شناسهٔ خبر: 34121566 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در اثناء تلاش برخی عرب ها برای عادی سازی روابط با تل آویو ؛

آغاز شمارش معکوس نابودی رژیم صهیونیستی

رای الیوم نوشت: آیا کسانیکه برای عادی سازی روابط با اسرائیل که اوضاعش بد شده و شمارش معکوس نابودی آن آغاز شده است، شتاب می کنند، عبرت می گیرند؟

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما ؛ رای الیوم با اشاره به وضعیت ژئوپلتیک بد رژیم صهیونیستی و آغاز شمارش معکوس نابودی این رژیم با استناد به سخنان سخنگوی وزارت خارجه ایران و دبیرکل حزب الله لبنان این سئوال را طرح کرد که آیا کشورهایی که برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شتاب می کنند, از این وضعیت عبرت می گیرند؟
روزنامه اینترنتی رای الیوم که از لندن به روز رسانی می شود, در یادداشتی  به قلم احمد عادل احمد, نویسنده مصری با عنوان "پس از سخنان سید حسن نصرالله: آیا شمارش معکوس نابودی اسرائیل آغاز شده است؟" نوشت: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله اعلام کرد پیش بینی می کند خدا به او عمر طولانی مدت بدهد و بتواند پس از آزادسازی کامل فلسطین اشغالی و حذف اسرائیل از صحنه، در قدس نماز اقامه کند. سید حسن فردی منطقی و عاقل است و براساس محاسبات دقیق و علمی موضع گیری می کند. او مردم اعم از حامیان یا مخالفانش را فریب نمی دهد. با این اوصاف, محاسبات دقیق و علمی که سید حسن موضع بی سابقه اش را درباره اقامه نماز در قدس و آزادسازی فلسطین اشغالی از (چنگال) رژیم اشغالگر اسرائیل بر اساس آن اتخاذ کرده است, کدام است؟
حزب الله پیش از مشارکت در جنگ سوریه فقط در جنگ چریکی تبحر داشت یعنی عملیات نظامی غافلگیرانه انجام می داد سپس از مکان های حمله خارج می شد اما پس از مشارکت موثر در جنگ سوریه این توانایی را پیدا کرد به مکان های حمله یورش ببرد, آن ها را تحت کنترل خود در آورد و عملیات نظامی زمینی تهاجمی گسترده انجام دهد. حزب الله در نبردهای قصیر, غوطه شرقی و غربی دمشق, بادیه (بیابان) و کوه های قلمون و لاذقیه مشارکت موثر داشت. حزب الله به مدد این مشارکت موفق شد در مناطق جغرافیایی مختلف عملیات نظامی تهاجمی و محوری انجام دهد. این تجربیات نظامی و جغرافیایی قطعا در جنگ احتمالی بعدی میان حزب الله و اسرائیل به کار گرفته خواهد شد به همین علت اسرائیل از تهدیدهای حزب الله درباره ورود به الجلیل واهمه دارد زیرا می داند توان نظامی و زمینی عملی کردن آن را دارد.
یکی از عواملی که قدرت نظامی حزب الله را افزایش داد, مشارکت آن در برنامه ریزی عملیات نظامی در کنار افسران ارتش روسیه است. روسیه یکی از قدرت های بزرگ در جهان است که در همه زمینه ها از جمله نظامی پیشرفته است. قطعا عناصر حزب الله از تعامل با آنان بهره مستقیم بردند. بهره مندی از این تجربیات لزوما به عملیات زمینی محدود نمی شود بلکه ممکن است ابعاد فن آوری و ارتباطی را نیز شامل شود.
معاشرت عناصر حزب الله با قدرت بزرگی مانند روسیه تجربیات نظامی آنان را به طور جامع افزایش خواهد داد. به گزارش رسانه های غربی, افسران روس از انضباط رزمندگان حزب الله, شجاعت و قدرت عمل خوبشان در صورت جدا شدن از فرماندهان عملیات ها تمجید کردند. این موضوع بیانگر شناخت عمیق روسیه از نیروهای حزب الله است و این شناخت نتیجه معاشرت زیاد و هماهنگی واقعی بین روس ها و حزب الله است.
بنابر گزارش های غربی, حزب الله تعداد قابل توجهی موشک ضد تانک دارد که قادر است تانک های اسرائیل را منهدم کند. این اتفاق, جدید نیست. حزب الله در جنگ ژوئیه 2006 و عملیات مزارع شبعا در سال 2015 این اقدام را انجام داد. براساس گزارش های غربی مذکور, حزب الله چندین سامانه پدافند هوایی مانند پانتسیر دارد که از ایران و سوریه دریافت کرده است. حزب الله تعداد قابل توجهی از موشک های استینگر را از انبارهای تروریست های شکست خورده در سوریه به دست آورده است. این, به این معناست که حزب الله می تواند نیروی هوایی اسرائیل را بی اثر کند و چتر حمایتی نیروهای زمینی اسرائیل را از بین ببرد و آنان را به لحاظ نظامی و روانی تحت تاثیر قرار دهد زیرا سرباز اسرائیلی از نظر روحی و نیز استحکام عقیده و جانفشانی برای آن ضعیف است. بر این اساس اگر احساس کند چتر حمایتی ندارد و عامل برتری اش از بین برود, از لحاظ روحی فرو می ریزد. این اتفاق در گذشته هنگام تلاش ارتش شکست خورده اسرائیل برای یورش به منطقه الشجاعیه در نوار غزه افتاد. بر این اساس اگر در جنگ بعدی نیروی هوایی اسرائیل بی اثر شود, نیروهای زمینی اسرائیل در برابر پیشروی یگان رضوان حزب الله به سمت الجلیل دوام نخواهند آورد. در این صورت رویارویی ها در فضایی کوچک و تنگ رخ خواهد داد و نیروهای زمینی اسرائیل نخواهند توانست این وضعیت را از نظر روحی و ذهنی هضم کنند. تاکنون پیش نیامده است که یک کشور عربی و اسلامی تلاش کند از راه زمینی وارد فلسطین اشغالی شود و اگر این اتفاق بیفتد, نه فقط ارتش بلکه کل اسرائیلی ها به هم می ریزند. ما این موضوع را به صورت فشرده و مختصر در مارون الراس, وادی الحجیر و الشجاعیه دیدیم.
پیشرفت نظامی زمینی حزب الله با پیشرفت موشکی آن همراه شد. بنابر اذعان حزب الله, گزارش های غربی و اسرائیل تعداد موشک های حزب الله زیاد شده است. بنابر اعلام مراکز راهبردی غرب, تعداد موشک های حزب الله از 120 به 150 هزار موشک رسیده است. دقت هدف گیری موشک های حزب الله و توان تخریبی آن نیز افزایش یافته است. نکته قابل توجه در اینجا این است که مهمترین نقطه قوت حزب الله, مهم ترین نقطه ضعف اسرائیل است. اسرائیل مساحت کم, پهنای کم و عمق راهبردی محدود دارد. یعنی درصورتی که حزب الله ده ها هزار موشک به اسرائیل شلیک کند, به علت عمق راهبردی محدود و کوچک بودن آن دچار ویرانی عظیم خواهد شد. حتی اگر بخشی از آن موشک ها دقیق نباشد, تعداد زیاد موشک ها می تواند در داخل اسرائیل ویرانی وسیع پیش آورد. براین اساس می توان گفت نقطه قدرت حزب الله همان نقطه ضعف اسرائیل است و این موضوع به برنامه موشکی ایران نیز ارتباط دارد زیرا کشورهای غربی می خواهند به خاطر امنیت اسرائیل آن را از بین ببرند.
از نظر ژئوپلتیک, اسرائیل جایگاهی ضعیف و شکننده دارد زیرا مقاومت فلسطین از طریق نوار غزه آن را محاصره کرده است, در کرانه باختری هسته های خفته وجود دارد, حزب الله از طریق جنوب لبنان آن را محاصره کرده است و محور مقاومت تلاش می کند جولان را به جبهه ای موثر در هرگونه جنگ بعدی با اسرائیل تبدیل کند. تحول جدی و مهمی که اخیرا رخ داده, این است که گروه انصارالله یمن موشکی دارد که می تواند وارد عمق اسرائیل شود. دبیرکل انصارالله یمن پیش از این به مشارکت این گروه در هرگونه جنگ بعدی اشاره ضمنی کرد و در صورت مشارکت این گروه کمترین اتفاقی که خواهد افتاد, منهدم کردن کشتی های اسرائیل در دریای سرخ است که انصارالله یمن توانایی آن را دارد. اسرائیل به علت مساحت کم و متنوع بودن مرزهایش قادر به ورود به جنگ در دو جبهه نیست حال اگر در چهار جبهه ملتهب شامل نوار غزه, جنوب لبنان, جولان و شاید دریای سرخ از طریق انصارالله یا عراق از طریق حزب الله عراق وارد جنگ شود, سرنوشتش چه خواهد شد؟
یکی از مسائلی که به وضعیت بد ژئوپلتیک اسرائیل اشاره می کند, مطلب منتشر شده در روزنامه اسرائیلی هاآرتص در سال 2016 است. به نوشته این روزنامه, راه زمینی که ایران تلاش می کند امنیت را در آن برقرار کند, بزرگترین تهدید برای امنیت اسرائیل است. بخش قابل توجهی از این مسیر از تهران تا بغداد, دمشق, بیروت و حتی ساحل دریای مدیترانه امن شده است. این راه زمینی روند انتقال رزمندگان, تسلیحات و حمایت لجستیکی را در جنگ احتمالی بعدی تسهیل خواهد کرد.
در پایان یادآوری دو نکته ضروری است: نکته اول سخن عباس موسوی است که گفت اسرائیل فروپاشید و نکته دوم سخن سید حسن نصرالله است که گفت اسرائیل که بمب های اتمی و قوی ترین نیروی هوایی را در منطقه دارد, از خانه عنکبوت سست تر است. آیا کسانیکه برای عادی سازی روابط با اسرائیل که اوضاعش بد شده و شمارش معکوس نابودی اش آغاز شده است, شتاب می کنند, عبرت می گیرند؟

نظر شما