شناسهٔ خبر: 34127025 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

آیا ظاهر افراد مبنای خوبی برای قضاوت آن هاست؟

امروز زمان قضاوت افکار است، نه قضاوت ظاهر!!

بولتن نیوز

امروز زمانی است که باید یکدیگر را از روی اندیشه ها بشناسیم و نه از روی ظاهر.

صاحب‌خبر -
گروه فرهنگی: این روزها که دادگاه متهمین فساد اقتصادی برگزار می شود، چهره هایی را در دادگاه و پای میز محاکمه می بینیم که اگر خارج از آن فضا و عناوین مجرمانه با آن ها برخورد می کردیم، در ذهنمان آن فرد را انسانی شریعت مدار و دیندار می پنداشتیم. از طرف دیگر در همین ایام دهه کرامت و میلاد حضرت ثامن الحجج علیه السلام ویدئوهایی پخش می شد که افرادی با ظاهر نه چندان مثبت و بعضا دختران و زنانی با حجاب نامناسب و پسران و مردانی با تیپ های اسپرت و عجیب، هنگام مواجهه با پرچم گنبد امام رضا علیه السلام و یا پخش تصاویر واقعیت مجازی از حرم حضرت، دلشان می ترکید و های های گریه می کردند از فراق امام مهربانی ها.
 
به گزارش بولتن نیوز، این وضعیت به همین جا خلاصه نمی شود. چه بسیار آقازادگان و آقاهایی که در مواقع بحرانی به امن ترین مناطق پناه برده اند اما در همان زمان جوانانی که کوچکترین تصوری از اینکه روزی برسد و آن ها اسلحه در دست بگیرند، وجود نداشت، پای کار آمده اند و جانشان را فدای دین و کشورشان کرده اند. از طیب حاج رضایی تا شاهرخ ضرغام و مجید قربانخانی همه نشانه هایی هستند بر همین امر که ظاهر و گذشته افراد دلیل مناسبی نیست برای قضاوت عملکرد آن ها.

اصلا بهتر است یک مثال ملموس تر و تازه تر بزنیم. شهید مدافع حرم بابک نوری را احتمالا همه می شناسند. شهید اهل رشت که سیمای جذاب و ظاهر به روزی هم داشت. احتمالا بسیاری از ما اگر او را در خیابان می دیدیم، پیش خود فکر می کردیم که چه تیپ و ظاهری است که این جوان دارد و به درد اسلام نمی خورد و بسیاری از این دست حرف ها که متاسفانه کم هم نشنیده ایم. اما در زمانی که اسلام و ایران به دلاورانی شجاع و عاشق نیاز داشت، همین جوان رخت خود را عوض کرد و به جبهه مبارزه شتافت. و چه بسیار سرزنش کنندگانی که همچنان هستند و تنها خاصیتشان ایراد گرفتن از دیگران است و موقع عمل به ناگاه محو می گردند.
 
امروز زمان قضاوت افکار است، نه قضاوت ظاهر!!

و البته امثال بابک نوری در زمان دفاع مقدس نیز کم نبودند. برای مثال پدر موشکی ایران یعنی شهید حسن طهرانی مقدم را در همین عکس مشاهده کنید. آیا اگر یک جوان تیپی مشابه ایشان ولی به روزتر داشته باشد، برخی عزیزان نگاه چپ به او نمی کننتد و به او انگ های مختلفی نمی زنند؟!
 
امروز زمان قضاوت افکار است، نه قضاوت ظاهر!!

همه این مثال ها زده شد تا این مساله باز شود که حقیقتا دیگر دوره اینکه عده ای تنها از روی ظاهر، خوب و بد بودن افراد را تشخیص می دادند گذشته است. امروز تک تک جوانان این سرزمین به بلوغ فکری بیشتری نسبت به گذشته رسیده اند. چهار همایش و داد و بیداد عده ای معدود را نباید گذاشت به پای هر جوان خوش تیپ متفاوتی.

 البته یک روی دیگر این قصه هم آنجاست که هر فرد ریش داری را هم مانند امثال متهمین فساد اقتصادی ندانیم. حقیقت این است که بسیای از جوانان و افراد متدین در کمال سادگی زندگی می کنند و بعضا به سختی. در این حالت اینکه آن ها را هم از روی ظاهر به امثال هادی رضوی پیوند بدهیم جوانمردانه نیست. 

به بیان ساده تر امروز زمانی است که باید یکدیگر را از روی اندیشه ها بشناسیم و نه از روی ظاهر. چه بسا فردی ظاهری مذهبی دارد اما در بینش و تفکر یک فرد لیبرال است اما فردی با ظاهری متفاوت، افکاری کاملا انقلابی داشته باشد. تنها علاج این مشکل بزرگ که باعث ایجاد شکاف میان افراد مختلف جامعه می شود، تلاش در جهت برقراری دیالوگ است و نه یک پیش داوری صرف از روی ظاهر افراد.  

برچسب‌ها:

نظر شما