شناسهٔ خبر: 34123690 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

حضور بانوان در ورزشگاه، چالشی بزرگ پیش روی مدیران فوتبال ایران

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- روز گذشته در حالی که پیش از این اعلام شده بود دیدار تیم‌های ملی فوتبال امید و بزرگسالان ایران با حضور تماشاگران برگزار خواهد شد، فدراسیون فوتبال ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این دیدار بدون تماشاگر خواهد بود.
به گزارش آریا، بیستم تیرماه بود که فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد دیدار دوستانه تیم ملی امید و بزرگسالان ایران با حضور تماشاگر برگزار خواهد شد اما درست چهار ساعت قبل از برگزاری این دیدار فدراسیون خبر بدون تماشاگر بودن این بازی را منتشر کرد. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه فدراسیون از عواقب عدم حضور بانوان در این بازی مطلع شده تصمیم به این اقدام گرفته است.
مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال می گوید، بحث تعلیق فوتبال ایران بحث خطرناکی بود که برای 40 دقیقه همه فدراسیون نشین ها را هم نگران کرده است. علوی در پاسخ به این سوال که آیا عدم حضور تماشاگران به خاطر عدم حضور بانوان بوده، اینگونه واکنش نشان داد و افزود: این نظر شما است که تماشاگران بانو حضور خواهند داشت؛ ما اصلا چنین چیزی اعلام نکردیم. مدیر رسانه ای تیم امید اینجا است. اصلا کادر فنی تیم امید در مورد عدم حضور تماشاگران اطلاعی نداشته. در مورد بلیت فروشی رایگان هم نمی توانیم این کار را انجام دهیم، چون فیفا اجازه نمی دهد. سوال بعدی از علوی مدیر روابط عمومی فدراسیون در مورد مهلتی بود که فیفا برای حضور بانوان به استادیوم ها فرصت داده. او گفت: اولین مسابقه رسمی تیم ملی که در پیش است، به ما فرصت داده اند. یعنی تا نوامبر (آذرماه) ما فرصت داریم و تا آن زمان نهادهای زیرربط و ذی صلاح تصمیم گیری می کنند.
ابراهیم شکوری سرپرست دبیرکل فدراسیون فوتبال در مورد عدم حضور بانوان و اینکه گفته می شود به همین دلیل بود که بازی پشت درهای بسته برگزار شد، بیان کرد: این بازی دوستانه بود. نظر مربیان هر دو تیم را پرسیدیم. حضور هواداران الزامی نداشت ولی در آینده سعی می کنیم این دیدارها با حضور هواداران برگزار شود. او ادامه داد: در آینده سعی می کنیم این موضوع (عدم حضور بانوان در استادیوم و الزامی که AFC روی آن دارد) با همکاری همه دوستان حل شود.
دیروز اخبار عجیب و غریبی مربوط به فوتبال ایران، مخابره شد. در مهم ترین نمونه، نام لیگ ایران از لیست مسابقات باشگاهی سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا، حذف شد. در ادامه هم ترنسفرمارکت، به عنوان معتبرترین مرجع داده‌های آماری فوتبال، اقدام به حذف لیگ ایران از سایت خود کرد تا شایعات داغ تعلیق احتمالی فوتبال ایران از سوی فیفا، شنیده شود. داستان از این قرار بود که در جریان حضور چند ماه پیش جیانی اینفانتینو در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال و پرسپولیس، که با حضور گزینشی چند 100 خانم همراه بود، رئیس فیفا تا 15 جولای 2019 (24 تیر 98) به مهدی تاج فرصت داد تا اقدامات لازم در خصوص حضور همیشگی و آزادانه زنان ایران در استادیوم های فوتبال ایران را فراهم کند. این مهلت دیروز به پایان رسید و اقدامات وبسایت AFC و برخی خبرگزاری ها، خبر از تصمیم قریب الوقوع فدراسیون جهانی فوتبال برای تنبیه فدراسیون فوتبال ایران داشت که با بازگشت نام ایران به جمع تیم های سایت AFC، فعلا این خطر رفع شد.
با این حال، تنها چند ساعت بعد از آرام شدن اوضاع، وبسایت مشهور نیویورک تایمز، در یادداشتی بلند، به این موضوع پرداخته و در این راه با چند فعال مربوط به ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه هم صحبت کرده است. مهم ترین چهره مورد مصاحبه، خانم مریم شجاعی، خواهر کاپیتان تیم ملی ایران است. مریم شجاعی که از 5 سال پیش کمپینی برای حمایت از حضور زنان در ورزشگاه ها شروع کرده، از سال 2007 در کانادا زندگی می کند و در این مصاحبه گفته حاضر است تا پای تعلیق فوتبال ایران به مبارزه ادامه دهد: از فیفا می خواهم فشار را بیشتر کند و منظورم از فشار، تحریم است. فدارسیون فوتبال ایران باید عواقب رفتارهایش را ببیند که خب موثرترین آن باید تعلیق کامل باشد.  
مریم شجاعی که در حمایت از زنان طرفدارِ فوتبال در ایران، در دو جام جهانی گذشته به برزیل و روسیه سفر کرده و همواره پلاکاردهای حمایتی و اعتراضی بالا برده، می گوید برادرش هیچ خبری از سفر او به روسیه و حضورش در ورزشگاه نداشته و فعالیت هایش ربطی به مسعود ندارد. مریم شجاعی در این مصاحبه گفته او و سایر فعالان کمپینش به فاطما سامورا، دبیرکل فیفا، اعلام کرده بودند حضور زنان در ورزشگاه در دربی تهران در حضور اینفانتینو، نمایشی بیش نبوده است: تک تک زنان ایرانی می دانستند این حرکت کاملا نمایشی است و آنها قرار نیست اجازه ورود داشته باشند.  
شجاعی در ادامه گفته تیم ملی فوتبال ایران آن قدر محبوب است که اگر فدراسیون فوتبال خطر تعلیق را حس کند، قطعا اقدامات لازم در خصوص حضور زنان در ورزشگاه ها را صورت می دهد: چهل میلیون زن ایرانی طرفدار تیم ملی هستند و برای 4 دهه از حضور در ورزشگاه ها منع شده اند. اگر تیم ملی از یک جام جهانی محروم شود، به نظرم ارزشش را دارد. مطمئنم در نهایت در 10 یا 20 سال آینده، مردم از چنین اتفاقی به نیکی یاد خواهند کرد.
این یادداشت نیویورک تایمز و مصاحبه با خواهر کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران، که خودش هم قبلا از حضور زنان در ورزشگاه ها حمایت کرده، جدیدترین اتفاق در زمینه این موضوع بسیار داغ در فدراسیون فوتبال است و باید دید با پایان مهلت 4 ماه فیفا به ایران، اتفاقی رخ می دهد یا خیر.
امروز تاریخ مهلت ایران برای اعلام برگزاری دیدارهای مقدماتی جام جهانی 2022 به پایان رسید و حالا فدراسیون فوتبال ایران مجبور است دیدارهای خانگی تیم ملی را با حضور خانواده‌ها برگزار کند و به قول رییس جمهور به اینفانتینو جامعه عمل بپوشاند، در غیر این صورت ممکن است هر برخوردی با فوتبال ایران صورت بگیرد. حال در حالی این ضرب الاجل برای فدراسیون ایران تعیین شده بود که اینفانتینو تایید کرده بود قول‌هایی که رییس جمهور ایران داده تحقق پیدا نکرده و خانم‌های ایرانی هنوز از دیدن فوتبال در استادیوم‌ها محروم هستند.
رییس فیفا در این نامه ذکر کرده بود که فوتبال ایران می‌تواند از جام جهانی بانوان در فرانسه الگوگیری کند و حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌های ایرانی را آزاد کند. اینفانتینو خاطر نشان کرده بود، فیفا از چالش‌های فرهنگی با خبر است و خیلی ساده می‌خواهد به پیشرفتش در این زمینه ادامه دهد که این نه تنها به خاطر پیشرفت زنان در جهان است بلکه این اتفاق را مسئولیت خود می‌داند و جزو اصول اساسی اساسنامه فیفاست. روز دوشنبه مهدی تاج اعلام کرد که پاسخ این نامه برای فیفا ارسال شده و فدراسیون پیگیر میزبانی از بانوان در بازی‌های خانگی تیم ملی در مقدماتی جام جهانی 2022 است.

نظر شما