شناسهٔ خبر: 34138325 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

تهدیدهای طالبان، رادیو «سما» غزنی را تعطیل کرد

صاحب‌خبر -
ندا آکیش
خبرنگار

تا همین دو روز پیش در شبکه رادیویی «سما» در ولایت غزنی افغانستان 3 زن و 10 مرد کار می‌کردند که نامه‌ها و تلفن‌های تهدیدآمیز طالبان مبنی بر اینکه زن‌ها نباید در این شبکه کار کنند، امان‌شان را برید و روز دوشنبه رامز عظیمی، مدیر رادیو سما اعلام کرد، رادیو را به خاطر حفظ جان کارمندانش و از بیم همین تهدیدها تعطیل می‌کند. این اتفاق درست یک هفته پس از آن رخ داد که طالبان در پایان نشست دو روزه بین الافغانی در دوحه قطر اعلام کرد، دستاورد این نشست این بوده که همه تلاش کنند تلفات غیرنظامیان به صفر برسد.
مدیر رادیو سما روز دوشنبه به رسانه‌ها گفت: فرماندهان طالبان در منطقه، کتبی یا تلفنی این شبکه را تهدید می‌کردند و می‌گفتند فعالیت زنان را متوقف کنید. نماینده طالبان حتی به منزل من آمد و مرا تهدید کرد. این تهدیدها باعث شد من فعالیت این شبکه رادیویی را به حالت تعلیق درآورم.
گروه طالبان ماه گذشته میلادی هم برخی رسانه‌ها را به طرفداری از دولت افغانستان و نشر  اخبار و گزارش‌هایی علیه این گروه متهم و آنها را به عملیات نظامی و تلافی جویانه تهدید کرد.
این در حالی است که ذبیح الله مجاهد، سخنگوی رسمی طالبان این تهدیدها را رد کرد و گفت: ما در حال بررسی موضوع رادیو سما و یافتن جزئیات آن هستیم. به گزارش رویترز، طالبان ادعا می‌کند بسیاری از اشخاص، اغلب در چارچوب دعواهای شخصی، خود را به دروغ به عنوان یکی از اعضای طالبان معرفی می‌کنند.
طالبان همچنین اخیراً می‌کوشد از خود چهره‌ای معتدل‌تر نشان دهد و در این راستا هم در نشست هفته گذشته بین الافغانی در دوحه زنان هم حضور داشتند. آنها در نشست‌های خود با مقامات امریکا هم اعلام کردند از حقوق شرعی زنان حمایت می‌کنند اما بعید نیست اعضای طالبان همچنان به قوانین سختگیرانه خود در قبال زنان پایبند باشند و تهدید زنان رادیو سما هم توسط اعضای طالبان باشد. سه زنی که در این رادیو کار می‌کردند، به دو زبان اصلی افغانستانی، دری و پشتو،  اخبار و گزارش‌ها را ارائه می‌کردند.

نظر شما