شناسهٔ خبر: 34151203 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جنجال رسانه‌ای در نیویورک

تهران- ایرنا- آسوشیتدپرس با تقطیع جمله ای از گفت و گوی محمد جواد ظریف با ان بی سی نیوز موج گسترده ای در فضای رسانه ای آمریکا به راه انداخت، موجی که مقامات‌ آمریکایی را هم دچار اشتباه کرد.

صاحب‌خبر -

گفت و گوی روز سه شنبه محمد جواد ظریف با شبکه «ان بی سی نیوز» دستمایه خبرسازی رسانه‌های آمریکایی شد. روزنامه ها و خبرگزاری‌های آمریکایی جمله وزیر امور خارجه کشورمان در مورد مذاکره و گفت وگو در مورد موشک ها را تیتر اول رسانه های خود کردند و نتیجه گرفتند که ایران تمایل دارد در مورد قابلیت های موشکی خود گفت و گو کند. مقامات‌آمریکایی هم با استناد به این برداشت نادرست مدعی شدند ایرانی‌ها برای نخستین بار برای گفت و گو درباره برنامه موشکی اعلام آمادگی کرده اند.

ظریف چه گفت؛

متن کامل سوال و پاسخ ظریف اینگونه بود که وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی گفته بود اگر این تحریم‌ها برداشته شود، فرصت برای مذاکره بیشتر می‌شود، و مجری پرسید: حتی اگر برنامه موشکی ایران هم روی میز باشد؟
ظریف پاسخ داد: «اجازه دهید با چیزی شروع کنیم که پیش‌تر روی آن توافق کرده‌ایم، و ببینیم که چه کار می‌توانیم انجام دهیم و بعد اگر می‌خواهید درباره برنامه موشکی صحبت کنید در آن صورت باید درباره میزان سلاحی که به منطقه ما فروخته می‌شود هم گفت و گو کنیم. ایران سال گذشته در مجموع ۱۶ میلیارد دلار هزینه نظامی داشت. کشور ما ۸۲ میلیون نفر جمعیت دارد و حدود یک میلیون نیروی مسلح و تنها ۱۶ میلیارد دلار هزینه کردیم.
امارات متحده عربی با یک میلیون جمعیت (بومی), ۲۲ میلیارد دلار هزینه (بخش نظامی) کرد. عربستان سعودی با کمتر از نصف جمعیت ما ۶۷ میلیارد دلار هزینه کرد. بیشتر آن‌ها (تسلیحات خریداری شده) آمریکایی هستند. این تسلیحات آمریکایی هستند که وارد منطقه ما می‌شوند و منطقه ما را در آستانه انفجار قرار می‌دهند. از این رو اگر آن‌ها می‌خواهند درباره موشک‌های ما حرف بزنند، اول باید فروش این تسلیحات از جمله موشک‌ها را متوقف کنند.»

با این حال از مجموع این اظهارات شفاف و واضح وزیر امور خارجه ایران، خبرگزاری آسوشیتدپرس این برداشت را به مخاطبان خود ارائه داد که «وزیر خارجه ایران می‌گوید گفت‌وگو بر سر برنامه موشکی با آمریکا امکان‌پذیر است.» با استناد به این برداشت غیرصحیح مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا که طی روزهای اخیر اظهارات و اقدامات کودکانه ای درباره نحوه فعالیت رئیس دستگاه دیپلماسی ایران داشته، مدعی شد که ایرانی‌ها برای اولین بار برای گفت‌وگو درباره برنامه موشکی خودشان ابراز آمادگی کرده‌اند.

واکنش ایران؛

ساعتی بعد از این اظهارنظرها «علیرضا میریوسفی» سخنگوی دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، فضاسازی رسانه ای درباره آمادگی ایران برای گفت‌وگو در خصوص برنامه موشکی را تکذیب و تاکید کرد «برنامه موشکی ایران تحت هیچ شرایطی و با هیچ کشوری قابل مذاکره نیست».
میریوسفی ادامه داد: «مطمئن هستیم که خبرنگاران آسوشیتدپرس به اندازه کافی با زبان محاوره ای انگلیسی در این مصاحبه آشنا باشند و می‌دانند که چگونه منظور گوینده را در یک مصاحبه چالشی بطور صحیح از متن استخراج کنند. استخراج یک تفسیر نادرست از یک متن و قرار دادن آن در یک سرخط خبری یقیناً موضوع است که از ارزش و اعتماد یک رسانه معتبر نزد افکار عمومی می‌کاهد.»
نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل صبح امروز به وقت محلی هم با اشاره به تفسیر اشتباه سخنان دکتر محمدجواد ظریف اعلام کرد: «تفسیری که آسوشیتدپرس از مصاحبه دکتر ظریف با ان بی سی نیوز درباره آمادگی مذاکره درباره برنامه شکی ایران نموده بطور کامل اشتباه است. این جمله که " اگر ایالات متحده می خواهد درباره موشک صحبت کند، باید فروش انواع سلاح به کشورهای منطقه شامل فروش موشک را متوقف کند"، به هیچ عنوان به این معنی نیست که ایران مایل است درباره برخی جنبه‌های توان موشکی خود مذاکره کند. توان موشکی ایران بطور مطلق و تحت هر شرایطی قابل مذاکره با هیچ شخص یا کشوری نیست.»‌

نوع پیشرفته سانسور؛

ایران درگیر یکی از شدیدترین حملات رسانه ای و تبلیغاتی از سوی غرب وآمریکاست و در خط مقدم این کارزار رسانه ای محمدجواد ظریف قرار دارد که توانسته با قابلیت‌ها و توانمندی‌های منحصر به فرد خود امپراتوری رسانه ای غرب را به چالش بکشد. تحریف سخنان روز گذشته ظریف را شاید بتوان نوع پیشرفته‌ای از سانسور در آمریکا و رسانه‌های غربی با بهره‌گیری از تکنیک برجسته‌سازی قلمداد کرد.
رسانه‌های غربی با فضاسازی و حاشیه‌پردازی بر موضوعی که تکلیف آن مدت‌هاست از سوی ایران روشن شده، می‌خواهند عملاً فرازهای دیگر سخنان محمد جواد ظریف که حقانیت ایران در عرصه بین‌المللی را نشان می‌دهد به حاشیه برانند و مانع از شنیدن صدای ظریف ایران به گوش جهانیان شوند، با این حال محمد جواد ظریف فضای سیاسی و رسانه‌ای آمریکا را بهتر از همتای آمریکایی‌اش می‌شناسد و خوب می‌داند چگونه از مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی در نیویورک دفاع کند.

نظر شما