شناسهٔ خبر: 34152279 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یادگیری سوره "مطففین" محکومیت فروشنده متقلب

همدان - ایرنا- طبق رای یک قاضی تعزیرات حکومتی همدان، یک فروشنده که برنج خارجی را به جای برنج ایرانی می فروخت، به یادگیری سوره «مطففین» و تفسیر آن و فرا گرفتن احکام شرعی در زمینه آداب کسب و کار محکوم شد.

صاحب‌خبر -

مدیرکل تعزیرات حکومتی همدان روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: این فرد اقدام به فروش برنج بی کیفیت به جای برنج معطر فریدون کنار می‌کرد.

علیرضا حسن پور اضافه کرد: همچنین در بازرسی مشترک از این واحد صنفی ۲۰ گونی برنج خارجی در گونی‌های برنج ایرانی کشف و برای این متخلف پرونده قضائی تشکیل شد.

وی درباره چرایی انتخاب سوره مطففین توسط قاضی این پرونده اظهار داشت: خداوند در این سوره، کم‌فروشان را مذمت و حکم فقهی کم‌فروشی و ندادن حقوق مردم در معاملات را بیان می‌کند و می‌گوید این کار، حرام و از گناهان بزرگ است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی همدان ادامه داد: همچنین در آموزه‌های دینی بسیار بر ضرورت آشنایی با آداب معامله تاکید شده و در این باره امام علی (ع) فرمودند «یا معشر التجّار الفقه ثم المتجر» یعنی ای جامعه تجار و معامله گر، اول یادگیری مسائل شرعی تجارت، بعد تجارت باید صورت گیرد.

حسن پور افزود: بنابراین نخستین وظیفه کاسب، آموختن احکام شرعی و تلاش برای عمل به آن است تا اموال و درآمد حاصل از این داد و ستد حلال باشد.

وی بیان کرد: حضور در دوره آموزشی کسب و کار از الزمات صدور پروانه کسب است اما برخی با وجود حضور در این دوره‌ها به علت بی‌توجهی به این مسائل در دام وسوسه هاسی شیطانی و گناه گرفتار می‌شوند.

حسن پور گفت: علاوه بر یادگیری سوره مطففین و احکام شرعی، محل فعالیت این متخلف به مدت ۲ ماه تعطیل و متخلف به ابطال پروانه عمده فروشی و منع صدور مجدد آن محکوم شد.

سوره مُطَفِّفین هشتاد و سومین سوره قرآن کریم و آخرین سوره از سوره‌های مکی است که در جز سی‌ام قرآن جای گرفته است.

این سوره ۳۶ آیه دارد و در مکّه نازل شده و نام سوره برگرفته از آیه اول آن و به معنای کم فروشان است.

این سوره با هشدار به کم فروشان آغاز می‌شود و آیات اول تا سوم این سوره، حکم فقهی کم‌فروشی و ندادن حقوق مردم در معاملات را بیان می‌کند و می‌گوید این کار، حرام و از گناهان بزرگ است.

۷۵۲۶/‏۲۰۹۰

نظر شما