شناسهٔ خبر: 34112803 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

جوکر، برنده دوئل تاریخی در فینال ویمبلدون

صربیناتور!

طولانی‌ترین فینال مردان در تاریخ ویمبلدون، بین دو نفر از بهترین‌های تاریخ تنیس برگزار شد. راجر فدرر و نواک جوکوویچ، بیشتر از پنج ساعت روی چمن ویمبلدون با هم مسابقه دادند و سرانجام این مرد صربستانی بود که توانست حریفش را شکست بدهد و شانزدهمین قهرمانی گرنداسلم را در کارنامه ورزشی‌اش جشن بگیرد. با وجود قهرمانی نوله، فدرر در این مسابقه استثنایی ظاهر شد و قهرمانی را تنها به خاطر چند اشتباه در لحظه‌های کلیدی از دست داد. افسانه سوئیسی بار دیگر ثابت کرد که جایگاهش به عنوان بهترین تنیسور این عصر، تثبیت شده است.

صاحب‌خبر -

آریا رهنورد

فینال رقابت‌های تنیس ویمبلدون برای دو چهره افسانه‌ای یعنی راجر فدرر و سرنا ویلیامز پایان خوشی نداشت. هر دو نفر، در مسابقه نهایی طعم شکست را چشیدند اما این باخت‌ها تفاوت‌های بزرگی با هم داشتند. سرنا در دیدار فینال از  فرم همیشگی‌اش دور بود و نمایش چندان خوبی نداشت اما راجر فراتر از حد انتظار ظاهر شد و به همه نشان داد که حتی در 37 سالگی، می‌تواند برای رسیدن به هر افتخاری تا آخرین نفس به رقابت ادامه بدهد. ویمبلدون 2019 برای نواک جوکوویچ با شکست دادن پل کولشرایبر آلمانی در سه ست پیاپی آغاز شد. او سپس کودلا از آمریکا را با همین نتیجه شکست داد. هربرت هورکاتز اولین ست را در ویمبلدون از جوکو گرفت اما او هم در نهایت سه بر یک شکست خورد و مقابل مرد صربستانی، حرف زیادی برای گفتن نداشت. جوکر، هومبرت فرانسوی را نیز به سادگی و بدون دردسر از پیش رو برداشت تا در جمع هشت تنیسور نهایی رقابت‌ها قرار بگیرد. در یک‌چهارم نهایی، دیوید گوفین بلژیکی حتی موفق نشد یک ست از جوکر بگیرد. در نیمه‌نهایی روبرتو باتیستا از اسپانیا با نتیجه سه بر یک تسلیم جوکوویچ شد تا این تنیسور راهش را به طرف دیدار نهایی هموار کند. مسیر راجر فدرر برای رسیدن به این فینال، دشوارتر به نظر می‌رسید. راجر در شروع بازی‌ها، هریس از آفریقای جنوبی را با شکست بدرقه کرد، سپس در یک بازی نزدیک حریف ایرلندی‌اش کلارک را شکست داد، پولی از فرانسه و برتینی از ایتالیا، بازندگان بعدی این ستاره پیش از شروع مرحله یک‌چهارم نهایی بودند. راجر در این مرحله به مصاف کی نیشیکوری پدیده ژاپنی تنیس دنیا رفت و با وجود شکست در ست اول، توانست حریفش را در سه ست متوالی شکست بدهد. در نیمه‌نهایی، رافائل نادال انتظار این ستاره را می‌کشید. فدرر روی چمن همیشه بهتر از رافا بوده و حالا این برتری دوباره در معرض دید همه قرار گرفت. در دیدار نهایی اما اوضاع به سود راجر پیش نرفت. راجر نمایش بهتری را ارائه داد و امتیازهای بیشتری به دست آورد اما در نهایت به خاطر از دست دادن چند امتیاز در لحظه‌های حساس، مسابقه را واگذار کرد. در آمریکا، این مسابقه را به رقابت کلینتون و ترامپ بر سر ریاست جمهوری تشبیه می‌کنند. چراکه کلینتون با آرای بیشتر تنها به خاطر باختن در آرای الکترال به کاخ سفید راه نیافت. دو ستاره بزرگ دنیای تنیس در چهار ست رقابت فوق‌العاده نزدیکی داشتند و سرانجام در ست پایانی نیز برنده با تای‌برک مشخص شد. این بازی آنقدر نزدیک بود که یکی از رسانه‌های انگلیسی در پایان آن یک درخواست جالب را با مسئولان برگزاری بازی‌ها مطرح کرد:«لطفا به هر دو نفر جام بدهید!»

فدرر روی چمن همیشه بهتر از رافا بوده و حالا این برتری دوباره در معرض دید همه قرار گرفت. در دیدار نهایی اما اوضاع به سود راجر پیش نرفت. راجر نمایش بهتری را ارائه داد و امتیازهای بیشتری به دست آورد

دیدار نهایی ویمبلدون، دومین پیروزی بزرگ نواک در گرنداسلم‌های این فصل بود. او در اوپن استرالیا نیز توانست رافائل نادال را شکست بدهد. حالا نواک با اختلاف نسبتا زیاد مرد شماره یک تنیس دنیا به شمار می‌رود و قصد دارد به رکورد رویایی‌اش در سال‌های 2011 و 2015 یعنی بردن سه گرنداسلم در یک فصل برسد. برای این کار، او باید در آخرین تورنمنت بزرگ سال 2019 یعنی یو.اس.اوپن روی سکوی اول قرار بگیرد. جوکو تا امروز 16 بار قهرمان گرنداسلم‌ها شده و در این زمینه هنوز با با راجر فدرر فاصله دارد. مرد سوئیسی تا امروز 20 بار جام قهرمانی گرنداسلم‌ها را به دست آورده است. پیش از این تصور می‌شد رکورد راجر دست نیافتنی خواهد بود اما جوکر می‌تواند در سال‌های آینده به این رکورد هم حمله کند. در 11 فینال اخیر گرنداسلم‌های دنیای تنیس، همیشه یک نفر از مثلث فدرر، جوکوویچ و نادال قهرمان شده است. استن واورینکا در سال 2016، آخرین تنیسوری بود که توانست خارج از این دایره سه نفره، جام را تصاحب کند. آخرین قهرمان ویمبلدون خارج از این دایره نیز، اندی ماری در سال 2016 بوده است. مساله در ورود نکردن چهره‌های جدید و مدعی به دنیای تنیس نیست. مساله در آمادگی خارق‌العاده و استقامت همیشگی این سه قهرمان خلاصه می‌شود.

در اولین لحظات پس از پیروزی در یک فینال تاریخی، جوکوویچ بخشی از چمن دو و نیم میلیون دلاری رقابت‌های ویمبلدون را مقابل دوربین‌ها خورد. سال 2015 او پس از انجام این حرکت عجیب، پاسخ عجیب‌تری به رسانه‌ها داد:«چمن ویمبلدون هم گلوتن ندارد و هم به شدت خوشمزه است!» قبل از حذف گلوتن از برنامه غذایی، نواک یک تنیسور متوسط بود اما این رژیم برای همیشه زندگی و کارنامه ورزشی او را متحول کرد. حالا دیگر فدرر به تنهایی سلطان تنیس روی چمن نیست و سایه سنگین نوله را پشت سرش احساس می‌کند.

 

نظر شما