شناسهٔ خبر: 34107321 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اجرای صحیح محتوای شناسنامه فنی ساختمان، چالش جدید پیش روی پایتخت

تهران- ایرنا- با وجود ابلاغ دستورالعمل صدور شناسنامه ملکی و فنی ساختمان در پایتخت از سال ۹۵، به منظور ارتقای کیفیت ساخت و سازها و تضمین ایمنی و کیفیت آن، سازمان نظام مهندسی ساختمان و شورای شهر در نشستی بر روند اجرای درست آن مذاکره کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شناسنامه ملکی و فنی ساختمان به سندی گفته می‌شود که اطلاعات فنی و مشخصات ملکی ساختمان در آن به ثبت رسیده است.

همه بناهایی که به طور قانونی ساخته و عملیات ساخت و ساز آنها زیر نظر مراجع رسمی انجام شده باشد، باید یک شناسنامه فنی و ملکی ساختمان داشته باشند که بتوان در زمان خرید و فروش و نقل و انتقال به آن اتکا کرد یا در زمان وقوع بحرانی همچون آتش سوزی ساختمان پلاسکو از آن بهره گرفت.

سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران روز دوشنبه در نشستی با موضوع هم اندیشی پیرامون موضوع شناسنامه فنی و ملکی ساختمان با حضور اعضای شورای اسلامی شهر تهران ترتیب داد.

در ابتدای این جلسه محمد طاهری رئیس نظام مهندسی ساختمان استان تهران به فلسفه صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان اشاره کرد و گفت: قانون گذار با تصویب قانون نظام مهندسی به صراحت در این مورد صحبت و اهداف اصلی تصویب آن را حفظ سرمایه‌های ملی و الزام به رعایت مقررات ملی ساختمان توسط کارفرمایان و شهرداری‌ها برای تأمین منافع بهره برداران اعلام کرده است.

وی افزود: در سازمان نظام مهندسی نگاه به شناسنامه فنی و ملکی ساختمان از منظر شأن و جایگاه حقوقی و دیگری برای تقویت و توسعه فرهنگ دریافت این شناسنامه به عنوان یک سند ارزشی مطرح است.

طاهری یادآور شد: صدور شناسنامه فنی و ملکی طبق قانون از وظایف اصلی سازمان نظام مهندسی ساختمان قید شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: طبق قانون و ماده ۳۳ آئین نامه نظام مهندسی شناسنامه ملکی و فنی، سندی است که در آن مشخصات فنی، ملکی، چگونگی رعایت مقررات ملی ساختمان و در موارد دیگر در ماده ۳۲ علاوه بر تعیین ابعاد و مشخصات این سند، نقشه‌ها، تاییدیه های لازم مانند آتش نشانی، آسانسور و بیمه تضمین کیفیت از ضمائم این شناسنامه محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: این شناسنامه به عنوان یکی از حقوق بهره بردار یا خریدار، باید در زمان نقل و انتقال یا بهره برداری در اختیار شخص قرار گیرد.

طاهری اظهارداشت: در رعایت این مواد قانونی، تمام نهادهای مدیریت شهری تا حدودی کوتاهی کرده اند و سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز به تبع در سالیان گذشته در مورد شناسنامه فنی و ملکی ضعف‌های بزرگی داشته است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: تاکنون شاهد آن هستیم که به ساختمان و بنا به عنوان یک کالا نگاه نشده است چون برای هر نوع کالا در زمان خرید و تولید مشخصات، ضمانت نامه‌ها و خدمات پشتیبانی لحاظ می‌شود در حالی که برای یک ساختمان این موضوع در نظر گرفته نمی‌شود.

سامانه الکترونیکی شناسنامه فنی و ملکی ساختمان راه اندازی شد

وی خاطرنشان کرد: طی ماه‌های گذشته پس از آنکه سازمان نظام مهندسی آسیب‌های این حوزه را شناسایی کرد، اقدامات مهم و مؤثری را در این زمینه انجام داده است.

طاهری به بهره برداری از سامانه الکترونیکی شناسنامه فنی و ملکی ساختمان اشاره کرد و ادامه داد: پیش از این شناسنامه‌های فنی و ملی به صورت دستی صادر می‌شد و اشکالات بسیاری داشت و روند کندی بود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: امروز سامانه‌هایی را در سازمان راه اندازی کردیم که شناسنامه فنی به صورت الکترونیکی از ابتدای شروع فرآیند ساختمان را تکمیل می‌کند و زمانی که ساختمان به اتمام می‌رسد، سند نهایی با اطلاعات کامل صادر می‌شود.

وی خواستار همکاری مدیریت شهری پایتخت برای بهره گیری از این امکانات شد و تصریح کرد: با سامانه‌هایی که راه اندازی شده است، هر شخصی که قصد خرید ملکی را داشته باشد می‌تواند به آسانی به اطلاعات فنی و ضمائم ساختمان مورد نظر دسترسی داشته باشد و مشخصات آن را ملاحظه کند.

طاهری یکی از مشکلات ساختمان‌های بلند و برج‌های پایتخت را فقدان چنین اطلاعاتی اعلام کرد و افزود: در نبود چنین شناسنامه فنی و ملکی، کسانی که باید به کنترل و مدیریت بحران بپردازند در حوادثی مانند ساختمان پلاسکو با مشکل مواجه خواهند شد.

کیفیت حجم عظیمی از ساختمان‌های تهران مشخص نیست

زهرا نژادبهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز که در این جلسه حضور داشت از وجود حجم عظیمی از ساختمان‌ها در پایتخت خبر داد که کیفیت آنها چندان مشخص نیست.

وی تصریح کرد: در ساخت و سازها تخلف‌های عدیده ای توسط کسانی که بناست محل امنی را برای زندگی مردم فراهم سازند، انجام می‌شود.

نژادبهرام با بیان اینکه ایمن سازی محیط زندگی و کار ما را وادار می‌سازد تا بیشتر به مقوله کیفیت توجه کنیم، مسکن را پر رونق ترین کالا برای سرمایه گذاری خواند که نباید برای استحکام و پایداری سرمایه گذاری در آن بی توجه بود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: از دلایل گریز مردم از دریافت شناسنامه فنی و ملکی ساختمان مان بر بودن و وقوع تخلفات عدیده در روند ساخت بناها است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: نظام مهندسی باید تلاش کند و در کنار مدیریت شهری، ساختار اداری کشور را نیز به کمک بطلبد تا لزوم صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را به یک ارزش مبدل سازد.

وی تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی سامانه‌های الکترونیکی مربوط به صدور شناسنامه فنی و ملکی را به سامانه‌های شهرداری که از قانون شفاف سازی تبعیت می‌کند، متصل سازد تا اطلاعات آن در دسترس تمامی شهروندان قرار گیرد.

نژاد بهرام در انتقاد از کیفیت و عمر پایین ساخت و سازهای انجام شده در تهران گفت: تفاوت ساخت و ساز در کشورهای توسعه یافته با ایران در توجهی است که سازندگان این بناها به کار می‌گیرند و کیفیت را در رأس اقدامات قرار می‌دهند.

لزوم صدور شناسنامه فنی و ملکی برای ساختمان‌های اداری

صفا صبوری معاون فنی و عمرانی شهردار تهران نیز در این جلسه گفت: اکنون برای بحران‌های احتمالی در ساختمان‌های مهم، مسکونی و اداری پایتخت اطلاعاتی در دسترس نیست که در صورت تکرار حوادثی مانند آتش سوزی ساختمان پلاسکو بتوان اقدامات درست و به موقع را انجام داد.

وی یادآورشد: برای دستیابی به این اطلاعات، از سویی می‌توان ساختمان‌های مسکونی را ملزم به دریافت شناسنامه فنی و ملکی کرد اما در این میان تکلیف بناهایی مانند بیمارستان‌ها و مراکز دولتی و تفریحی چه می‌شود؟

صبوری اظهارداشت: باید در یک همکاری چندجانبه به منظور صدور چنین شناسنامه‌ای برای ساختمان‌های دولتی و مهم اقدام کرد تا در زمان وقوع بحران بتوان یک نقشه کار در اختیار داشت.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران تاکید کرد: در صورتی که بتوان با سختگیری بالا، ساختمان‌های اداری و مهم را وادار به دریافت چنین شناسنامه‌ای کرد، می‌توان سایر مردم را نیز نسبت به این موضوع حساس ساخت.

کیفیت زندگی در تهران کاهش یافته است

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این نشست گفت: با سطح گسترده‌ای از ساخت و سازها، تخلفات رخ داده در آن و ابرچالش های پیش روی پایتخت، کیفیت زندگی در تهران کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان الزامی است، خاطرنشان کرد: از سال ۹۵ پس از تفاهم نامه میان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری، این خدمت به مردم ارائه و هزینه آن دریافت می‌شود.

سالاری تصریح کرد: با وجود دریافت این هزینه برای صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، هیچ شناسنامه‌ای برای متقاضیان صادر نشده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: سالانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار پروانه ساختمانی در شهرداری صادر می‌شود، اما نظام مهنسی ساختمان باید اعلام کند که برای چند مورد از این پروانه‌ها تاکنون شناسنامه فنی و ملکی صادر کرده است.

وی ادامه داد: معاونت شهرسازی به جای صیانت از طرح تفصیلی خود، به محملی برای دور زدن قوانین تبدیل شد اند.

سالاری اضافه کرد: شهرداری در زمان صدور پروانه هزینه صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را از متقاضیان دریافت و به حساب نظام مهندسی واریز می‌کرد اما در عمل خبری از این شناسنامه نبود؛ اکنون مسئولان سازمان نظام مهندسی ساختمان به فکر ایجاد سامانه الکترونیکی صدور شناسنامه افتاده اند؟

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران ضمن تاکید بر صدور شناسنامه فنی و ملکی واقعی برای ساختمان‌ها، گفت: شناسنامه‌ای واقعی است که از ابتدایی‌ترین مرحله ساخت یک بنا تا زمان تحویل آن به بهره بردار، مشخصات و اقدامات انجام شده را ثبت و ضبط کند.

وی اعلام کرد: باید خود را ملزم به صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان بدانیم تا آنکه دریافت این سند به مطالبه شهروندان منجر شود به گونه‌ای که وقتی مردم تهران قصد خرید مسکنی را دارند، ابتدا شناسنامه فنی و ملکی آن را تقاضا کنند.

سالاری افزود: اکنون تأثیر حضور مهندسان ناظر سازمان نظام مهندسی ساختمان کمتر از تأثیر حضور طراحان نما و معماری شده است، به گونه‌ای که این طراحان به صاحبان برند تبدیل شده اند و به آسانی برند خود را می‌فروشند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اکنون با پدیده برند سازی در نمای ساختمان‌ها مواجه هستیم به گونه‌ای که در صورت وجود نام یک معمار یا طراح خاصی بر روی یک بنا، آن ساختمان با چندین برابر قیمت به فروش می‌رسد.

وی بر لزوم توجه به حقوق عمومی مردم در سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد و یادآور شد: به نظر می‌رسد که توجه به حقوق خصوصی مبتنی بر سوداگری و ظرفیت نظام مهندسی کشور نیز عموماً معطوف به حقوق سوداگران است.

سالاری با بیان اینکه بسیاری از افراد کاری را انجام می‌دهند تا رأی مردم را جذب کنند، تصریح کرد: هدف در این میان رأی آوردن است و در تداوم این روند می‌توان دید که طی ۴۰ سال گذشته نظام‌های تصمیم ساز در کشور با بحران مواجه هستند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در این شرایط، اکنون پایتخت با ابرچالش هایی مواجه است و مدیریت شهری که بیشترین اسناد ملکی را داشته بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی دارد و بسیاری از اموال خود را فروخته است.

وی با تاکید بر اینکه شناسنامه فنی و ملکی باید تأیید کننده بیمه تضمین کیفیت ساختمان باشد، تاکید کرد: بنا بود شناسنامه فنی در قبال دریافت پول از مردم ارائه شود اما اینگونه نشد و از همین رو معاون شهرسازی شهردار تهران واریز پول شناسنامه فنی را قطع کرد.

سالاری اضافه کرد: در صورتی که شناسنامه فنی و ملکی به شکل واقعی صادر شود و تمامی موارد کیفی و ایمنی در آن لحاظ شده باشد به سبب بالا بردن ارزش ملک، مردم از آن استقبال می‌کنند.

ساخت و ساز نیازمند حضور مجری ذیصلاح

افشین حبیب زاده دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران مهمترین مطلب در صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را استفاده از مجری صاحب صلاحیت برشمرد و گفت: چگونه می‌توان در نبود چنین مجری برای احداث ساختمان، انتظار کیفیت مورد تأیید را داشت؟

وی افزود: چگونه می‌توان کیفیت ساخت و ساز یک بنا را در حضور مجری غیر کارشناس یا با رشته تخصصی غیر مرتبط تأیید کرد؟

حبیب زاده یادآور شد: شورای اسلامی شهر تهران آمادگی کامل دارد تا از همین فردا موضوع مجری صاحب صلاحیت را اجرایی کند و می‌توان همواره شاهد این بود که همه برای اجرای این برنامه اعلام آمادگی می‌کنند اما در عمل گامی برداشته نمی‌شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید تمامی افرادی که در زمینه ساخت و ساز مسئولیت دارند، کار را جدی بگیرند تا دیگر شاهد مشکلات در حوزه ساخت و ساز نباشیم.

خودمان باید به صدور شناسنامه فنی و ملکی اعتقاد راسخ داشته باشیم

عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران گفت: در صورتی که خودمان به صدور شناسنامه فنی و ملکی اعتقاد راسخ نداشته باشیم، چگونه می‌توان از مردم در این زمینه انتظار داشت؟

وی با بیان اینکه باید همه به سمت کیفیت و دوام ساخت و ساز به شکل واقعی پیش برویم، اظهار داشت: باید کار ساخت و ساز با حضور مجری صاحب صلاحیت انجام شود در غیر این صورت این اتفاق واقعاً مهندسی شده نیست.

گلپایگانی خاطرنشان کرد: در حرف می‌گوئیم نباید ساختمانی بدون پروانه ساخت و مجری صاحب صلاحیت احداث شود اما در عمل به این موضوع توجهی نمی‌شود؛ باید ساخت و سازهای کشور را به سمت مهندسی برد.

معاون شهرسازی و معماری شهرسازی گفت: ما پول حضور مهندس ناظر در اجرای پروژه‌ها را دریافت و به حساب نظام مهندسی واریز می‌کنیم، اما در عمل، بسیاری ازز پروانه‌های ساخت اصلاً تبدیل به پروژه ساختمانی نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه امکان ندارد یک مجری صاحب صلاحیت در تمامی تخصص‌ها سر رشته داشته باشد، این موضوع را اعتقاد دستگاه قضائی در مواجهه با حضور مجریان در ساخت و ساز بناها اعلام کرد.

این مواضع اعضای شورای اسلامی شهر تهران و معاونان شهردار پایتخت مورد انتقاد اعضای هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان نیز قرار گرفت و از همین رو بنا شد، جلسه‌های بیشتری به منظور بررسی روند صدور و اجرای شناسنامه ملکی و فنی ساختمان برگزار شود.

تهرام/۳۰۰۱//‏۶۱۳۹

نظر شما