شناسهٔ خبر: 34111813 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حرف دوستداران محیط زیست به کرسی نشست/ توقف موقت اکتشاف در یک معدن

فرماندار دشتی گفت: با دستور استاندار بوشهر عملیات اکتشاف و راه دسترسی به معدن مرمریت در تنگه بیرمی دشتی تا تشکیل شورای عالی معدن استان بوشهر و کارشناسی مجدد متوقف شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دشتی،منطقه حفاظت شده کوه بیرمی دشتی بلندترین و زیباترین کوه‌های استان بوشهر و جنوب کشور  و زیستگاه 20 گونه از پستانداران حیات وحش و 95 گونه پرنده و 19 گونه خزنده، چهار گونه ماهی و چهارگونه دو زیست است.

منطقه حفاظت شده کوه بیرمی در فاصله پنج کیلومتری شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی و 95 کیلومتری جنوب بوشهر واقع است.

فعالان زیست محیطی شهرستان دشتی با تجمع در تنگ شیرینه و محل ساخت معدن مرمریت، اعتراض خود را در خصوص فعالیت این معدن اعلام کردند.

آنان از مسؤولان خواستند که مجوز معدن را لغو کنند تا کوه بیرمی که بلندترین قله استان بوشهر را به ارتفاع هزار و 950  متر در خود جای داده، به عنوان یک ثروت ملی برای نسل آینده حفظ شود.

فرماندار شهرستان دشتی امروز در تجمع فعالان محیط زیست دشتی که خواهان جلوگیری از فعالیت اکتشاف معدن مرمریت‌کوه بیرمی بودند، با قدردانی از احساس مسؤولیت این افراد اظهار داشت: از حسن نیت و صداقت فعالان زیست محیطی و اعضای پویش نجات بیرمی اطلاع کامل داریم و این دغدغه‌ها قابل احترام است.

عبدالله نادری افزود: با پیگیری های صورت گرفته، از مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر درخواست شد تا تعیین تکلیف نهایی، کار بهره‌برداری از این معدن متوقف شود که در این راستا فعالیت معدن سنگ مرمریت تعطیل و ماشین‌آلات از محوطه معدن بیرمی خارج می‌شوند.

وی با بیان اینکه پیگیری‌های حل مشکل اکتشاف معدن بیرمی از طریق مراجع قانونی در دست اجراست، عنوان کرد: اطمینان می‌دهم تا حصول نتیجه نهایی در خدمت فعالان، دوست داران و تشکل‌های محیط زیست شهرستان دشتی باشیم و برای تحقق حقوق قانونی آنان تلاش می‌کنیم.

حجت‌الاسلام مصلح امام جمعه شهر خورموج نیز با بیان اینکه کوه بیرمی در حفاظت زیست محیطی دارای ظرفیت بالایی است، گفت: مسؤولان نسبت به رفع دغدغه‌های محیط زیستی و فرهنگی اعضای پویش بیرمی و تسریع در تعیین تکلیف معدن سنگ مرمریت در تنگ بیرمی  توجه جدی داشته باشند، چرا که این کوه بلندترین قله استان بوشهر و از قله‌های سیمرغ کوهنوردی کشور است.

رئیس دادگستری دشتی هم با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای تحقق مطالبات فعالان زیست محیطی عنوان کرد: به دنبال تماس تلفنی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر موضوع تجمع دوست‌داران محیط زیست در عمارت شیرینه با دادستان و بازپرس دادگاه در میان گذاشته شد و راهکارهای حقوقی و کیفری موضوع مطرح و پیرامون آن بحث و بررسی شد.

محمدرضا بازهوایی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی ذی‌نفع در محدوده معدن مرمریت کوه بیرمی اگر ادعای کیفری دارند باید شکایت خود را در دادسرای دشتی ارائه دهند، افزود: برای پیگیری حقوقی موضوع نیز دستگاه‌های متولی، آب منطقه‌ای، منابع طبیعی، میراث فرهنگی یا محیط زیست باید دادخواست خود را در دادگاه  دشتی ارائه و پیگیری کنند.
وی بیان کرد: به لحاظ حقوقی باید دادخواست برای دستور موقت توقف عملیات اجرایی معدن بیرمی از سوی دستگاه‌های ذی‌نفع ارائه شود اما در حال حاضر دادخواستی در دادگاه وصول نشده است، با این وجود ما آمادگی لازم  برای ورود به موضوع داریم و بررسی دادخواست مذکور را تا حصول نتیجه نهایی در کمترین زمان ممکن داریم.

فرمانده انتظامی شهرستان دشتی هم با تاکید بر تحقق مطالبات مردم اظهار کرد: مطالبات مردمی باید قانونی و با مجوز باشد در تلاش هستیم تا با گفتمان  مشکل یاد شده حل و فصل شود.

سرهنگ صیادی یادآور شد:  فرمانده انتظامی استان بوشهر و شهرستان دشتی در تحقق مطالبات مردم تلاش می‌کند که در این راستا تمام خواسته‌های مطالبه‌گران به مسؤولان شهرستان ارجاع داده شد تا هرچه زودتر این مسئله پایان یابد.

انتهای پیام/و

نظر شما