شناسهٔ خبر: 34119999 - سرویس عکس
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

فیلم | دسته کیسه پلاستیکی را رها کن!

از کیسه‌های پلاستیکی با عنوان مواد تجدید ناپذیر یا غیر قابل بازیافت یاد می‌شود. زیرا برای بازیافت آن‌ها به زمانی در حدود چند صد سال نیاز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ بر اساس آمار های بانک جهانی سالانه در حدود ۳/۱ میلیارد تن زباله خشک در جهان تولید می شود که این رقم در سال ۲۰۵۰ به رقمی نزدیک به ۲/۲ میلیارد تن خواهد رسید.

در ایران نیز بر طبق آماری که از میادین میوه و تره بار منتشر شده است روزانه در حدود ۵ تن کیسه پلاستیکی استفاده می شود.اگر نگاهی عمیق تر به طبیعت بیاندازیم خواهیم دید که در آینده ای نه چندان دور این پلاستیک ها مانند غده ای سرطانی تا عمق گوشت و پوست زندگی ما ریشه می دوانند.

شاید بتوان گفت که بحران کیسه های پلاستیکی از زمانی آغاز شد که استفاده از ظروف یکبار مصرف نوعی رفتار متمدنانه محسوب شد.

امروز کمپین هایی برای حذف کیسه های پلاستیکی از زندگی بشر در سراسر جهان تشکیل شده و حتی در بسیاری از کشورها عرضه کیسه های پلاستیمی ممنوع شده است.(کشورهایی نظیر چین ،یونان ،استرالیا ، فرانسه و بنگلادش) از سویی دیگر با عرضه کیسه های گیاهی  یا ساک دستی پارچه ای دست مصرف کننده را از حذف مضر یا انتخاب مفید باز گذاشته است.و یا برخی قوانین بازدارنده را در کنار عرضه پلاستیک بکار می برند .بعنوان مثال در آمریکا به ازای استفاده از هر کیسه پلاستیکی ۱۵ یا ۲۵ سنت بعنوان عوارض دریافت می شود تا از اشتیاق مردم نسبت به مواد غیر ضروری بکاهند.

متاسفانه در ایران علیرغم مشکل حاد پلاستیک در طبیعت ، راه حلی جدی از سوی مسئولان گزارش نشده است و حتی مشکل زمانی ملموس تر می شود که تبلیغات برای محصولات نایلونی و پلاستیکی به وفور دیده می شود.

256256

نظر شما