شناسهٔ خبر: 34114094 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مروری بر سیل لرستان ،خسارات و کارهای انجام شده/ سرنوشت خانواده های سیل زده در لرستان چه شد؟

روز‌های آغازین سال ۹۸ بود که بارش‌های سیل آسا و جاری شدن سیل موجب شد تا لرستان به عنوان یک استان سیلزده در صدر اخبار قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان، فروردین امسال همزمان با اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانهٔ بارشی متراکم در جنوب و غرب ایران، بر اثر بارندگی‌های شدید در شهر‌های استان لرستان از جمله معمولان، دورود، خرم‌آباد، پلدختر و ویسیان سیل ایجاد شد.

این سامانه بارشی در دو موج در تاریخ‌های ۵ تا ۹ فروردین و نیز موج دوم از ۱۱ تا ۱۳ فروردین موجب ایجاد سیلاب و خسارت در شهرستان‌های استان لرستان شد.

موج دوم بارش‌ها در ۱۲ فروردین بارش‌ها موجب ایجاد سیلاب و بعضی خسارت‌ها در برخی شهرستان‌های استان لرستان مانند معمولان، خرم‌آباد، پلدختر، نورآباد و ویسیان شد.

مروری بر سیل لرستان ،خسارات و کارهای انجام شده

در ابتدا تصور نمی‌رفت لرستانی که سال‌ها در خشکسالی و تبعات آن بوده اینچنین حجم آبی را تجربه کند، اما ۱.۵ میلیارد متر مکعب آب از سر لرستان گذشت و خرابی‌هایی به بار آورد .

هر چند خسارت اولیه سیل در استان ۳۷۰۰ میلیارد تومان عنوان شد، اما با برآورد‌های جدید رفته رفته به این رقم افزوده می‌شود و پیش بینی شده تا ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

مروری بر سیل لرستان ،خسارات و کارهای انجام شده

بخشی از خسارت های ناشی ازسیل فروردین ۹۸ در لرستان

این سیل خسارت ۱۰ هزار میلیارد تومانی را به زیر ساخت استان لرستان وارد کرد ، ۱۵ نفر در اثر بارش‌های سیل‌آسای لرستان جان خود را از دست دادند و زیرساخت‌های اساسی هزاران روستا و چند شهر به ویژه پلدختر و معمولان تخریب شد که همچنان تلاش برای ترمیم آن‌ها ادامه دارد.

شبکه آب بیش از ۷۰۰ روستا قطع شد و خسارت وارد شده به تاسیسات آبفای روستایی این استان ۱۵۲ میلیارد تومان اعلام شده است.

برآورد خسارت سیل به زیرساخت‌های برق استان لرستان نیز ۶۳ میلیارد تومان اعلام شده است و ۵۸۰ کیلومتر از شبکه برق فشار قوی و ضعیف استان، آسیب دیده‌اند که در مجموع برق بیش از یکهزار و ۴۰۰ روستا قطع شد.

در سیل فروردین ماه ۸۷۰ راه روستایی دچار انسداد شدند و همچنین حدود ۶۰۰ کیلومتر از راه‌های استان نیز در پی این سیلاب تخریب شدند و بر اساس ارزیابی‌های انجام شده بالغ بر هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان به زیر بخش‌های مختلف کشاورزی استان خسارت وارد شده است.

همچنین سیل اخیر خسارات جبران ناپذیری به واحد‌های صنفی، معدنی و زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی لرستان وارد کرد که بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته  سیل نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان به زیربخش‌های مختلف صنعت خسارت وارد کرده است.

قطع آب برق و گاز هزاران روستا و ۲ شهر

آب، برق، ارتباطات و گاز استان نیز از آسیب‌دیدگان سیل لرستان هستند که به گفته غلامرضا آقامیرزایی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان خسارت به این بخش‌ها بیش از هشت هزار میلیارد تومان است.

مروری بر سیل لرستان ،خسارات و کارهای انجام شده

همچنین یک سوم خطوط فیبر نوری استان یعنی ۵۰۰ کیلومتر در اثر سیل تخریب و بیش از ۳۱ میلیاردتومان به زیرساخت‌های ارتباطی استان خسارت وارد شد.

برآورد اولیه خسارت سیل به زیرساخت‌های برق استان نیز به گفته فریدون خودنیا، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان، ۶۳ میلیارد تومان است و ۵۸۰ کیلومتر از شبکه برق فشار قوی و ضعیف استان، آسیب دیده‌اند که در مجموع برق بیش از یکهزار و ۴۰۰ روستا قطع شد.

غلامرضا لطفعلیان، مدیرعامل شرکت گاز لرستان نیز از خسارت بیش از ۵۰ میلیارد تومانی به تأسیسات و شبکه‌های گاز استان، خبر داده است.

۲ هزار کیلومتر جاده و ۳۵ هزار خانه روی آب

راه‌های مواصلاتی و ارتباطی لرستان بیشترین آسیب ناشی از سیل را متحمل شده‌اند و به گفته رضا خالقی، مدیر کل راه و شهرسازی استان، برآورد اولیه، ارزش خسارت‌های وارد شده به این بخش، یکهزارو ۵۰۰ میلیارد تومان است.

صد‌ها پل تخریب  و ۲ هزار کیلومتر راه اصلی فرعی و روستایی از بین رفت که سهم راه‌های روستایی بیش از ۶۰۰ کیلومتر است.

همچنین ۳۵ هزار واحد مسکونی استان در اثر سیل دچار آسیب شده‌اند که ۱۲ هزار و ۴۸۰ مورد از این آسیب‌ها مربوط به معمولان و پلدختر است.

سیل ۱۸ هزار لرستانی را بیکار کرد

پلدختر که بیشترین سهم آسیب‌های سیل را داشته حدود ۷۰ درصد واحد‌های صنفی خود را در این واقعه از دست داده و در مجموع سیل موجب بیکاری ۱۸ هزار لرستانی شد.

بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان برآورد اولیه خسارت سیل به صنعت و صنوف است در حالیکه بسیاری از مشاغل مرتبط و غیرمستقیم نیز به دلیل خسارت زیرساخت‌ها به نحوی تحت تاثیر قرار گرفته اند.

اراضی و باغات لرستان متاثر از طغیان‌های سیل آسا

خسارت وارد شده به بخش کشاورزی استان، ۹۲۰ میلیارد تومان برآورده شده که علاوه بر آن، زیربخش‌های دام، طیور و آبزیان، خسارت ۴۲۰ میلیارد تومانی را متحمل شده‌اند.

بیش از ۵۰۰ ایستگاه پمپاژ، ابنیه فنی و خطوط انتقال بهره‌برداری از بین رفته که بر عملکرد ۲۵۰۰ هکتار از باغات که زیر پوشش این ایستگاه‌ها هستند تأثیر منفی خواهد گذاشت.

استان لرستان در بخش شیلات، رتبه اول استان‌های غیرساحلی را به خود اختصاص داده که سیل اخیر این بخش را نیز در امان نگذاشته است. ۵۰ هزار ماهی در سیلاب اخیر از بین رفته‌اند و ۴۲۱ مزرعه پرورش ماهی دچار خسارت شده و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم هزار نفر از کارکنان این بخش، تحت تأثیر قرار گرفته است.

به گفته مجید کیانپور، نماینده مردم ازنا و دورود در مجلس، هرکدام از مزارع پرورش ماهی تخریب شده، بیش از یک میلیارد تومان بدهی بانکی دارند.

دانش آموزان که درس بحران را مرور می‌کنند

رضا زینی‌وند مقدم، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: به ۸۷ مدرسه با بیش از ۵۰۰ کلاس درس خسارات جدی وارد شده، به‌طوری که غیرقابل استفاده هستند و باید تخریب و سپس بازسازی شوند.

همچنین حدود ۴۳۸ واحد آموزشی با ۸۰۰ کلاس درس خسارت جزیی دیده‌اند که قابل ترمیم هستند.

امام جمعه پلدختر گفت: سیل باعث تخریب و غیر قابل استفاده شدن ۱۹ مدرسه در پلدختر شد که با کمک خیرین می‌توان آن‌ها را بازسازی کرد.

وی از همکاری و تلاش نیرو‌های جهادی در پلدختر تقدیر کرد و افزود: برخی نیرو‌های جهادی هنوز در پلدختر حضور دارند و به مردم سیل‌زده خدمت می‌کنند و با این کار به شعار پلدختر تنها نیست عینیت و تحقق بخشیدند که ما نیز دست آنان را به گرمی می‌فشاریم و حضور آن‌ها غنیمت می‌شماریم.

امام جمعه پلدختر گفت: از نیرو‌های جهادی تقاضا داریم در تابستان نیز نیرو‌های جهادی دیگر به یاری مردم سیل‌زده پلدختر بشتابند.

وی افزود: در شهرستان پلدختر حدود ۱۹ واحد آموزشی بر اثر سیل تخریب و یا غیرقابل استفاده شده که می‌توان با استفاده از ظرفیت خیران از فرصت باقیمانده تا مهرماه آن بازسازی کرد.

موسوی از مسئولان آموزش و پرورش انتقاد و خاطرنشان کرد: برخی مدارس تخریب شده از سیل در شهرستان از یک ماه پیش توسط خیران کلنگ زنی شده را پیگیری نمایند که آغاز به کار آن‌ها نیازمند پیگیری مسئولان آموزش و پرورش و مطالبه همه مردم به ویژه اولیا دانش آموزان است.

وی یادآور شد: بسیاری از خیران مدرسه ساز پای کار آمدند و دفتر برخی از مراجع تقلید اعلام آمادگی برای کمک کردند همچنین در راستای بازسازی مدارس جلسه‌هایی برگزار شده که مسوولان آموزش و پرورش نباید دست روی دست بگذارند و به جای استفاده از این ظرفیت‌ها مصاحبه بدهند که مدارس تا اول مهرماه آماده نمی‌شود و اولیا دانش‌آموزان را نگران کنند.

امام جمعه پلدختر گفت: دستگاه آموزش و پرورش چه در استان و چه در شهرستان به جد پیگیر بازسازی مدارس تخریبی از سیل در پلدختر باشند تا بارقه‌های امید در دل مردم شعله ور شود.

گردشگری لرستان نظاره گر تخریب‌های بی سابقه

سیل از قطار گردشگری لرستان که قرار بود در نوروز امسال تجربه متفاوتی را برای مسافران نوروزی رقم بزند، سبقت گرفت و به جاذبه‌های گردشگری استان آسیب زد.

سید امین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، از تخریب پل‌های تاریخی مسیر سیلاب خبر داده است که بر این اساس، پل دوره پهلوی کشکان و نیز پایه و طاق الحاقی دوره قاجار پل کشکان، تخریب شده است. همچنین، پل‌های گاومیشان، افرینه و گپ دچار آسیب شده‌اند و قسمتی از ضلع غربی تپه قلعه فلک‌الافلاک ریزش کرده است.

سیل ۱۶۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های گردشگری لرستان خسارت وارد کرد و بیش از ۸۰ درصد ظرفیت مراکز اقامتی لرستان بر اثر سیل خالی شد و موجب شد آمار اقامت نوروزی در لرستان ۵۶ درصد کاهش یابد.

خسارت وارده به راه های لرستان 

عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان ، گفت:اولویت در محور پلدختر تسریع در دسترسی مردم به راه است تاکنون هیچگونه اعتباری از محل عمرانی، سیل و بحران به راهداری ابلاغ نشده است.

عباس شرفی گفت: درپی سیل ۴، ۵ و ۶ فروردین و سیل ویرانگر ۱۲ و ۱۳ فروردین خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌های استان وارد شد که بیشترین خسارت به میزان یکهزار و ۱۳۰ میلیارد تومان در بخش نگهداری راه بود.

شرفی با بیان اینکه سیل یک سوم راه‌های استان به میزان دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر را تحت تاثیر قرار داد، افزود: قطع راه ارتباطی ۸۷۰ روستا، تخریب ۶۰۰ کیلومتر راه، دیوار حائل، ابنیه فنی و ... به علت اشباع، روان شدن و جابجایی لایه‌های خاک به میزان ۴۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون مترمکعب، رانش زمین در آزادراه و الیگودرز و فرونشست زمین در نورآباد از خسارت‌های سیل فروردین ۹۸ در استان بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان اظهار کرد: در این شرایط با مشکلاتی که مردم داشتند اولین اداره‌ای که توانست راه را از مسیر آزادراه به دهلیج باز کند، راهداری بود و بعد از آن محور‌های پاعلم و معمولان در کمترین زمان ممکن باز شد.

وی تلاش شبانه روزی نیرو‌ها و امکانات لرستان و ۱۹ استان معین را مورد تقدیر قرار داد و گفت: حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سبب شد حمایت خوبی از استان داشته باشند و با تقسیم کار در محور‌ها در حداقل زمان ممکن بازگشایی محور‌ها انجام شد در حالی که مردم انتظار چنین سرعتی را نداشتند.

شرفی با بیان اینکه محور پلدختر در ۱۷ نقطه به طول ۴۸ کیلومتر کاملا تخریب شده بود، اظهار کرد: توقع نداشتیم راه‌ها به این سرعت بازگشایی شود کاری که حداقل باید سه ماه طول می‌کشید.

وی گفت: انتقال، مونتاژ و نصب ۱۰ دستگاه پل بیلی و خرپایی بزرگ در بیشه، شاهیوند، سبزوار، چم دیوان، زیودار، کلات زیودار، چم شهران، دوآب و بابازید که در این رابطه رکورد کشور را کاهش دادیم بدون نقدینگی با همت استان‌ها و تلاش شبانه روزی پیمانکاران محقق شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان درخصوص اعتبارات گفت: خسارت‌ها به سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام شده، با پیگیری‌های انجام گرفته ۷۰۰ میلیارد تومان برای واریانت جدید و ۲۵۰ میلیارد تومان برای بازسازی و ترمیم محور قدیم پلدختر در حال تصویب است، اما تاکنون هیچ گونه اعتباری از محل عمرانی، سیل و بحران ابلاغ نگردیده است در حالی که بیش از یکصد میلیارد تومان از توان ماشین آلات و امکانات سازمان راهداری هزینه گردیده است، اما برای ادامه کار و انتخاب مشاور و پیمانکار خبره نیازمند اعتبار هستیم.

شرفی با بیان اینکه اجرای واریانت جدید محور پلدختر -خرم آباد به معاونت ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی واگذار شده است، اظهار کرد: محور جدید با رویکرد حفظ مسیر ارتباطی معمولان و راه دسترسی روستا‌های مسیر ایجاد می‌شود اولویت در راه پلدختر مردم هستند که در سریعترین زمان به راه برسند.

مهمترین علل افزایش خسارات سیل اخیر چه بود؟

متاسفانه تاب آوری اراضی در طی سال‌های گذشته مدنظر قرار نگرفته است و اقدامات حمایتی و حفاظتی از طبیعت به طور کافی انجام نشده است که این‌ها در سیل اخیر آثار خود را نشان داد.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی دست اندازی و تخریب طبیعت و همچنین متناسب نبودن زیر ساخت‌ها با دفع سیلاب را از علل افزایش خسارات سیل اخیر دانست وگفت:همان طور که شکل‌گیری جنگل، درخت و مرتع به صورت کُند صورت می‌گیرد و آثارش در درازمدت ظاهر می‌شود، قابل پیش‌بینی بود که نامهربانی با طبیعت هم آثارش را در دراز مدت و به صورت خطرناک نشان می‌دهد.

سال‌ها است که متخصصان محیط زیست و منابع طبیعی نسبت به دست اندازی و تخریب طبیعت، سدسازی، جنگل تراشی، تبدیل اراضی جنگلی به کشاورزی و اراضی کشاورزی به مسکونی و ویلایی، مسدود کردن بستر رودخانه‌ها، فشار آوردن به مراتع و عدم حفظ تعادل دام و مرتع هشدار می‌دهند.

محمدرضا تابش گفت: متخصصان سال‌ها در این زمینه هشدار داده بودند و رهبری هم حساسیت خود را نسبت به حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و درختکاری نشان دادند.

و اما بیش از سه ماه از سیل ویرانگر لرستان می گذرد، چه اقداماتی برای جبران خسارت‌های وارد شده به مناطق سیل زده صورت گرفته است؟

اقدامات صورت گرفته برای جبران خسارات ناشی از سیل فروردین ۹۸

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیلزده لرستان از ارزیابی ۴۴ هزار و ۱۶ واحد خسارت دیده از سیل خبر داد و در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان ، گفت: ۳۱ هزار واحد احداثی و تعمیری خسارت دیده مربوط به ۲ هزار و ۹۰۰ روستا است که ۱۳ هزار واحد احداثی و ۱۸ هزار واحد تعمیری مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

مروری بر سیل لرستان ،خسارات و کارهای انجام شده
رضا خواجه‌ای افزود: به دلیل حجم خسارت وارده ناشی از سیل ۶ ستاد معین در مناطق سیل زده مستقر کرده ایم، ستاد معین اصفهان در شهرستان پلدختر، ستاد معین اردبیل در بخش معمولان، ستاد معین استان مرکزی در بخش چگنی و سراب دوره، ستادمعین کردستان در شهرستان‌های ازنا و الیگودرز، ستاد معین قزوین در شهرستان دلفان و ستاد معین لرستان درخرم آباد و شهرستان سلسله مستقر شده اند.

مروری بر سیل لرستان ،خسارات و کارهای انجام شده
خواجه‌ای با اشاره به معرفی ۲۷ هزار واحد خسارت دیده از سیل اخیر به بانک ها‌ی عامل، از عقد قرارداد ۱۱ هزار واحد به بانک‌های عامل خبرداد.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیلزده لرستان گفت: تاکنون ۶۰ میلیارد تومان برای  ۱۵ هزار واحد کمک‌های بلاعوض پرداخت کرده ایم.

مروری بر سیل لرستان ،خسارات و کارهای انجام شده

وی افزود: ۳ هزار و ۷۵۰ واحد مسکونی آواربرداری، ۲ هزار و ۷۰۰ واحد پی کنی و ۹۰۰ واحد آرماتور بندی و نصب اسکلت شده است و مابقی مراحل در بحث اجرا در حال کار است.

وی اضافه کرد: تسهیلات لازم برای احداث ۷ هزار واحد احداثی روستایی، ۸۰۰ واحد شهری و ۱۴ هزار واحد تعمیری شهرو روستا در مناطق سیل زده لرستان منعقد شده است، اما مقرر شده بررسی‌های لازم برای اقدامات بیشتر صورت گیرد.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیلزده لرستان با اشاره به پیشرفت فیزیکی واحد‌های تعمیری تصریح کرد: تا کنون تعمیر ۱۱ هزار واحد شروع شده است و ۳ هزار و ۶۵۰ واحد تعمیری نیز تحویل داده شده است.

مروری بر سیل لرستان ،خسارات و کارهای انجام شده

رضا خواجه‌ای اظهار داشت: علاوه بر تسهیلات بلاعوضی که برای واحد‌های خسارت دیده شهری و روستایی در نظر گرفته شده، برای واحد‌های احداثی شهری ۵۰ میلیون تومان وام و ۱۲ میلیون وام بلاعوض، برای واحد‌های احداثی روستایی ۴۰ میلیون تومان وام و ۱۰ میلیون وام بلاعوض پرداخت می‌شود.

مروری بر سیل لرستان ،خسارات و کارهای انجام شده

وی همچنین افزود: در بحث معیشتی در شهر و روستا ۱۵ میلیون تومان وام و ۵ میلیون تومان بلاعوض و برای اجاره بها در شهر ۱۲ میلیون تومان بلاعوض و در روستا ۶ میلیون وام بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به معرفی ۳۱ هزار واحد به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات ساخت و ساز اظهار داشت: به ازای هر واحد مسکونی احداثی ۸ تن سیمان و برای واحد‌های تعمیری ۲۰ کیسه سیمان رایگان در مناطق سیل زده توزیع شده است و هزینه آواربرداری، طراحی و نظارت نیز در این مناطق کاملا رایگان بوده است.

مروری بر سیل لرستان ،خسارات و کارهای انجام شده

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیلزده لرستان گفت: تیر ماه ۹۸ بازسازی واحد‌های تعمیری به اتمام می‌رسد و تا پایان سال نیز واحد‌های احداثی تحویل مردم داده می‌شود.

مروری بر سیل لرستان ،خسارات و کارهای انجام شده

خواجه‌ای با تاکید بر نقش محوری مردم در پیشبرد روند بازسازی واحد‌های سیل زده استان افزود: موفقیت ما در بازسازی در گرو همکاری نزدیک با مردم بوده و هرچقدر مشارکت و حضور مردم بیشتر باشد سرعت کار بالا می‌رود و به نوعی نفعش را خود مردم در مناطق سیلزده می‌بینند.

مروری بر سیل لرستان ،خسارات و کارهای انجام شده

انتهای پیام/ب

گزارش: سارا بابایی

برچسب‌ها:

نظر شما