شناسهٔ خبر: 34135079 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

بررسی سامسونگ گلکسی A50 ؛ میان رده‌ای در لباس پرچمداران

مصطفی معصوم‌پور / گجت نیوز

صاحب‌خبر -

سامسونگ گلکسی A50 میان رده جدید کمپانی سامسونگ و تلفنی محبوب، خصوصا میان کاربران ایرانی است. در ادامه به بررسی این گوشی دوست داشتنی و خوش قیمت پرداخته ایم، با گجت نیوز همراه باشید.

سامسونگ گلکسی ای 50 (Samsung Galaxy A50) گوشی میان رده جدیدی است که وارد بازار شده و در همین مدت نسبتا کم توانسته به محبوبیت زیادی بین کاربران ایرانی دست پیدا کند. با توجه به افزایش چشمگیر قیمت گوشی های هوشمند در بازار ایران، گوشی‌های میان رده طرفداران بیشتری پیدا کرده است. سامسونگ نیز با عرضه گوشی‌هایی چون A30 ، A50 و A70 قصد دارد برخی از مشخصات پرچمداران را در قالب گوشی های میان رده عرضه کند و بخش قابل توجهی از این بازار را به خود اختصاص دهد.

گلکسی ای 50

فهرست مطالب بررسی گلکسی A50

کاربران گرامی با کلیک بر روی هر بخش می‌توانید مطالب آن بخش را مطالعه بفرمایید.

  • بررسی ویدیویی
  • مشخصات فنی
  • طراحی
  • نمایشگر
  • سیستم عامل و رابط کاربری
  • سخت افزار
  • دوربین
  • باتری
  • امکانات صوتی
  • جمع‌بندی
  • امتیاز گجت نیوز

سامسونگ گلکسی ای 50 با نمایشگر باکیفیت، دوربین خوب و باتری عالی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در این مطلب قصد داریم گلکسی A50 سامسونگ را بررسی کنیم. اما قبل از پرداختن به بخش‌های مختلف گوشی، شما را دعوت می‌کنیم ویدیوی بررسی گوشی جدید سامسونگ را در گجت نیوز مشاهده کنید:

بررسی ویدیویی سامسونگ گلکسی ای 50

دانلود ویدیو

مشخصات فنی

تاریخ معرفی فوریه 2019
صفحه نمایش 6.4 اینچی سوپر آمولد لمسی خازنی با نمایش 16 میلیون رنگ، نسبت تصویر 19.5:9، رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل و تراکم پیکسلی 403 پیکسل در هر اینچ
نسبت نمایشگر به بدنه حدود 85 درصد
ابعاد بدنه 158.5 در 74.7 در 7.7 میلی‌متر
وزن 166 گرم
جنس بدنه شیشه در جلو و پلاستیک در پشت
سیم کارت دو سیم کارت نانو
سیستم عامل اندروید 9.0 پای و رابط کاربری وان یو آی
چیپست اگزینوس 9610 ده نانومتری
پردازنده 8 هسته‌ای شامل 4 هسته 2.3 گیگاهرتزی کورتکس A73 و 4 هسته 1.6 گیگاهرتزی کورتکس A53
پردازشگر گرافیکی Mali-G72 MP3
رم 4 یا 6 گیگابایت
حافظه ذخیره‌سازی داخلی 64 یا 128 گیگابایت (قابل افزایش تا 1 ترابایت از طریق کارت حافظه جانبی میکرو اس دی)
دوربین اصلی سه گانه 25 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7، فوکوس خودکار تشخیص فاز + 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و لنز فوق عریض + 5 مگاپیکسلی تشخیص عمق تصویر با دیافراگم f/2.2
قابلیت‌های دوربین فلش LED، پانوراما، اچ دی آر
فیلمبرداری 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه، 2160p با نرخ 30 فریم بر ثانیه
دوربین سلفی 25 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0
جک 3.5 میلی‌متری هدفون دارد
باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی لیتیوم پلیمری غیر قابل تعویض
شارژ شارژ سریع 15 واتی
حسگر اثر انگشت دارد (درون نمایشگر)
سایر حسگرها شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما
اتصالات Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac دو بانده، وای فای دایرکت، هات اسپات
بلوتوث 5.0
یو اس بی تایپ C ورژن 1.0 کانکتور ریورسیبل
رنگ‌ها مشکی، سفید، آبی، نارنجی
قیمت حدود 350 یورو

 

طراحی

گلکسی ای 50

گوشی‌های گلکسی ای 30، ای 50 و ای 70 از طراحی مشابهی برخوردار هستند و ظاهر مدرنی دارند. نمایشگر Infinity-U بیشتر سطح جلوی گوشی را پوشانده و حاشیه‌های بسیار کمی در طرفین مشاهده می‌کنید. در بالای گوشی ناچ قطره‌ای دیده می‌شود که دوربین سلفی درون آن قرار گرفته است. در قاب پشتی نیز از جنس 3D Glasstic استفاده شده که بازتاب نور را به شکل رنگین‌کمانی نشان می‌دهد و نمای زیبایی را به وجود می‌آورد. قاب پشتی گوشی از جنس پلاستیک مشابه شیشه است و با وجود این که ظاهر زیبایی دارد، خش‌پذیر بوده و اثر انگشت و لکه‌ها را به خود جذب می‌کند.

گلکسی ای 50

استفاده از بدنه پلاستیکی باعث شده وزن گوشی کاهش پیدا کند. این گوشی با وزن 166 گرمی و لبه‌های گرد بسیار خوش‌دست است و نسبت به گوشی‌های با قاب شیشه‌ای لغزندگی کمتری دارد. دوربین‌ها نیز در قاب پشتی بیرون‌زدگی زیادی ندارند و در سطوح صاف، گوشی لق نمی‌زند. در جلوی گوشی خبری از چراغ اعلان نیست و نوتیفیکیشن‌ها در نمایشگر Always On نشان داده می‌شوند. صفحه نمایش گوشی نیز توسط شیشه گوریلا گلس 3 محافظت می‌شود. در بالای دوربین سلفی، اسپیکر مکالمه درون یک شکاف بسیار باریک قرار گرفته است.

گلکسی ای 50

در لبه سمت راست دستگاه دکمه‌های تنظیم صدا و پاور با فاصله کم دیده می‌شوند و خشاب سیم کارت در حاشیه سمت چپ جا خوش کرده است. در پشت دستگاه دوربین سه گانه در بالای سمت چپ جای گرفته است و فلش LED کوچکی نیز زیر آن مشاهده می‌شود. نوشته سامسونگ به صورت کمرنگ در مرکز پنل پشتی قرار گرفته و در لبه زیرین هم جک 3.5 میلی‌متری هدفون، درگاه یو اس بی C و بلندگوی دستگاه تعبیه شده است. در گوشی خبری از حسگر اثر انگشت نیست، چرا که این سنسور به درون صفحه نمایش منتقل شده است. حسگر اثر انگشت درون صفحه‌ای فناوری جدید و جذابی است، اما از نظر دقت و سرعت کمی ضعف دارد.

گلکسی ای 50

صفحه نمایش

گلکسی ای 50

سامسونگ گلکسی ای 50 از صفحه نمایش 6.4 اینچی با پنل سوپر آمولد استفاده می‌کند. طبق معمول، نمایشگر یکی از نقاط قوت گوشی های سامسونگ در رقابت با سایر گوشی‌های موجود در بازار به شمار می‌رود. این نمایشگر دارای رزولوشن فول اچ دی پلاس یا 2340 در 1080 پیکسل است که برای گوشی در این سطح کاملا مناسب است. همچنین تراکم پیکسل نمایشگر گوشی 403 پیکسل در هر اینچ است. در بخش نرم افزاری نیز تنظیمات مربوط به حالت‌های رنگ وجود دارد و پشتیبانی از فضاهای گسترده رنگی از دیگر مزایای این صفحه نمایش محسوب می‌شود.

در نمایشگر گلکسی ای 50 دقت رنگ‌ها، روشنایی و خوانایی محتوا در زوایا بسیار عالی است و حتی زیر نور آفتاب نیز مشکلی از بابت خوانایی محتوا و حفظ کنتراست به وجود نمی‌آید. حالت مخصوص شب هم مانند سایر گوشی‌های جدید سامسونگ در این دستگاه وجود دارد که با فعال‌سازی آن، منوها به رنگ تیره در می‌آید تا از چشمان کاربر محافظت کند. در مجموع، نمایشگر باکیفیت گلکسی A50 می‌تواند تجربه جذابی از مشاهده تصاویر و ویدیوها را برای شما به ارمغان بیاورد و مانند سایر گوشی های سامسونگ، کاملا شما را راضی می‌کند.

سیستم عامل و رابط کاربری

گلکسی ای 50

گلکسی A50 به صورت پیش فرض با سیستم عامل اندروید 9 پای عرضه می‌شود. رابط کاربری وان یو آی (One UI) نیز در حال حاضر یکی از بهترین رابط‌های کاربری در میان گوشی های هوشمند به شمار می‌رود. ترکیب این سیستم عامل و رابط کاربری، تجربه فوق‌العاده جذاب، روان و سریعی را در اختیار شما می‌گذارد و از کار با گوشی لذت خواهید برد. رابط کاربری One UI اکنون بهینه‌سازی شده و علاوه بر عملکرد سریع و روان، ظاهر زیبا و رنگارنگی هم دارد. البته امکان شخصی‌سازی نیز وجود دارد و می‌توانید تم‌ها و آیکون‌های متنوع را برای گوشی خود تهیه کنید.

گلکسی ای 50
گلکسی ای 50
گلکسی ای 50
گلکسی ای 50

گلکسی ای 50
گلکسی ای 50
گلکسی ای 50
گلکسی ای 50

گلکسی ای 50
گلکسی ای 50
گلکسی ای 50
گلکسی ای 50


در صفحه هوم می‌توانید با سوایپ کردن به بالا به اپلیکیشن‌ها و اعلان‌ها دسترسی داشته باشید. تنظیمات سریع نیز در بالای صفحه به صورت دو مرحله‌ای پایین می‌آید و با سوایپ به سمت راست به صفحه بیکسبی وارد می‌شوید. همچنین امکان حذف دکمه‌های ناوبری و جایگزینی آن با ژست‌های حرکتی نیز وجود دارد. علاوه بر آن شما می‌توانید فعال‌سازی بیکسبی را به دکمه پاور دستگاه انتقال دهید. ابزار سلامت دیجیتال یا Digital Wellbeing هم جدیدا به گوشی های سامسونگ اضافه شده و وضعیت استفاده شما از برنامه‌ها و قسمت‌های مختلف گوشی را نشان می‌دهد و تنظیماتی را در اختیار شما می‌گذارد.

سخت افزار

گلکسی ای 50

سامسونگ گلکسی ای 50 بر خلاف A70 از چیپست اگزینوس استفاده می‌کند. تراشه جدید و میان رده اگزینوس 9610 با 4 هسته 2.3 گیگاهرتزی کورتکس A72 و 4 هسته 1.7 گیگاهرتزی کورتکس A53 عملکرد پردازشی این گوشی را بر عهده دارد. پردازشگر گرافیکی Mali-G72 MP3 نیز در کنار این چیپست قرار گرفته است. در مجموع گلکسی A70 با این چیپست و پردازشگر گرافیکی عملکرد خوبی دارد و در تست‌های بنچمارک نیز امتیاز خوبی به دست آورده است. بنابراین این گوشی برای اجرای فعالیت‌های معمول و بازی‌های روز مشکلی نخواهد داشت.

همچنین میان رده جدید سامسونگ در دو نسخه با 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی یا 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی به بازار عرضه می‌شود.

دوربین

گلکسی ای 50

سامسونگ گلکسی A50 به دوربین سه گانه اصلی و یک دوربین سلفی مجهز شده است. در قاب پشتی گوشی، دوربین اصلی 25 مگاپیکسلی با لنز استاندارد 26 میلی‌متر، فوکوس خودکار PDAF و دیافراگم f/1.7 به همراه دوربین عریض 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و همچنین دوربین سنجش عمق میدان 5 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است. درون ناچ قطره‌ای بالای نمایشگر نیز یک دوربین سلفی 25 مگاپیکسلی با لنز استاندارد 25 میلی‌متر و دیافراگم f/2.0 تعبیه شده است. لنز اصلی گوشی لرزش‌گیر اپتیکال ندارد. دوربین سلفی نیز دارای فوکوس ثابت است و به همین دلیل برای ثبت عکس های سلفی باکیفیت و با جزئیات باید صورت شما در فاصله مناسبی از دوربین قرار بگیرد. دوربین گوشی به طور پیش‌فرض عکس‌هایی با رزولوشن 12 مگاپیکسل ثبت می‌کند و اگر بخواهید عکس‌هایی با رزولوشن 25 مگاپیکسل بگیرید باید از حالت 4:3H به جای 4:3 استفاده کنید که در این حالت برخی قابلیت‌ها مانند اچ دی آر غیر فعال می‌شود.

توجه :

به منظور افزایش سرعت بارگزاری این مطلب، نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین نسبت به سایز اصلی، کم حجم شده‌اند.

گلکسی ای 50 گلکسی ای 50

عکس با لنز نرمال در حالت HDR روشن عکس با لنز نرمال در حالت HDR خاموش

گلکسی ای 50 گلکسی ای 50

عکس با لنز واید در حالت HDR روشن عکس با لنز واید در حالت HDR خاموش
گلکسی ای 50

عکس یا لنز واید در حالت اچ دی آر روشن

با مشاهده عکس‌های گرفته شده با دوربین گلکسی ای 70 به این نتیجه می‌رسیم که دوربین اصلی دستگاه در نور کافی عکس‌های خوب و با جزئیاتی را ثبت می‌کند و نمره قبولی می‌گیرد. گستره دینامیکی و رنگ‌ها نیز راضی‌کننده است. دوربین اولترا واید نیز عکس‌های عریض و جذابی را می‌گیرد، اما به دلیل نبود حالت مخصوص عکاسی در شب، عکس‌های گرفته شده در نور کم افت کیفیت دارد. حالت پرتره در دوربین این دستگاه وجود ندارد و قابلیتی به نام لایو فوکوس (Live Focus) برای ایجاد افکت بوکه در نظر گرفته شده است.

گلکسی ای 50

عکس با لنز نرمال در حالت لایو فوکوس

گلکسی ای 50 گلکسی ای 50

عکس با لنز واید عکس با لنز نرمال

گلکسی ای 50 گلکسی ای 50

عکس با لنز واید عکس با لنز نرمال

 

رابط کاربری دوربین گلکسی ای 50 تفاوت زیادی با گوشی‌های امروزی ندارد و حالت‌های اصلی عکاسی در نوار پایینی و تنظیمات مربوط به آنها در نوار بالایی جای گرفته‌اند. اموجی‌های واقعیت افزوده هم موجود هستند و می‌توانند تا مدت‌ها شما را سرگرم کنند.

گلکسی ای 50 گلکسی ای 50

عکس با لنز واید در شب در حالت HDR روشن عکس با لنز واید در شب در حالت HDR خاموش

گلکسی ای 50 گلکسی ای 50

عکس با لنز واید در شب عکس با لنز نرمال در شب

دوربین سلفی هم جزئیات خوبی از چهره شما را ثبت می‌کند. در مجموع دوربین گلکسی A50 می‌تواند در رقابت با میان‌رده‌های موجود در بازار سربلند بیرون بیاید، اما در رقابت با پرچمداران حرف زیادی برای گرفتن نخواهد داشت.

گلکسی ای 50
عکس سلفی در حالت لایو فوکوس
گلکسی ای 50
عکس سلفی

گلکسی ای 50
عکس سلفی گروهی
گلکسی ای 50
عکس سلفی در شب


باتری

گلکسی ای 50

گلکسی ای 50 سامسونگ دارای باتری 4 هزار میلی‌آمپرساعتی و تکنولوژی شارژ سریع 15 واتی است. ظرفیت باتری کاملا قابل قبول و حتی بیشتر از رقبا است، اما انتظار می‌رفت با توجه به افزایش ظرفیت باتری، از تکنولوژی شارژ سریع بهتری استفاده می‌شد. طبق آمارها، باتری گوشی در استفاده پردازشی سنگین با فعال بودن وای فای و روشنایی 50 درصدی نمایشگر می‌تواند حدود 10 ساعت دوام بیاورد. خوشبختانه چیپست استفاده شده در گوشی، کم‌مصرف است و به دوام بیشتر باتری کمک می‌کند. در استفاده‌های معمولی می‌توانید تا یک روز روی دوام باتری گوشی حساب باز کنید.

شارژ سریع دستگاه نیز در مدت نیم ساعت 40 درصد ظرفیت باتری را شارژ می‌کند و شارژ کامل گوشی حدود 1 ساعت و 45 دقیقه طول می‌کشد.

امکانات صوتی

گلکسی ای 50

تنها اسپیکر گلکسی ای 50 از نظر بلندی صدا رضایت شما را جلب خواهد کرد، اما در زمینه تولید صداهای بم ضعف دارد. هدفون‌های گوشی نیز عملکرد بدی ندارد، اما باید توقع خود از آن را پایین بیاورید و اگر کیفیت صدای هدفون برای شما بسیار مهم است، پیشنهاد می‌کنیم هدفون‌های دیگری برای گوشی تهیه کنید. قطعا نباید از یک گوشی میان رده انتظار پخش صدای استریو و خروجی صدای آنچنانی داشته باشید و اگر انتظار خود را پایین بیاورید، امکانات صوتی گلکسی A50 شما را راضی نگه می‌دارد.

جمع‌بندی

گلکسی ای 50

سامسونگ گلکسی ای 50 میان رده جدیدی از سامسونگ است که اکنون با قیمت حدود 4 میلیون و 300 هزار تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد. این گوشی بی نقص و عالی نیست و برای رقابت با رقبایی چون هواوی پی 30 لایت کار سختی دارد، اما با وجود سخت افزار قوی، نمایشگر باکیفیت و باتری پرظرفیت قطعا می‌تواند مشتریان زیادی را به خود جذب کند. از دیگر مزایای این گوشی می‌توان به رابط کاربری روان و جذاب آن اشاره کرد. حسگر اثر انگشت درون صفحه‌ای نیز ویژگی مدرن و جالبی است، اما هنوز به دقت و سرعت کافی نرسیده است. دوربین گوشی عملکرد راضی‌کننده‌ای از خود بر جای می‌گذارد، اما شارژدهی گوشی با وجود باتری پرظرفیت، خیلی خوب نیست. در مجموع می‌توانیم بگوییم، گلکسی ای 50 گوشی‌ای نیست که از خرید آن پشیمان شوید.

امتیاز گجت نیوز و نتیجه گیری

بررسی سامسونگ گلکسی A50 ؛ میان رده‌ای در لباس پرچمداران
سامسونگ گلکسی A50 میان رده جدید کمپانی سامسونگ و تلفنی محبوب، خصوصا میان کاربران ایرانی است. در ادامه به بررسی این گوشی دوست داشتنی و خوش قیمت پرداخته ایم، با گجت نیوز همراه باشید. سامسونگ گلکسی ای 50 (Samsung Galaxy A50) گوشی میان رده جدیدی است که وارد بازار شده و در همین مدت نسبتا کم توانسته به محبوبیت زیادی بین کاربران ایرانی دست پیدا کند. با توجه به افزایش چشمگیر قیمت گوشی های هوشمند در بازار ایران، گوشی‌های میان رده طرفداران بیشتری پیدا کرده است. سامسونگ نیز با عرضه گوشی‌هایی چون A30 ، A50 و A70 قصد دارد برخی…

امتیاز کلی

طراحی - 9
امکانات - 8.5
عکلکرد - 7.8
دوربین - 8
باتری - 9.5
86

8.6

امتیاز گجت نیوز

خلاصه: گلکسی A50 گوشی میان رده‌ای است که می‌تواند در میان گوشی‌های میان رده امروزی سامسونگ را سربلند کند. بدنه پلاستیکی نه چندان مقاوم و شارژدهی کمتر از انتظار از جمله ضعف‌های این گوشی هستند و از نقاط قوت آن نیز می‌توان به باتری بزرگ، نمایشگر باکیفیت، طراحی زیبا، رابط کاربری عالی و سخت افزار قوی اشاره کرد.

امتیاز کاربران : 4.47 ( 9 رای ها)

نظر شما