شناسهٔ خبر: 34115517 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

چهارمین نشست هیئت نمایندگان دور نهم اتاق تهران

سه پیشنهاد بخش خصوصی برای اصلاح بودجه

رئیس اتاق تهران: اتاق بازرگانی برای کمک به دولت در اصلاح بودجه و جلوگیری از کسری بودجه، سه پیشنهاد مطرح کرده است

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مسعود خوانساری در چهارمین نشست هیئت نمایندگان دور نهم اتاق تهران افزود: با توجه به اینکه برای بودجه سال،​ امسال ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری پیش بینی می شود در این باره نگرانی وجود دارد که دولت از طریق استقراض از بانک مرکزی یا انتشار اوراق مشارکت این کسری را تامین کند.
وی اضافه کرد: راهکار بعدی دولت برای تامین کسری بودجه،​ این است که دولت از طریق فشار مالیاتی بر بنگاه‌های شناسنامه‌دار آن را تامین کند در حالی که کمتر به فرار مالیاتی پرداخته می شود.
خوانساری گفت:خرداد امسال سازمان برنامه و بودجه به تدوین بودجه بدون نفت موظف شد که این سازمان در این باره طرحی با ۲۶ فصل و بخش را پیشنهاد داد که به نظر می آید این عناوین کلی است.
وی افزود: به نظر نمی رسد عناوینی را که سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد داده بتواند در سال ۹۸ دردی را دوا کند زیرا برخی از این عناوین به قانون نیاز دارد و برخی دیگر هم حتی در طولانی مدت امکان اجرایی شدن ندارد.
رئیس اتاق تهران گفت: نخستین پیشنهاد اتاق بازرگانی درباره یارانه‌هاست زیرا هم اکنون بیش از ۸۹۰ هزار میلیارد تومان و یا به تعبیر سازمان برنامه و بودجه حدود هزار میلیارد تومان یارانه آشکار و پنهان پرداخت می‌شود که اگر سرانه هر نفر را از آن حساب کنیم نفری یک میلیون تومان است بنابر این اگر این میزان را به خود مردم پرداخت کنیم تاثیر بیشتری خواهد داشت.
خوانساری افزود: پیشنهاد دوم اتاق بازرگانی درباره یارانه سوخت است زیرا یارانه بنزین، گازوئیل و گاز ۵۸۰ هزار تومان است که اگر بتوانیم این یارانه‌ها را حذف و آن را به صورت نقدی به مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر پرداخت کنیم اثر کمک کنندگی آن بیشتر خواهد بود.
وی اضافه کرد: بودجه دولت حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان و بودجه شرکتهای دولتی بیش از سه برابر آن یعنی ۱۲۷۷ هزار میلیارد تومان است بنابراین اگر ۱۰ درصد از بودجه شرکت‌های دولتی کم شود کمک قابل توجهی به بودجه خواهد بود.
رئیس اتاق تهران گفت: پیشنهاد سوم بخش خصوصی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است اگرچه دولت برخی از کالاها را از فهرست دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف کرده است اما همچنان کالاهای بسیاری این ارز یارانه ای را دریافت می‌کنند ارزی که رانت را برای افراد خاص ایجاد کرده، خروج سرمایه از کشور و قاچاق کالا را در پی داشته و فساد را در برخی از بخش‌های دولتی و خصوصی ایجاد کرده است.
خوانساری افزود: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و ما به التفاوت آن با ارز آزاد به عنوان یارانه نقدی به مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر پرداخت شود هم اوضاع اقتصادی بهتر سامان می یابد و هم تاثیر آن در زندگی مردم مثبت و به صورت مستقیم خواهد بود.
وی ادامه داد: به طور نمونه تورم سالانه در محصولات خوراکی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند ۵۶ و شش دهم درصد بوده در حالی که در سایر اقلام خوراکی تورم سالانه ۳۰ و یک دهم درصد بوده است.
وی ادامه داد: همچنین چهار میلیون تن کالای اساسی در گمرکات رسوب کرده و علت آن هم بروکراسی و بخش‌های متعدد به متناقض است که اگر هر چه زودتر این کالاها تعیین تکلیف شود هم کالاها سریعتر وارد می شود و هم واردکنندگان، دموراژ(خسارت معطلی کشتی) و خسارت کمتری می پردازند.
وی در باره رمز ارزها و برخوردی که اخیراً با این پدیده صورت گرفته است گفت: حدود دو سال پیش در هیئت نمایندگان اتاق تهران مطرح کردیم که موضوع جدیدی در حال شکل گیری است بهتر است که مقررات آن تنظیم شود اما مانند همه مسائل با این موضوع هم دیر برخورد شد آن هم برخورد صفر و یکی.
خوانساری با بیان اینکه توقف فعالیت رمز ارزها به اقتصاد کشور ضربه می‌زند گفت: اگر مشکل فعالیت رمز ارز ها مصرف برق است بهتر از تعرفه خاصی برای آن مشخص و این موضوع به صورت کلی تعیین تکلیف شود.
در نشست امروز هیئت نمایندگان اتاق تهران، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و مدیرعامل بانک صادرات حضور دارند و قرار است میان اتاق بازرگانی تهران و بانک صادرات تفاهم نامه همکاری امضا شود.

ستاری
 اولویت ما سرمایه گذاری بر استارت آپ‌های فناوری 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: اولویت نخست ما در دوره جدید سرمایه‌گذاری و فعالیت بر روی اکوسیستم فناوری و استارت آپ‌های فعال در حوزه فناوری است.
سورنا ستاری در چهارمین نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران افزود: در آینده‌ای نه چندان دور بزرگترین شرکت‌های ایران مجموعه‌های دانش بنیان خواهند بود، نباید فکر کرد همه چیز با پول حل می‌شود بلکه باید روی دانش سرمایه گذاری کرد.
وی اضافه کرد: هدف ما ایجاد یک اکوسیستم در حوزه اقتصاد دانش بنیان است، ما در بسیاری از موارد و به خصوص در سابقه تاریخی خود مسیر را اشتباه رفته ایم، زیرا کشوری که ۵ تا ۶ هزار سال تاریخ علم، فناوری و تجارت دارد و زمانی آقای دنیا بوده است اکنون در برخی مباحث پایه اقتصادی دچار مشکل است.
ستاری گفت: ۸۵ درصد بودجه کشور در بخش‌های دفاعی، بهداشت و آموزش هزینه می‌شود و تنها ۱۵ درصد بودجه را سایر وزارتخانه‌های اقتصادی به خود اختصاص می‌دهند به همین دلیل ما برای حل مشکلات، مطالعه‌ای را به یکی از بهترین مراکز بین المللی دنیا سفارش دادیم که بر مبنای آن مشخص شد ما برای پیشبرد اهداف نیازمند یک اکوسیستم هستیم تا بتواند نیروی انسانی ما را در مسیر درست هدایت کند.
وی ادامه داد: ایران دارای یکی از فوق العاده‌ترین نیروی انسانی و دانشگاه‌های دنیاست، اما متاسفانه در اقتصاد نفتی همواره فکر می‌کند همه چیز با پول حل می‌شود و مشکل پیشرفت و اشتغال تنها پول است در حالی که بخش عمده‌ای از این مشکلات به اکوسیستم برمی گردد و پول حتی آیتم سوم و چهارم هم نیست.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه در بخش پژوهش هزینه‌های بسیار اندکی از سوی بخش غیردولتی صورت می‌گیرد، گفت: در پژوهش یک چیز فراموش شده و آن سرمایه گذاری بخش خصوصی است به این معنا که دولت باید در این بخش سرمایه گذاری صورت دهد، اما سرمایه گذار اصلی بخش خصوصی است، زیرا تاکنون از هیچ یک از پژوهش‌ها و پژوهشکده‌های دولتی محصول بیرون نیامده است.
<div id="video-display-embed-code_3732424"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2476271/3732424?width=350&height=250"></script></div>
ستاری افزود: مشکل پژوهش، خرید دستگاه‌های آزمایشگاهی نیست، حجم انبوهی از دستگاه‌های هایتک برای آزمایشگاه‌ها خریداری شده که برخی از آن‌ها حتی سالانه ۴ بار هم استفاده نمی‌شود در حالی که ما نیروی انسانی خلاق و نوآور می‌خواهیم که بخش خصوصی روی آن سرمایه گذاری کرده باشد.
وی اضافه کرد: بخش خصوصی باید اکوسیستمی درست کند که بر روی جوانان سرمایه گذاری کرده و خارج از اتکا به اقتصاد نفتی باشد. این اکوسیستم البته تا حدودی شکل گرفته و ۴۴۰۰ شرکت چند ده هزار میلیارد تومانی خود را در آن تثبیت کرده اند که این‌ها به زودی بزرگترین شرکت‌های کشور خواهند شد.
ستاری ادامه داد: هم اکنون بزرگترین شرکت‌های ایران بیوتک هستند و ما در این حوزه مزیت‌های ذاتی داریم. این در شرایطی است که ارزش افزوده در اقتصاد با خام فروشی به دست نمی‌آید بلکه ارزش افزوده در دانشی نهفته است که بر روی ماده خام کار می‌کند.
وی گفت: اینکه اگر خط تولیدی را از خارج وارد کرده و نصب کردیم لزوماً صنعت راه اندازی نکرده ایم بلکه صرفاً یک کارخانه ایجاد شده، اما اگر می‌خواهیم صنعت داشته باشیم باید افراد تحصیل کرده را جذب کرده و روی دانش سرمایه گذاری کنیم.
ستاری افزود: تحریم اخیر به ما نشان داد که ما فکر می‌کنیم تولیدکننده مرغ در کشور هستیم، اما نگاهی به زنجیره تولید این کالای اساسی نشان می‌دهد که ما یک خط تولید کاملاً خارجی را راه اندازی کرده ایم که نژاد جوجه ریزی آن مشخص بوده و حتی کاملاً تعریف شده که چه واکسن، نهاده دامی و مکمل‌هایی به آن جوجه داده شود پس این ما را به عنوان تولیدکننده مرغ معرفی نمی‌کند بلکه ما کاملاً وابسته به خارج هستیم.
وی ادامه داد: بخش‌های فوق العاده‌ای به لحاظ فناورانه وجود دارد که باید بر روی این بخش و دانش مرتبط با آن سرمایه گذاری کرده تا به ارزش افزوده برسد.
ستاری با بیان اینکه سرمایه گذاری خطرپذیر از جمله مفاهیم فراموش شده اقتصاد ایران است گفت: ما در اقتصاد دانش بنیان رشد اقتصادی را می‌خواهیم که یک کارآفرین پول خود را در آن سرمایه گذاری کرده باشد در غیر این صورت اگر منتظر وام و تسهیلات دولتی باشیم کار پیش نخواهد رفت.
وی درباره رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در پارک‌های علم و فناوری گفت: در پارک علمی و فناوری پردیس، نسبت سرمایه گذاری بخش خصوصی به دولت ۸ به ۱ است، البته فروش سال گذشته این شرکت‌ها ۹۰۰۰ میلیارد تومان بوده است؛ پس اگر سنتی‌ها با این شرکت‌های دانش بنیان تقابل کنند، شکست خواهند خورد.
ستاری اضافه کرد: باید پشت این افراد ایستاد؛ زیرا در یکسال اخیر تراکنش فین تک‌ها ده برابر شده است؛ بنابراین سرمایه گذاری و کار باید برای استارتاپ‌های فناوری صورت گیرد؛ ضمن اینکه ما آماده کمک به بخش خصوصی در این باره هستیم.

نظر شما