شناسهٔ خبر: 34114989 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

خوانساری مطرح کرد؛

۳ راهکار بخش خصوصی برای اصلاح ساختار بودجه

رییس اتاق بازرگانی تهران ۳ راهکار پیشنهادی بخش خصوصی برای اصلاح ساختار بودجه را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، «مسعود خوانساری» صبح امروز (سه شنبه ۲۵ تیر) و در نشستی با بیان اینکه پیش بینی می شود بین ١٠٠ تا ١٥٠ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در سال ٩٨ داشته باشیم، گفت: نگران هستیم که این کسری بودجه از محل منابع بانک مرکزی یا فشار مالیاتی بر بنگاه ها تامین شود.

 

به گزارش ایبنا، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به تکلیف سازمان برنامه برای اصلاح ساختاری بودجه بدون وابستگی به نفت اظهار داشت: ٢٦ عنوان برای اصلاح ساختار بودجه پیشنهاد شده که این عناوین کلی هستند که در برنامه های پنج ساله نیز بر آنها تاکید شده و بعید است بتواند دردی از بودجه ٩٨ دوا کند.

 

خوانساری توضیح داد که برخی از اصلاحات پیشنهاد شده نیازمند قانون است و برخی ساختاری هستند و در بلندمدت پاسخ می دهد. رییس اتاق تهران با ارائه ٣ راهکار برای اصلاح بودجه گفت: سالانه ٨٩٠ هزار میلیارد تومان یارانه مستقیم و پنهان پرداخت می شود که اگر بخواهیم آن را به طور سرانه تقسیم کنیم بیش از یک میلیون تومان در ماه می شود.

 

وی توضیح داد: یارانه بنزین، گاز و گازوییل سالیانه حدود ٥٨٠ میلیارد تومان است که می توان با حذف آن، این رقم را به طور مستقیم به افراد جامعه پرداخت کرد. خوانساری ادامه داد: بودجه عمومی دولت حدود ٤٠٠ هزار میلیارد تومان است ولی بودجه شرکت های دولتی بیش از هزار و ٢٧٧ هزار میلیارد تومان است. این شرکت ها به نوعی حیات خلوت دولت هستند و پیشنهاد ما حذف ١٠ درصدی بودجه آنهاست.

 

خوانساری سومین راهکار برای اصلاح بودجه را حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی اعلام کرد و افزود: ارز ٤٢٠٠ تومانی رانتی را ایجاد می کند و بین همه توزیع نمی شود و باعث خروج سرمایه از کشور خواهد شد.

 

وی افزود: در عین حالی که برای خوراکی ها ارز ٤٢٠٠ تومانی پرداخت شده ولی تورم یکساله خوراکی  ها تا پایان خرداد ٥٦.٦ درصد بوده است. وی درباره برخورد با رمزارزها نیز اظهار داشت: باید هرچه سریعتر به این موضوع بپردازیم. متاسفانه دیر اقدام کردیم. دستگاه های استخراج زیادی با ارز وارد کشور شده و اگر لازم است باید تعرفه ای را برای برق مصرفی آن تعیین کنیم./

نظر شما