شناسهٔ خبر: 34105616 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

برگزیدگان جشنواره «چلچراغ آسمانی» تجلیل شدند

در پایان این برنامه، نفرات اول تا سوم هر کدام از بخش‌های تخصصی به ترتیب ۵۰ میلیون ریال، ۲۰ میلیون ریال و ۱۰ میلیون ریال جایزه نقدی دریافت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، آیین اختتامیه و اهدای جوایز نخستین جشنواره قرآنی «چلچراغ آسمانی» با حضور عبدالهادی فقهی‎زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از معاونین و مدیران قرآنی کشور در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

فقهی‌زاده در ابتدای این برنامه با اشاره به چرایی ایجاد و برگزاری جشنواره تولید محتوای چلچراغ گفت: در قرآن کریم به بعثت پیامبران الهی، نزول قرآن کریم و ماجرا‌های متعدد فرستادگان خدا اشاره شده است. آنچه که از همه این اشارات قرآن برداشت می‎شود، توجه به انجام دادن عمل خداپسندانه است. یعنی آن چیزی که خدا به آن امر کرده و باید انجام دهیم، اما متأسفانه از اهداف این کتاب الهی بسیار دور هستیم.

وی افزود: اگر بخواهیم سه ساحت مشخص را برای قرآن در نظر بگیریم، یکی از ساحت‎ها الفاظ، قرائت و حفظ قرآن کریم است. متأسفانه بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) با امر تفسیر کتاب خدا مخالفت شد و همین موضوع مسیر گسترش مفاهیم قرآنی در فضای خفقان‎آمیز آن دوران را مسدود کرد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه همه ما انسان‎ها باید قرآن را بفهمیم و به آن عمل کنیم، افزود: این مهم محقق نمی‌شود، مگر اینکه به گفته قرآن عمل کنیم. در فضای فعلی که لطماتی را از جانب نپرداختن به تفسیر خورده‌ایم، همین مسئله به ساحت اول و دوم و همچنین ساحت سوم که ساحت اصلی قرآن کریم است، خسارت وارد کرده است.

فقهی‎زاده با بیان اینکه امروز در معاونت قرآن و عترت گفتگو‌هایی را برای پرداختن هرچه بیشتر به قرآن کریم شروع کرده‎ایم، گفت: به‌دنبال این هستیم تا اقدامات مشخص و روشنی را برای تبلیغ و تبیین موثر مبانی قرآنی و دینی در جامعه داشته باشیم. از این طریق به دنبال این هستیم تا مخاطبان بیشتری را درگیر مفاهیم قرآنی کنیم و نهایتاً آن‌ها را به این فعالیت‌ها برانگیزیم؛ لذا به این نتیجه رسیدیم که با به‌کارگیری هنر و ابزار‌های نو از جمله فضای مجازی در ثمربخشیدن به تولید محتوای فاخر در فضای مجازی می‎توانیم این فعالیت را به بهترین شیوه خود اجرایی کنیم.

وی در ادامه به روایت مشهور امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت ثامن الحجج(ع) می‌فرمایند: «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا»؛ معنی عامی که امروز از این روایت برداشت شده، این است که می‌گوید: «اگر مردم محاسن کلام ما را بشنوند، قطعاً از ما تبعیت می‌کنند»؛ اما آیت‌الله سیستانی تفسیر جامع‎تر و دقیق‎تری در خصوص این روایت دارد و می‌فرماید: مراد از ناس همه مردم نیست، بلکه مخالفان مذهبی هستند. بر این اساس، معنای روایت این‌گونه می‌شود که حتی اگر مخالفان ما هم به درستی با آموز‌ه‌ها و مفاهیم ما آشنا بشوند، مقابله نخواهند کرد و آن‌ها هم سر سپرده خواهند شد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه اگر از عهده ترویج و تبلیغ صحیح آموز‌ه‌های قرآنی در اقصی نقاط جهان برآییم، جامعه کثیری را با آموز‌های دینی و قرآنی آشنا خواهیم کرد، گفت: قطعاً آنها با این آموزه‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، چراکه در واقع با پیام‌های فطری خودشان ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها تبعیت خواهند کرد.

در پایان این برنامه، نفرات اول تا سوم هر کدام از بخش‌های تخصصی به ترتیب 50 میلیون ریال، 20 میلیون ریال و 10 میلیون ریال جایزه نقدی دریافت کردند و چهار فرد برگزیده بخش عمومی غنچه‌های آسمانی، هر کدام 20 میلیون ریال جایزه نقدی دریافت کردند.

در بخش آوانمای قرآنی، آقایان سیدسجاد سیدحسین امیر عظیمی کوهی و علی اصغر رمضانی موق به کسب رتبه و جایزه شدند. 

در بخش کلیپ داستانی، آقایان مجتبی کاویانی، مسعود دهنوی، مرتضی پرگر و حسین داوری برگزیده شدند.

در بخش مستند مردمی هم آقای علیرضا پورمشیر، خانم سیده حدیث میریضی و آقای سید حمید سجادی، رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش پویانمایی و موشن گرافیک نیز آقایان محمدرضا رضایی شهرکی، محمدجواد بختیاریان و خانم راضیه منصوری، موفق به دریافت جایزه شدند. 

در این رویداد قرآنی بیش از ٦ هزار نفر با ارسال آثار در بخش‌های تخصصی و عمومی شرکت کردند و افراد برگزیده در مراسم اختتامیه معرفی شدند.

جشنواره چلچراغ آسمانی از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت موسسسه فرهنگی عقیق به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب تا ماه مبارک رمضان برگزار شد . این جشنواره صرفاً در قالب آثار ویدیوئی برگزار شد و فراخوان، دریافت، نمایش و داوری آن در پنج بخش آوانمای قرآنی شامل تولید کلیپ، فتوکلیپ و قطعات کوتاهی انجام شد که از ترکیب صوت و تصویر آیات قرآن، تواشیح، هم‌خوانی و آموزه‌های قرآنی تولید شده و با جلوه‌های هنری بر جذابیت آن افزوده شده است.

همچنین بخش‌های مختلفی که مورد داوری قرار گرفته‌اند، عبارتند از: تولید کلیپ با مضمون آیات و روایات مرتبط با سبک زندگی کنونی، تولید انیمیشن یا موشن‌گرافیک که دارای پیام و محتوای متناسب و مرتبط با آیات و روایات باشد، ارائه فیلم‌های کوتاه و مستند با محتوای فعالیت‌های قرآنی، گزارش تصویری، گفت‌وگوی تصویری که به نوعی مرتبط با فعالیت‌های قرآنی باشد و در نهایت بخش غنچه‌های قرآنی که شامل تهیه فیلم از تلاوت قرآن، اذان و اقامه نماز کودکان و نوجوانان است.

منبع:عقیق

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

نظر شما