شناسهٔ خبر: 34106932 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تنش بر سر تایوان بالا گرفت؛

هشدار تند چین به آمریکا/ آیا جنگی تمام عیار در راه است؟

وزارت خارجه چین امروز تهدید تحریم‌ شرکت‌ های آمریکایی دخیل در فروش سلاح به تایوان را تکرار کرد. افزایش تعرفه‌های تجاری از یک سو و تنش‌ ها بر سر تایوان از سوی دیگر می‌ تواند این دو کشور را به جنگی تمام عیار بکشاند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، بلومبرگ گزارش داد وزارت خارجه چین امروز دوشنبه اعلام کرد دولت و شرکت های چینی کلیه روابط تجاری خود را با شرکت های آمریکایی که در فروش تسلیحات به تایوان دست دارند، قطع خواهند کرد.

«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین این خبر را در کنفرانسی مطبوعاتی در پکن اعلام کرد اما مشخص نکرد کدام یک از شرکت های آمریکایی در این مسئله دخیل هستند.

دوشنبه هفته پیش وزارت دفاع آمریکا موافقت خود را با فروش 108 تانک آبرامز و 250 موشک استینگر به تایپه به ارزش 2.2 میلیارد دلار اعلام کرد. این اقدام پنتاگون خشم شدید مقامات پکن را برانگیخت؛ هر چند فروش این تسلیحات توسط آمریکا به تایپه باید به تصویب کنگره آمریکا برسد.

انتشار این خبر با واکنش‌ های تند مقام‌ های چینی مواجه شده و «وانگ یی» وزیر خارجه این کشور ضمن هشدار شدید به آمریکا درباره اینکه «با آتش بازی نکند»، از واشنگتن خواست که از فروش تسلیحات به تایوان خودداری کند.

آمریکا اصلی ترین تامین کننده تجهیزات و تسلیحات نظامی تایوان است. چین تایوان را یکی از استان های جدایی ناپذیر خود می داند و فروش سلاح به این کشور را نقض حاکمیت چین و تهدیدی برای امنیت ملی این کشور توصیف کرده است.

چین در واکنش به اقدام آمریکا در فروش سلاح به تایوان، در سواحل جنوب شرقی خود رزمایش هوایی و دریایی برگزار کرد. ساحل جنوب شرقی چین به دلیل هم مرز بودن با تایوان، یکی از حساس ترین مناطق این کشور محسوب می شود.

یکشنبه این هفته هم روزنامه خلق چین مقاله ای در اینترنت منتشر کرد و در آن شرکت های آمریکایی را که به علت مشارکت در فروش سلاح به تایوان با خطر تحریم های چین روبرو هستند، برشمرد. یکی از این شرکت ها «هانی ول اینترنشنال» است که موتور تانک های آبرامز را می سازد.

دولت‌ های آمریکایی از سال 1979 به بعد، رسما خود را متعهد به سیاست «چین واحد» خوانده‌ اند اما در سال‌ های گذشته به اقداماتی از قبیل فروش سلاح به تایوان دست زده‌ اند.

به گفته تحلیلگران تنش های میان چین و آمریکا بر سر تایوان، می تواند به جنگی تمام عیار تبدیل شود.

روابط چین و آمریکا همواره مجموعه‌ ای از چالش‌ ها را به دنبال داشته و در حال حاضر نیز این دو کشور در دریای چین جنوبی از نظر نظامی با یکدیگر درگیر هستند و چند ماهی است که درگیر جنگ تجاری فزاینده ای با یکدیگر نیز هستند.

افزایش تعرفه‌ های تجاری از یک سو و تنش‌ ها بر سر تایوان از سوی دیگر می‌ تواند این دو کشور را به جنگی تمام عیار بکشاند.

 

انتهای پیام

نظر شما