شناسهٔ خبر: 34152875 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یمن| بحران بی‌اعتمادی و اختلاف داخلی در ائتلاف سعودی

برکناری رئیس ستاد تبلیغات ارتش دولت مستعفی یمن، اختلاف کهنه میان دولت «منصور هادی» با ائتلاف سعودی و همچنین هراس عربستان از وضعیت آتی یمن را تشدید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، وبگاه خبری متابعات یمن در یادداشتی با عنوان «بحران بی اعتمادی میان ائتلاف و متحدانش... مقاصد عرب‌های خلیج فارس برای بی چنگ و دندان کردن یمن»، دلایل تشدید اختلاف و بحرانی شدن روابط ائتلاف با دولت مستعفی منصور هادی را برشمرد.

در این یادداشت آمده است: تصمیم به برکناری سرلشکر «محسن خصروف»، رئیس ستاد تبلیغات جنگ دولت مستعفی یمن  که چند روز پیش توسط منصور هادی گرفته شد، نشان دهنده عمق بحران در روابط ائتلاف عربستان و امارات با دولت مستعفی منصور هادی است.

تصمیمی که منصور هادی یا به جای وی ائتلاف سعودی علیه سرلشکر خصروف پنج روز پس از حضور وی در یکی از برنامه‌های تلویزیونی دولت مستعفی یمن و انتقادش از ائتلاف سعودی صورت گرفت .

از همین رو تصمیم برکناری این مقام ارتش منصور هادی با هدف ارسال یک پیام بازدارندگی برای همه ناقدان ائتلاف بوده است، حتی برای کسانی که خواهان درست شدن رابطه بین طرفین یعنی ائتلاف و حکومت مستعفی منصور هادی هستند.

معلوم است که تصمیم برکناری خصروف کاملا از جانب سعودی‌ها اتخاذ شده است و قصد اصلی آن صرفا برکناری سرلشکر خصروف از منصبش نبوده است، زیرا خصروف خودش از طریق همان برنامه تلویزیونی استعفای خود را در اعتراض به شیوه کنونی برخورد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با وضعیت یمن اعلام کرد.

بنابراین نه منصور هادی و نه ائتلاف نیازی به این تصمیم رسمی نداشتند که بخواهد به شکل خبر فوری از تلویزیون‌های دولت مستعفی و ائتلاف اعلام شود. بنابراین غرض از اعلام این خبر مخابره کردن یک پیام به همه مسئولین دولت مستعفی است و مضمون آن ارعاب و حذف کسانی است که در اندیشه انتقاد از ائتلاف یا تعرض به آن و حتی نقد سازنده و منطقی ائتلاف هستند.

سرلشکر خصروف وابسته به علی محسن الاحمر، معاون رئیس جمهور مستعفی یمن و نزدیک به جریان اسلام گرای حزب «الاصلاح» شاخه جماعت اخوان المسلمین در یمن است. او در مصاحبه تلویزیونی اخیر خود گفت که ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان سعودی حمایت تسلیحاتی لازم از ارتش دولت مستعفی را نداشته است.

وی ادعا کرد: ائتلاف به ارتش ملی (ارتش دولت مستعفی یمن) هیچ سلاح سنگینی نداده و این ارتش در حال حاضر با سلاح‌های سبک و نیمه سبک می‌جنگد.

خصروف در ادامه گفت، ائتلاف سعودی نهایی کردن تکلیف نبرد در یمن را به تأخیر انداخته و از بیم تسلط حزب (اخوانی) «الاصلاح» بر حکومت، مانع از پیشروی ارتش دولت هادی در تمامی جبهه‌ها می‌شود.

با توجه به موارد فوق، ما حداقل دو مورد را نتیجه می‌گیریم:

نخست عمق بحران بین ائتلاف و بزرگ‌ترین شریک دولت مستعفی یعنی حزب الاصلاح یمن است. این برکناری نتیجه نگرانی ائتلاف از این است که  بخش اعظم نیروهای طرفدار منصور هادی با اغلبیت حزب الاصلاح و معروف به ارتش ملی  به سمت صنعا بروند. در شرایطی که ائتلاف در تلاش‌هایش برای جذب نیروهایی زبده در شمال یمن و به منظور پر کردن خلأ آتی ناکام بوده است تا امور آنجا در آینده به دست اخوان یمن نرسد یا اینکه حوثی‌ها بتوانند حضور عمومی خود را در آنجا تقویت کند. آن هم در شرایطی که در داخل حزب الاصلاح صدای انتقاد از اشغالگران عرب حوزه خلیج (فارس) و بخصوص امارات بالا گرفته است و می‌گویند ائتلاف به ثروت‌های یمن و خاک و گذرگاه‌های دریایی و زمینی و هوایی آن چشم دوخته و به دنبال جدا کردن جنوب از شمال است.

ائتلاف عربی و بخصوص عربستان همچنین از اوج گرفتن شدت نارضایتی یمنی‌های شمال از سیاست‌های ائتلاف به موازات اقدام امارات در خارج کردن نیروهایش از استان‌های شمال یمن هراس دارند. چون چنین نارضایتی‌هایی و عقب نشینی امارات برای عربستان زحمت زیادی درست می‌کند. این کشور خود را در باتلاق یمن تنها می‌بیند زیرا ابوظبی تصمیم گرفت خود را از جنگ در عمق یمن دور کند و فقط به حضور قوی خود در جنوب یمن اکتفا کند.

دوم اینکه اظهارات سرلشکر خصروف درباره اینکه ائتلاف سلاح سنگین در اختیار ارتش قرار نمی‌دهد یک واقعیت غیرقابل انکار است. این خساست در وهله نخست به دلیل رابطه ضعیف بین دو طرف و حس بی اعتمادی روز افزون بین آنها بود. خصوص پس از اینکه بحران قطر کلید خورد زیرا کشور قطر حامل سیاسی و رسانه‌ای اصلی حزب الاصلاح بود و دوم اینکه ائتلاف عربی می‌خواهد یمن در آینده عاری از سلاح سنگین باشد یعنی نه اینکه فقط گروه‌هایی که امروز ائتلاف با آنها مبارزه می‌کند نظیر الحوثی بلکه همه گروه‌های سیاسی، نظامی، قبیله ای و دینی در شمال و جنوب یمن در آینده سلاح سنگین نداشته باشند چه یمن یکپارچه بماند و چه به دو بخش یا بیشتر تجزیه شود.

عربستان و امارات دیگر این رویکرد خود را مخفی نگاه نداشتند بلکه آن را به بهانه‌های خطر حوثی‌ها و گاه خطر اخوانی‌ها توجیه می‌کنند. این جنگی که وارد پنجمین سال خود شده است ائتلاف و عربستان را به این نتیجه رسانده که یمن فردا باید بی چنگ و دندان باشد نه فقط برای اینکه تسلیم کردن و چپاول ثروت‌ها و ظرفیت‌هایش راحت باشد و نه تنها برای سلب اراده سیاسی و حاکمیتی از آن بلکه برای اینکه یمن منبع تهدید آتی علیه امنیت ملی عربستان است خصوص که عربستان به خوبی درک می‌کند که این جنگ در قلب میلیون‌ها یمنی و بخصوص در شمال یمن حالتی از کینه و انتقام برآمده از فجایع وحشتنام و پیامدهای این جنگ، ایجاد کرده است.

انتهای پیام/ص

برچسب‌ها:

نظر شما