به اداره راه‌و‌شهرسازی است.

صالحی با اشاره به همکاری این واحد با گشت حفاظت اداره راه‌وشهرسازی عنوان کرد: زمین‌های متعلق به اداره راه‌و‌شهرسازی که توسط افراد غیر به‌قصد تصرف گچ‌ریزی شده بود شناسایی کرده و بعد از پلاک بندی تحویل آن اداره داده شد تا اقدامات لازم را در جهت جلوگیری از تصرف زمین‌های متعلق به خود انجام دهند. او با بیان اینکه واحد مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری درگذشته در چارت سازمانی شهرداری سنندج وجود نداشت و اخیرا ایجادشده بیان کرد: در خصوص برخورد با ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز، در حال تنظیم قراردادهایی با نیروی انتظامی و مراجع قضایی هستیم. سرپرست مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری سنندج به معضل زمین‌های قولنامه‌ای در دامن زدن به ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این محله اشاره کرد و افزود: درگذشته شهرداری برای زمین‌های قولنامه‌ای مجوز ساخت صادر نمی‌کرد اما در حال حاضر وضعیت این زمین‌ها در کمیسیون‌های مربوطه در شهرداری بررسی‌شده و اگر در تصرف دولت نبوده و دارای کاربری مسکونی باشد مجوز ساخت تعلق می‌گیرد. او در پاسخ به این سؤال که چرا آرای کمیسیون ماده صد به‌طور کامل اجرانشده و جریمه جای تخریب را گرفته گفت: اعضای کمیسیون ماده صد متشکل از نماینده دادستان، یک قاضی، نماینده فرماندار، یکی از اعضای شورای شهر و دبیر کمیسیون است که نیروهای شهرداری و اجرائیات در آن دخالتی ندارند. سرپرست مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری سنندج ادامه داد: نیروهای اجرائیات طبق آرای کمیسیون ماده صد فقط می‌توانند عملیات اجرایی غیرمجاز در زمین تصرف‌شده را متوقف کنند و تصمیم‌گیری نهایی مبنی بر تخریب و یا جریمه در اختیار کمیسیون بوده و رأی آن برای ما نافذ است. صالحی در واکنش به ادعای اهالی این محله مبنی بر اینکه برخی از متخلفان اقدام به پرداخت رشوه به مأموران شهرداری می‌کنند، اظهار کرد: اگر چنین گزارش‌هایی مبنی بر دریافت رشوه توسط مأموران اجراییات بر اساس مستندات به ما گزارش شود، قطعا در کمیته‌های انضباطی مطرح کرده و با آن‌ها برخورد می‌کنیم. 

نظر شما