شناسهٔ خبر: 34135321 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جان باختن ۹۱ نفر در راه‌‎های خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - ۹۱ نفر از آغاز امسال تاکنون در تصادفات جاده‌ای استان خراسان جنوبی فوت کرده اند که بیشترین تلفات با آمار ۲۵ متوفی در جاده‌های طبس بوده است.

صاحب‌خبر -

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی در نشست بررسی وضعیت راه های استان و خدمات رسانی به آنها که عصر سه شنبه به ریاست معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: در ۲ روز گذشته ۹ نفر بر اثر تصادفات جاده ای استان جان خود را از دست دادند که ۶ نفر مربوط به حوادث محور طبس - یزد بوده است.

سرهنگ علیرضا رضایی با اشاره به حادثه خیز بودن کریدور غربی خراسان جنوبی اظهار داشت: بعد از تعطیلات نوروز بیشترین حوادث در محور طبس - یزد بوده که روشنایی کنار جاده و استراحتگاه برای استقرار پلیس ندارد.

وی به نبود سامانه های هوشمند در این محور اشاره کرد و گفت: اگرچه دوربین هایی نصب شده اما به دلیل مشکل برق و زیرساخت مخابرات فعال نیست.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی افزود: نیروی پلیس به علت گرمای شدید هوا بیش از یک ساعت نمی تواند کنار این جاده مستقر شود لذا راه اندازی سامانه های هوشمند الزامی است.

وی ساخت باند دوم را از دیگر ضروریات در جاده های استان عنوان کرد و گفت: برخی استراحتگاه ها و آب انبارهای موجود در جاده ها نیز غیرقابل بهره برداری است که نیاز به توجه دارد.

سرهنگ رضایی بیان کرد: اگر ایمن سازی لازم در محورهای پرتردد استان انجام شود قطعاً رانندگان نیز برای توقف استقبال می کنند.

وی با انتقاد از جانمایی اشتباه برخی مجتمع های رفاهی گفت: بیشتر این مجتمع ها در ورودی یا داخل شهر واقع شده در صورتی که باید بین راه به مسافران خدمات ارایه کنند.

وی ادامه داد: از ابتدای طرح تابستان ایجاد ایستگاه های بین راهی موقت نیز در هیچکدام از محورهای اصلی انجام نشده است.

رضایی افزایش تلفات و کمبود امکانات را به خصوص در محور بیرجند - نهبندان - زاهدان را یادآور شد و گفت: ۳۰ کیلومتری شهرها نیز نیازمند توجه ویژه است و باید حداقل ۵ تا ۱۰ کیلومتری ورودی شهرها ایمن سازی شود.

وی ایمن سازی دهانه پل ها و ایجاد شیب شیرانی را هم لازم دانست و افزود: با توجه به اینکه ۵۴ درصد حوادث رانندگی از نوع واژگونی است توجه به این نکات ضروری به نظر می رسد.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی همچنین از اختصاص سه دستگاه خودروی کنترل نامحسوس به پلیس راه استان خبر داد و گفت: تقیت ناوگان خودرویی پلیس راه نیز در حال پیگیری است.

وی بیان کرد: در مجموع حوادث تابستان امسال کاهش داشته اما نیاز است اقداماتی در راستای مهار تصادفات انجام شود.

بیش از ۶۵ میلیارد تومان برای ایمن سازی جاده های استان نیاز است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی نیز گفت: ۹ کریدور ورودی و خروجی در استان وجود دارد که شریانی و اصلی محسوب می شوند.

جعفر شهامت با بیان اینکه منظرآرایی و مبلمان راه ها دعوت کننده گردشگران است افزود: نوع نگرش در این کریدورها در نوع برداشت از وضعیت فرهنگی استان تاثیرگذار است.

وی طول کل راه های استان خراسان جنوبی را ۱۷ هزار کیلومتر اعلام کرد و گفت: ۱۱ هزار و ۱۸ کیلومتر این محورها راه آسفالت است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی بیان کرد: در جاده های استان ۲۷ مجتمع خدماتی رفاهی، ۱۰ مسجد، ۹ آب انبار و ۹ سکوی پلیس وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت ۶ محور در جاده های استان گفت: گناباد - بیرجند، زاهدان - بیرجند، اصفهان - طبس، راور - دیهوک، بجستان - فردوس، یزد - طبس از محورهای مهم استان هستند.

شهامت ادامه داد: اطلاعاتی در خصوص سهم تصادفات در این محورها، طول راه ها، میزان تلفات رانندگی و نیازهایی در بحث مجتمع ها، سکوی پلیس، روکش و خط کشی احصا شده است.

وی گفت: در مجموع برای کل این محورها ۶۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است تا در بخش روکش آسفالت خط کشی و سایر نیازها هزینه شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی با ابراز امیدواری از اینکه تجمیع اعتبارات این محورها را به وضعیت مطلوب به خصوص در حوزه ورودی و خروجی نزدیک کند افزود: برخی محورها همچون یزد - طبس، راور به دیهوک، زاهدان به بیرجند و اصفهان به طبس نیازمند توجه بیشتر است.

وی گفت: در برخی محورها فقر تابلو و در برخی هم فقر شدید مجتمع های رفاهی و استراحتگاه ها دیده می شود که با تامین اعتبار مورد نیاز می توان سرمایه گذاری کرد.

ظرفیت گردشگری کنار جاده برای ساخت اقامتگاه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: مجتمع های بین راهی در مسیر یزد به طبس، شوسف به نهبندان، کرمان به بیرجند و قاین و خضری در دست ساخت است.

حسن رمضانی با اشاره به وجود معدن پتاس در محور طبس اظهار داشت: این معدن با خاصیت نمک درمانی جاذبه خوبی است که می توان برای ساخت اقامتگاه سرمایه گذاران را تشویق کرد.

وی افزود: برای کنترل و کاهش تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها اگر حداقل زیرساخت ها فراهم شود فعالان صنایع دستی می توانند تولیدات خود را عرضه کنند تا جاذبه ای برای توقف و کاهش سرعت باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ضمن انتقاد از وضعیت سرویس بهداشتی برخی مساجد بین راهی گفت: با دستور استاندار سرویس های بهداشتی مسجد شکر دوباره ساخته شده است اما مسلتزم نگهداری بوده که فعلاً متولی ندارد.

وی ادامه داد: در سایر محورها نیز مساجد بین راهی به صورت خودجوش ساخته شده اما به لحاظ بهداشتی فاجعه است!

در این نشست مقرر شد تمامی دهیاران و شهرداران با هماهنگی راهداری و پلیس راه در ورودی روستاها و شهرها زمینه را برای حضور افراد و عرضه محصولات کشاورزی، باغی و صنایع دستی فراهم کنند.

همچنین قرار شد سرویس های بهداشتی سیار در ۳۰ کیلومتر شهرها احداث شود تا رانندگان بتوانند توقف کنند.

لزوم حمایت از طرح آمایش توسعه پایگاه های امداد و نجات هلال احمر و نیاز بالگردهای هوایی به پد فرود در جاده ها از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

وقوع چند تصادف در راه های برون و درون شهری خراسان جنوبی امروز (سه شنبه) شماری کشته و مجروح برجا گذاشت.

۹۸۹۳*۳۰۲۸
 

نظر شما