شناسهٔ خبر: 34151414 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ورود قوانین تامین اجتماعی به کتب درسی دانش آموزان

معاون فرهنگی سازمان تامین اجتماعی گفت: جانمایی مفاهیم بیمه تامین اجتماعی در کتب درسی به همت آموزش و پرورش صورت گرفته است.

صاحب‌خبر -

ورود قوانین تامین اجتماعی به کتب درسی دانش آموزانبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا جعفریان معاون فرهنگی سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری خود با بیان اینکه با حضور اقای سالاری اتفاقات خوبی در این سازمان خواهد و ما آمادگی کامل برای همکاری با مدیر عامل جدید را داریم اظهار کرد: تاسیس و گسترش تامین اجتماعی و تحقق عدالت اجتماعی از خواسته‌های بشر در طول زندگی است چرا که در درس‌های دینی ما نیز مقابله با فقر است و تامین اجتماعی یکی از مسائل مهم کشور‌ها است.

وی ادامه داد: ۱۵۵ کشور عضو ایسا هستند؛ گزارش‌های کارشناسان بیان می‌کند اساسی‌ترین حق بشر و کلید توسعه اجتماعی و رفاهی جامعه، تامین اجتماعی است.

معاون فرهنگی سازمان تامین اجتماعی گفت:ایران درحوزه تامین اجتماعی و خدمات اجتماعی بر خلاف کشور‌های توسعه یافته که تاریخچه آن به بعد از انقلاب صنعتی برمی‌گردد، مربوط به دوران باستان است.

وی بیان کرد: تامین اجتماعی به شکل جدید از سال ۱۳۰۹ و در سال ۱۳۳۱ با تصویب قانون بیمه اجتماعی کارگران شروع به کار می‌کند، همچنین علاوه بر آن در سال ۱۳۵۴ قوانین فعلی و بعد از انقلاب خدمات رفاهی که دولت را موظف به اجرای موارد کرد بازمی‌گردد.

جعفریان اضافه کرد: سازمان تامین اجتماعی در هزار واحد به حدود ۴۳ میلیون نفر و ۶ میلیون بازنشسته خدمت ارائه می‌دهد و حدود ۵۵۶ شعبه اصلی ۲۳۲ اقمالی و ۲۱۹ کارگزاری ۷۶ بیمارستان ۵۵ کلینیک و ۲۸۹ مرکز درمانی و درمانگاه و مراکز دندان پزشکی  خدمات ارائه می‌دهد.

معاون فرهنگی سازمان تامین اجتماعی افزود: با این وسعتی که سازمان تامین اجتماعی دارد با حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه در چرخه اقتصاد و کشور تعاملات اجتماعی کشور نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: حوزه فرهنگی سازمان تامین اجتماعی از سال ۷۸ شروع به کار کرد و در دوره‌ای تعطیل بود و در اواخر سال ۹۲ درواقع عملا در سال ۹۳ مجدد شروع به کار کرد.

جعفریان گفت: پل ارتباطی سازمان تأمین اجتماعی با شرکای اجتماعی است و با نهاد‌های مختلف کارگری، کارفرمایی و بیمه شدگان بازنشستگی سرکار دارد و برای ایجاد این نظم بین آن‌ها به دست معاونت فرهنگی و اجتماعی است که نقطه قوت سازمان است.

وی افزود:سازمان تامین اجتماعی برای شرکای اجتماعی است چرا که با پولی که توسط بیمه شدگان و کارفرمایان داده می‌شود ارائه خدمت می‌دهد و درآمد خاصی به جز حق بیمه ندارد.

معاون فرهنگی سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: فرهنگ بیمه‌ی تأمین اجتماعی را عملا به سطح جامعه برسانیم در طی این چند سال هم در آموزش و پرورش و در دانشگاه مفاهیم بیمه تامین اجتماعی و چالش هارا مطرح کنیم و با جانمایی مفاهیم بیمه تامین اجتماعی در کتب درسی به همت آموزش و پرورش حدود ۴ میلیون دانش آموز در طی ۵ سال به صورت کلید واژه و در سال‌های آینده با مطالب بیشتر مطلع خواهند شد

وی افزود: دانش آموزان را وارد مراکز تامین اجتماعی کردیم بالغ به ۱۰۰ هزار نفر از دانش آموزان از مراکز بیمه‌ای بازدید کردند و علاوه از بازدید آموزش نیز به آن‌ها داده شده تا قشر نوجوان ما بعد از ورود به محیط با این مفاهیم آشنا باشند.

جعفریان گفت:در دانشگاه‌ها نیز چالش‌های تامین اجتماعی را به صورت سیمینار برگزار کردیم تا کسانی که می‌خواهند وارد بازار کار شوند با این مفاهیم آشنا شوند.

وی بیان کرد: ایسا سازمان بین المللی تامین اجتماعی که ۲۰۰ کشور عضو آن هستند، ۱۵ طرح تامین اجتماعی که ۵ طرح آن مربوط به معاونت فرهنگی سازمان تامین اجتماعی بود در آیسا برتر شناخته شده است.

معاون فرهنگی سازمان تامین اجتماعی افزود: بحث‌هایی از معاونت فرهنگی درباره مشکلات حوادث ناشی از کار بود که این مشکلات حوادث ناشی از کار به بر گردن تامین اجتماعی است و معاونت فرهنگی سازمان در بحث حوادث ناشی از کار که ۵۰ هزار نفر کارگران ساختمانی درگیر آن بودند را کلاس‌های ایمنی و پیشگیری برگزار کرد.

جعفریان گفت: همچنین در طرح استقلال سالمندان ۶۰ کلاس برای سالمندان بازنشسته‌ای که دارای بیماری‌های مزمن هستند با هدف آموزش و راهکار برای مراقبت از آن‌ها با زبان ساده برگزار کرد که امسال با همکاری معاونت درمانی ۳۰۰ کلاس برقرار میشوند و این دو طرح برای پیشگیری و کاهش هزینه‌ها کمک خواهند کرد.

وی اضافه کرد: این معاونت به صورت خاص در حوزه فرهنگی و اجتماعی کارکنان سازمان تامین اجتماعی ورود پیدا کرده است بنابراین به فعالیت در بحث اخلاقی و مفاهیم قرآنی پرداخته است می‌توانیم به کارکنان ارائه دهیم

جعفریان بیان کرد: با برقرای مسابقات قرآنی است که بیشتر به سمت مفاهیم قرآنی رفتیم هر سال برگزار می‌شود همجنین سطح سرانه کتاب خوانی در جامعه کم است از سال قبل مسابقات کتابخوانی راه اندازی کنیم در سال گذشته ۵ دوره برگزار شد و برای امسال نیز از هفته آینده یکی از مسابقات برگزار می‌شود همچنین پاتوق کتاب راه اندازی کردیم که با حضور نویسنده کتاب برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان تامین اجتماعی افزود: با اجرای طرح آسیب‌های اجتماعی بین کارکنان سازمان تأمین اجتماعی به دنبال شناسایی و برخورد هستیم.

وی ادامه داد: در حوزه بازنشستگان، ۱۲۰ هزار نفر در آن‌ها به بعد از آنکه معاونت فرهنگی احیا شده به مشهد مقدس و افرادی که در مشهد زندگی می‌کردند به شیراز و قم اعزام کردیم.

جعفریان گفت: طرح نسیم سلامت اجرا کردیم در روز و بزرگداشت بازنشستگان حدود ۱۰۰ هزار نفر در پارک‌ها ورزش انجام می‌دهند برای افزایش روحیه بازنشستگان نیز المپیاد ورزشی در سن سالمندی برگزار کردیم.

معاون فرهنگی سازمان تامین اجتماعی افزود: در سال گذشته در سه استان یزد، گیلان و مازندران مسابقات کشوری برگزار کردیم و در مجموع در فینال مسابقات حدود ۹۰۰ نفر به رقابت پرداختند.

وی گفت: یکی از معضلاتی که کارفرمایان دارند عدم شناخت قوانین تامین اجتماعی است که دامن گیر کارگاه‌های تازه کار است و طرح مشاوره کارگاهی راه اندازی کردیم و برای کارگاهی که تازه می‌خواهند شروع به فعالیت کنند به صورت رایگان مشاوره دریافت می‌کنند و اگر نیاز به کلاس باشد نیز کلاس‌های آموزشی برگزار خواهیم کرد.

جعفریان بیان کرد: کلاس‌های متعددی برای سازمان‌های دولتی و خصوصی برگزار شد امسال هم جز طرح‌های ما نیز در کارگاه‌ها و مراکز تولید است.

معاون فرهنگی سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: یکی از نقطه ضعف سازمان در سال‌های گذشته آن بود که مردم برای حل مشکلات خود باید به صورت حضوری مراجعه می‌کردند، اما با راه اندازی طرح srm این مشکل حل شد.

وی افزود: با شماره گیری ۱۴۲۰ در سراسر کشور میتواند تماس بگیرند همچنین در سامانه ۱۰۰۰۱۴۲۰ و سایت تامین اجتماعی نیز از ۸ شب تا ۸ صبح می‌توانند مشکلات خود را بگویند.

جعفریان بیان کرد: طرح کرامت رضوی امسال نیز برخلاف سال گذشته بدون وقفه اجرا خواهد شد و مدیرعامل جدید نیز ادامه فرآیند این طرح را نیز تأیید کردند با توجه به تورم و افزایش هزینه ها امیدواریم بتوانیم امسال مانند سال گذشته بالای ۳۰ هزار نفر از بازنشستگان تأمین اجتماعی را به صرف شهرهای مشهد شیراز و قم اعزام کنیم.

معاون فرهنگی سازمان تامین اجتماعی بیان کرد: اجرای طرح کرامت رضوی را به کانون بازنشستگان واگذاری کرده‌ایم و در سیاست‌گذاری‌های ما این مسئله مطرح بود که اولویت برای بازنشستگانی باشد که تاکنون به مشهد نرفته اند، افرادی که در مناطق محروم هستندو افرادی که حداقل ترین حقوق و مزایا را دریافت می کند.

جعفریان گفت: بازنشستگان در طی این سفر همراه با همسر خود می توانند یک نفر را به عنوان همراه با هزینه رفت و برگشت و اقامت در هتل به مدت ۳ روز به صورت کاملا رایگان دریافت کنند و این سفرها در شهرستان هایی که راه آهن دارند با قطار و در شهرستان هایی که راه آهن نیست با اتوبوس است.

وی افزود: درباره بسته های فرهنگی در طی جلساتی که با معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری داشتیم قرار بود از طریق همکاری کانون های بازنشستگان و پیشکسوتان در تامین اجتماعی اجرا شود.

معاون فرهنگی سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: در گفتگو با معاونت فرهنگی شهرداری در ابتدا با استقبال خوبی مواجه شد اما زمانی که صحبت از ایجاد کارگروه ها مطرح شد فقط در سطح گفت و گو مانند انتظار داریم از شهرداری تهران همکاری لازم را با معاونت فرهنگی سازمان اجتماعی و کانون‌های بازنشستگی در این زمینه انجام دهد تا بتوانیم برای بازنشستگان و پیشکسوتان خود خدمات خوبی را ارائه دهیم.

جعفریان گفت: سازمان تامین اجتماعی از دولت طلبکار است اما انسان به همت دولت و مجلس حدود ۵ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تامین اجتماعی در بودجه دولت تعیین شده تعیین و امیدواریم این بدهی پرداخت شود چرا که با توجه به مشکلات اقتصادی امروز می‌توان بسیاری از مشکلات مالی را جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: بیمه خبرنگاران و هنرمندان در امضای تفاهم نامه ای که بین سازمان تامین اجتماعی و وزارت ارشاد صورت گرفت مشکلات آن حل شد و در یک توافق نامه ای که با وزارت ارشاد داشته ایم دو هزار نفر از خبرنگاران و هنرمندان را باز هم می‌توانیم تحت پوشش قرار دهیم همچنین دو شعبه متمرکز برای بیمه هنرمندان و خبرنگاران در شرق و غرب تهران قرار داده ایم

جعفریان اظهار کرد: طرح تحول سلامت فی نفسه طرح خوبی است،اما اگر بتوانیم گایدلاین های درمانی را به درستی تعریف کنیم از سیستم نرم افزاری خوب استفاده و از هزینه های نابجای درمانی جلوگیری کنیم، مشکلاتی‌برای اجرای این طرح به وجود نمی‌آید.

انتهای پیام/

نظر شما