شناسهٔ خبر: 34135936 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

دهقان از مجلس به شورای نگهبان رفت

انتخاب سه حقوقدان شورای نگهبان

صاحب‌خبر -

انتخاب سه حقوقدان شورای نگهبان، موافقت مجلس با دوفوریت طرح الزام بانک‌ها و موسسات اعتباری به حذف سود و جریمه مضاعف، تصویب کلیات لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی از مهمترین اخبار روز سه شنبه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بود. جلسه علنی مجلس به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و بررسی لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با اولویت استان‌های ساحلی و کلانشهرها با مشارکت بخش غیردولتی، بررسی صلاحیت کاندیداهای حقوقدان شورای نگهبان و... در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.
در جریان بررسی صلاحیت کاندیداهای حقوقدان معرفی شده از سوی قوه قضائیه برای عضویت در شورای نگهبان، محمد دهقان یکی از کاندیداهای حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر این‌که شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی باید با یکدیگر قرابت و تعامل داشته باشند، گفت: از طریق تعامل شورای نگهبان با نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توان شاهد ارتقاء کارآمدی قوه مقننه در زمینه قانون‌گذاری و سایر مسائل باشیم. همچنین صادقی مقدم یکی دیگر از کاندیداهای حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر این که همکاری اعضای شورای نگهبان و نمایندگان مجلس در تقلیل موارد ارجاعی به مجمع تشخیص مؤثر است، خطاب به نمایندگان گفت که در حد توان در دسترس آنها خواهد بود. در ادامه این جلسه هادی طحان‌نظیف به کاندیدای دیگر حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر این‌که باید تعامل شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی افزایش یابد، گفت: بنده اطمینان می‌دهم اگر به عنوان حقوق‌دان وارد شورای نگهبان شوم با هم‌افزایی مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تحرک و پویایی جوانان، جسارت اظهارنظر، روحیه تحول‌زایی و بهره‌مندی از علم و تجربه بزرگان را مبنای کار خود قرار دهم. عبدالحمید مرتضوی دیگر کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان با طرح این پرسش که تا کی می‌خواهیم از قوانین سایر کشورها استفاده کنیم؟ افزود: قطعاً تطبیق قوانین با قوانین دیگر کشورها کار ساده‌ای است اما باید به جایی برسیم که بتوانیم قوانین‌مان را صادر کنیم که می‌توان در این راه گام برداشت. باید مجموعه قوای کشور بر تصمیم سازی و تصمیم‌گیری مؤثر باشند. درنهایت با رأی مجلس، محمد دهقان، محمدحسن صادقی مقدم و هادی طحان نظیف به عنوان سه حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند. در جریان انتخاب سه عضو حقوقدان شورای نگهبان از سوی مجلس و رأی به محمد دهقان به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان، مجلس با استعفای وی از نمایندگی موافقت کرد. در ادامه جلسه، با ۱۲۶ رأی موافق، ۲۳ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر طرح اصلاح آئین نامه داخلی مجلس در اولویت قرار گرفت. دو فوریت طرح الزام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات‌گیرندگان در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت که نمایندگان با ۱۸۵ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر با آن موافقت کردند. نمایندگان مجلس همچنین کلیات لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی را با ۱۴۵ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند.
در ادامه این جلسه نمایندگان مجلس درخواست دولت مبنی بر دو فوریت رسیدگی به لایحه اصلاح بند «الف» تبصره ۱۱ ماده واحد بودجه سال ۱۳۹۸ را بررسی کرده و با آن موافقت کردند.

نظر شما