شناسهٔ خبر: 34136823 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

تخصیص 2 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار برای مناطق سیلزده

رئیس بنیاد مسکن: 2 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار برای 70 هزار واحد در مناطق سیلزده تخصیص داده شده که از این بین 1200 میلیارد تومان از آن عقد قرار داد شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
علیرضا تابش  رئیس بنیاد مسکن گفت: با همکاری خوب بانک ها تسهیلات و کمک های بلاعوض در اختیار مردم استان های سیل زده قرار گرفته است.
 
او گفت: 2 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار برای 70 هزار واحد تخصیص داده شده است که 1200 میلیارد تومان از آن عقد قرار داد شده است.
 
تابش افزود: این مقدار اعتبار به 6 استان مهم تقسیم شد که عمده سهم به این استان ها تخصیص یافته و بقیه به 15 استان دیگر اختصاص یافته است. 
 
عملکردها و مشکلات در مناطق سیل زده 
 
 تابش گفت: از حدود  30 هزار واحد احداثی 26 هزار واحد در روستاها هستند که نیاز به پروانه ندارند و با نامه کار آنها انجام می شود اما در شهرها در بیشتر مناطق مشکل پروانه ساخت وجود دارد اما درصد آن خیلی کم است.
 
او افزود: آن دسته افرادی که به شهرداری معرفی شده اند مشکلات حریم رودخانه برطرف شده است. رئیس بنیاد مسکن قول داد فردا فردی از بنیاد مسکن به شهرداری می فرستیم تا مشکلات پروانه ساخت را بررسی کند. 
 
تابش افزود: با هماهنگی وزارت نیرو قرار شد دیواره ای برای حفاظت روستاها ساخته شود. محل احداث روستاها مشخص شده است، تعمیراتی ها نیز مشخص است.
 
او افزود: روستاهای بابازید و خرسک در سیل آسیب جدی دیده اند. برای روستای بابازید قرار شده است دیواره ای برای جلوگیری از سیل ساخته شود که بازسازی شروع شده است. در طرح هادی نیز اعتباراتی در نظر گرفته شده است. محل روستاها مشخص شده است، اعتبار تعمیراتی ها نیز پرداخت شده و در حال پرداخت است.
 
تابش درباره سیمره نیز گفت: در این روستا پرداخت خسارت نمی شود و برای خانه ها جانمایی شده است و برای این روستا 50 میلیون تومان به 10 میلیون دیگر کمک بلاعوض در نظر گرفته شده است که در مجموع 60 میلیون تومان کمک بلاعوض برای ساکنان سیمره در نظر گرفته شده است.
 
تابش در ادامه افزود: اعتبار مرحله دوم برای خوزستان نیز تامین شده است و نگرانی برای تعمیرات و ساخت و سازها وجود ندارد و در کنار مردم هستیم.
 
عملکردها و مشکلات در مناطق سیل زده 
هادی حق‌شناس استاندارگلستان در ارتباط تصویری درباره پروانه های ساخت گفت: بر اساس براورد اولیه 17 هزار و 800 واحد مسکونی نیاز به تعمیر داشته اند که 16 هزار واحد به بانک ها معرفی و 9 هزار واجد عقد قرار داده شده است.
 
حق شناس گفت: تعمیرات بیش از 3 هزار واحد به پایان رسیده است. صدور پروانه نیز به روز شده است فقط تاخیر در گمیشان داشتیم که برطرف شده است و به روز خواهد شد.
 
او گفت: بخشی از خانه های آسیب دیده به دلیل نزدیکی به رودخانه بوده که اجازه ساخت و ساز مجدد ندارند که قرار است زمین دولتی تعمین شود. بخشی هم در طرح تفضیلی قرار دارند که باید مشکل برطرف شود تا اجازه ساخت داده شود. 
 
استاندار گلستان گفت: پرونده تعمیرات نباید تا آخر سال باز باشد و در دستورآمده است که کارها به سرعت بیشتر انجام شود.
 
حق شناس افزود: برای مدارس دولت و خیرین هزینه خواهند کرد و امکان استفاده از ظرفیت خالی مدارس و 2 شیفته کردن مدارس استفاده خواهد شد تا دانش آموزان در سال تحصیلی جدید مشکلی نداشته باشند.
 
او افزود: 392 میلیارد تومان از تسهیلات دولت به استان گلستان اختصاص یافته و لایروبی های رودخانه ها انجام شده است. با تصویب اعتبارات در بخش لایروبی ها و بازسازی سریع جاده ها کمک خواهد کرد.
 
عملکردها و مشکلات در مناطق سیل زده 
سیدموسی خادمی استاندار لرستان در ارتباط تصویری گفت: تاکنون 29 هزار و 490 فقره به بانک ها معرفی شده است که 25 هزار فقره عقد قرار داده شده است و 23 هزار و 924 فقره هم پرداخت شده است.
 
خادمی افزود: 432 میلیارد تومان به حوزه مسکن و 2 و 7 دهم میلیارد تومان به بخش کشاورزی پرداخت شده است همچنین 73 هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض مسکن و 2 و 8 دهم میلیارد تومان کمک بلاعوض کشاورزی پرداخت شده است.
 
همچنین تعمیرات 14 هزار و 521 واحد شروع شده و بیش از 7 هزار و 531 واحد تعمیرات به پایان رسیده است.
 
خادمی گفت: برداشت اعتبارات سیل برای معوقات خلاف قانون است و چنین مواردی دردستور کار بانک ها نیست.
 
استاندارد لرستان گفت: دیوارهای حفاظتی روستاها نیز مهم است که باید با سرعت بیشتر انجام شود. این کار در شهرستان پلدختر آغاز  شده است فقط نزدیک 40 روستا باید از محل اعتبارات جدید تامین اعتبار شوند.
 
 

نظر شما