شناسهٔ خبر: 34115853 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نشست شورای مدیران سازمان هواشناسی کشور

هواشناسی باید در تراز سازمان‌های جهانی قرار گیرد

وزیر راه: سازمان هواشناسی باتوجه به داشتن نیرو‌های انسانی با استعداد باید جزو کشور‌های سرآمد منطقه و جهان باشد

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمد اسلامی در پنجاه و چهارمین نشست شورای مدیران سازمان هواشناسی کشور با تجلیل از تلاش‌های این سازمان به ویژه در جریان سیلاب‌های ماه نخست امسال گفت: سازمان هواشناسی سازمانی انسان محور است و خوشبختانه از نیرو‌های انسانی با استعدادی برخورداریم و گرچه مدتی با رکود و کم توجهی روبه رو شد، اما امروز توجه به این سازمان در صدر برنامه‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: سازمان هواشناسی با توجه به برخورداری از نیرو‌های انسانی با استعداد و توانمند، باید جزو کشور‌های سرآمد منطقه و جهان قرار گیرد و آمار و مستندات آن در تراز سازمان‌های مرجع بین المللی علمی و پژوهشی باشد.
وی افزود: داشتن سازمان هواشناسی توسعه یافته، از الزامات توسعه پایدار است و باید به برنامه‌هایی که به بهره وری بیشتر در این سازمان بیانجامد توجه ویژه‌ای شود چرا که دوام و قوام زندگی و توسعه، مرهون داشتن نگاه بلند مدت است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روند تغییر اقلیم در جهان گفت: باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشیم و نمی‌توان بدون مطالعه و پیش بینی این امر، در جهت برنامه ریزی توسعه‌ای گام برداشت.
<div id="video-display-embed-code_3733383"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2476278/3733383?width=350&height=250"></script></div>
اسلامی افزود: توجه به ظرفیت‌های داخلی باید مد نظر مدیران هواشناسی قرار گیرد و از ظرفیت‌های جوانان نخبه و شرکت‌های دانش بنیان در کشور استفاده شود ضمن اینکه در زمینه توجه به شرکت‌های دانش بنیان می‌توانیم از کمک‌های دولت و صندوق توسعه نوآوری و شکوفایی بهره بگیریم.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: اگر کسی دغدغه جذب نخبگان را داشته باشد باید خلق فرصت‌ها برای جوانان را بر خود تکلیف بداند و در سازمان هواشناسی باید علاوه بر توجه به پژوهش به ارتقای قدرت دیده بانی و تحلیل همت گمارد تا آمار و اطلاعات خروجی به حداکثر ممکن برسد و دوره‌های بلندتری قابل پیش بینی باشد تا سازمان هواشناسی به مرجع کشور‌های منطقه و در سطح جهان مطرح شود.
<div id="video-display-embed-code_3733413"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2476278/3733413?width=350&height=250"></script></div>
اسلامی گفت: ادبیاتی که سازمان هواشناسی در اطلاع رسانی استفاده می‌کند باید تغییر یابد و کاملا مشخص باشد چرا که هشدار، اطلاعیه و اخطار که سه لایه برون داد نتایج سازمان هواشناسی است با هم تفاوت دارند و در نتیجه باید ادبیات آن‌ها هم با یکدیگر تفاوت داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: سازمان هواشناسی باید ضمن اینکه سهم جامعه متخصص را هدف قرار می‌دهد باید بتواند به عموم مردم نیز هشدار و اطلاع رسانی کند و به طور مثال سامانه هشدار سیل در نقاط مختلف کشور و به خصوص در کنار رودخانه‌ها توسعه یابد و ستاد بحران‌های استان‌ها هم قابلیت خود را در این زمینه ارتقا دهند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز انقلاب اسلامی ترکیب بلوک قدرت‌های جهان را تغییر داده افزود: جمهوری اسلامی ایران خود به یک عامل تعیین کننده در معادلات بین المللی و جهانی تبدل شده و سیاست‌ها را خودش تعیین می‌کند و در تعیین این سیاست‌ها با کسی تعارف ندارد.

سحر تاجبخش مسلمان
 سامانه پیش بینی آلودگی هوا و گرد و خاک راه‌اندازی می‌شود 
رئیس سازمان هواشناسی از راه اندازی سامانه پیش بینی آلودگی هوا و گرد و خاک در این سازمان خبر داد و گفت: سازمان هواشناسی برای اضافه کردن ۵۰ ایستگاه به شبکه ایستگاه‌های بین‌المللی هواشناسی آمادگی دارد.
سحر تاجبخش مسلمان در پنجاه و چهارمین نشست شورای مدیران سازمان هواشناسی کشور که امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در این سازمان و تشریح مقیاس‌های مکانی و زمانی گردش‌های جوی، گفت: مطالعه پراکندگی مخاطرات طبیعی از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که سیلاب، پر تکرار‌ترین پدیده‌های حدی جوی در دنیاست.
وی با اشاره به اینکه بیش از چهار و نیم میلیارد نفر در جهان در معرض مخاطرات ناشی از تغییر اقلیم هستند گفت: حدود ۹۷ درصد پدیده‌های اقلیمی را پدیده‌های جوی شامل می‌شود و مهمترین علت وقوع این پدیده‌ها روند رو به افزایش گرمایش جهانی است.
تاجبخش فرایند‌های دیدبانی پیش بینی مدیریت داده اطلاع رسانی توسعه و تحقیق آموزش را از جمله وظایف و رسالت‌های سازمان هواشناسی خواند و به تشریح ساختار سازمانی این سازمان پرداخت و گفت: سازمان هواشناسی کشور از سه معاونت یک پژوهشگاه و دو مرکز ملی اقلیم و خشکسالی تشکیل شده است و بیش از ۲۷۰۰ نفر نیرو دارد.
وی همچنین ارتباط مستقیم با کاربران را از مهمترین فعالیت‌های سازمان هواشناسی کشور برشمرد و گفت: هم اکنون در کشور ۱۴۱ ایستگاه همدیدی ۲۴ ساعته، ۱۵ ایستگاه جو بالا، ۴۱ ایستگاه کشاورزی و تعدادی ایستگاه هواشناسی دریایی، جاده ای، باران سنجی، سنجنده گرد و خاک و اندازه گیری آلودگی هوا در حال فعالیت است.
رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه هم اکنون در سه نقطه از رودخانه‌های کرخه، قمرود و مردان رود به پیش بینی نقطه‌ای سیلاب می‌پردازیم، به تشریح سامانه‌های اطلاع رسانی این سازمان پرداخت و افزود: اخبار هواشناسی در صدا و سیما، تلفن گویا و اپلیکیشن موبایلی و همچنین پایگاه اینترنتی سازمان هواشناسی و شبکه‌های اجتماعی از ابزار‌های سازمان هواشناسی برای اطلاع رسانی است.
وی با اشاره به عضویت سازمان هواشناسی در کارگروه‌های سازمان بین المللی هواشناسی و نیز شورای اجرایی سازمان هواشناسی گفت: این عضویت‌ها تعهداتی را برای ما در پی دارد و باید اقداماتی نظیر افزایش تعداد ایستگاه‌های دیدگاهی در شبکه بین المللی را در برنامه‌های توسعه‌ای خود در نظر بگیریم.
تاجبخش افزود: در شبکه بین المللی ایستگاه‌های هواشناسی، هم اکنون ۷۶ ایستگاه هواشناسی داریم و آمادگی داریم که ۵۰ دستگاه دیگر نیز به این ایستگاه‌ها اضافه کنیم.
تاجبخش همچنین از تولید نرم افزار جامع فرودگاهی در دو فرودگاه رشت و شیراز خبر داد و گفت: این نرم افزار امروز در فرودگاه پیام نیز راه اندازی خواهد شد.
رئیس سازمان هواشناسی همچنین درباره راه اندازی آزمایشی سامانه پیش بینی آلودگی هوا و گرد و خاک افزود: این سامانه آمادگی دارد تا در ایام اربعین ضمن اندازه گیری و هشدار غلظت به مردم و دستگاه‌های مختلف خدمات رسانی کند.
گفتنی است، در این مراسم، سه طرح استانی سازمان هواشناسی در استان‌های گلستان، البرز و لرستان بصورت ویدئو کنفرانس و یک اپلیکیشن موبایلی بصورت حضوری توسط وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسمی رسید.
سامانه سنجنده دریایی استان گلستان در مرز آبی دو کشور ایران و ترکمنستان که نقش موثری در تولید داده‌های دریایی و هواشناسی دارد و به توسعه گردشگری دریایی پایدار، شیلات، پرورش ماهیان خاویاری و میگو کمک شایانی خواهد کرد یکی از این سامانه‌ها بود که با حضور هادی حق شناس استاندار گلستان بصورت ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسید.
همچنین در استان البرز، نخستین سامانه هواشناسی هوانوردی کشور در فرودگاه پیام با حضور استاندار البرز و با دستور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.
در استان لرستان هم مرکز پیش بینی هواشناسی و هشدار سریع این استان با حضور خادمی استاندار لرستان به صورت ویدئویی و پس از دستور وزیر راه و شهرسازی بهره برداری شد.
نرم افزار رسمی تلفن همراه هواشناسی کشور نیز یکی دیگر از طرح‌های سازمان هواشناسی بود که با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و سحر تاجبخش مسلمان بهره برداری شد.
این اپلیکیشن با بهره برداری از آخرین فناوری‌های روز دنیا تحت اندروید طراحی شده و دارای ویژگی‌هایی نظیر پیش بینی‌های پنج روزه، پیش بینی هواشناسی کشاورزی و همچنین اطلاع رسانی اخطار‌ها و هشدار‌ها است.

 رونمایی از ۳ طرح جدید هواشناسی 
سه طرح جدید سازمان هواشناسی و یک برنامه موبایلی به زبان فارسی، امروز با حضور وزیر راه به بهره برداری خواهد رسید.
سه طرح جدید سازمان هواشناسی کشور و همچنین یک برنامه موبایلی (اپلیکیشن) اختصاصی به زبان فارسی، امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری خواهد رسید.
سنجنده دریایی استان گلستان، سامانه هواشناسی هوانوردی فرودگاه پیام و مرکز پیش بینی استان لرستان سه طرحی هستند که امروز همزمان با پنجاه و چهارمین نشست شورای مدیران سازمان هواشناسی کشور با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در این سازمان بصورت رسمی به بهره برداری خواهند رسید.
رونمایی از اپلیکیشن موبایلی اختصاصی سازمان هواشناسی به زبان فارسی نیز، از جمله برنامه های بازدید وزیر راه و شهرسازی در سازمان هواشناسی کشور خواهد بود.

نظر شما