شناسهٔ خبر: 34102155 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سازمان نظام مهندسی اعتبار خود را در میان مردم از دست داده است / شناسنامه فنی و ملکی ساختمان بدون ضمانت کیفی معتبر نیست

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: سازمان نظام مهندسی اعتبار خود را در میان مردم از دست داده است

صاحب‌خبر -

سازمان نظام مهندسی اعتبار خود را در میان مردم از دست داده است / شناسنامه فنی و ملکی ساختمان بدون ضمانت کیفی معتبر نیستبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در نشست خبری بررسی شناسنامه فنی و ملکی ساختمان با بیان اینکه از سال ۹۵ سازمان نظام مهندسی ساختمان تمامی مبالغ مربوط به سازه فنی ملک و همچنین شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را دریافت می‌کند، اما هیچ خدماتی در این رابطه به مردم ارائه نمی‌دهد، گفت: متأسفانه شهرداری تهران و همچنین سازمان نظام مهندسی ساختمان در سال‌های گذشته هزینه‌های مربوط به شناسنامه فنی و ملکی را دریافت می‌کند و تمامی این هزینه‌ها در حساب‌های سازمان نظام مهندسی واریز می‌شود، اما هیچگونه خدمتی ارائه نمی‌شود و این در حالیست که باید تمامی حوزه‌های مربوط به ضمانت‌های مربوط به بیمه ساختمان از سوی شرکت‌های بیمه‌های ارائه شود.

وی ادامه داد: اگر سامانه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان که امروز در سازمان نظام مهندسی رونمایی شد، همانند شناسنامه‌های فنی و ملکی سوری باشد نه تنها به مالکان و خریداران ملک خدماتی ارائه نمی‌شود بلکه به اعتبار این سازمان نیز لطمه وارد می‌شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی کشور پول‌های بسیاری را بابت این شناسنامه از مردم دریافت کرده است، اما متاسفانه تا به امروز اقدامات لازم در این حوزه به مردم ارائه نشده است در حالیکه مدیریت شهری و همچنین سازمان نظام مهندسی ملزم است تا شناسنامه را به مردم تحویل دهد.

سالاری با اشاره به اینکه آیا سازمان نظام مهندسی تا به امروز این سئوال پرداخته است که؛ چرا فردی ملکی را خریداری می‌کند، اما هیچگاه به دنبال شناسنامه فنی و ملکی ساختمان نمی رود، گفت: متأسفانه هیچ کدام از این شرکت‌های بیمه‌ای کیفیت ساختمان را ضمانت نمی‌کند و ارائه آن‌ها هیچ تأثیری بر ارائه ارتقاء کیفیت ساختمان ندارد.

وی تأکید کرد: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان هیچ تأثیری در ارتقای کیفیت ساختمان ندارد و این در حالیست که برخی از ساختمان‌ها با برندی که معماری آن را طراحی کرده است به چندین برابر قیمت به فروش می‌رسد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: متأسفانه طراحی و معماری ساختمان درحال حاضر بیش از کیفیت واحد مسکونی برای خریدار اعتبار دارد، در حالیکه سازنده‌ای که ساختمان را با کیفیت ساخته است برای خریدار اهمیتی ندارد و این به معنای آن است که جایگاه سازمان نظام مهندسی در میان مردم جایگاه مناسبی نیست.

سالاری یادآوری کرد: متأسفانه برخی از سازندگان تابلو‌های برند‌های طراحی معماری را اجاره می‌کنند تا ساختمانشان به اسم این برند با قیمت بیشتری به فروش برسد و به همین دلیل باید اعتبار و شأن نظام مهندسی بیش از سایر سازمان‌ها بوده و با اقداماتی که انجام می‌دهند هویتشان را ارتقاء دهند.

بیشتر بخوانید: راه‌اندازی سامانه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان برای تمام برج‌های تهران 

وی گفت: سازمان نظام مهندسی باید به حقوق عمومی و اصلی خود توجه بیشتری کند تا بتواند از ظرفیت‌های مهندسی خود در این بخش بیشتر استفاده کند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه متأسفانه در سازمان مهندسی شیوه‌ها و اقدامات به گونه‌ای شده است که بعد از رای آوری اعضای هیئت مدیره اقداماتی انجام می شود تا دوباره بتوانند رأی اعتماد کسب کنند و به همین دلیل به کار‌ها و وظایف اصلی خود نمی‌پردازند.

سالاری گفت: اگر در گذشته شهرداری تهران، این شهر را به شکل کارگاه عمومی در نمی‌آورد و اقداماتی را از جنس سخت افزاری انجام نمی‌داد، امروز با چالش‌های جدیدی مواجه نمی‌شدیم و متأسفانه بیشترین دارایی‌ها و اراضی تهران بابت کار‌های عمرانی از دست رفته است و ما هم اکنون با بدهی‌های ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومانی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: متأسفانه شهرداری در گذشته در حوزه‌های نرم افزاری اقدامات مناسبی انجام نداده است و حادثه‌هایی همانند پلاسکو که شناسنامه‌های فنی و ملکی درستی نداشت از دست رفته است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: سازمان نظام مهندسی با ۱۲۰ هزار عضو تا به امروز موفق نشده تا در جلسه‌های تخصصی شورای شهر حضور داشته باشد، اما ما نمایندگانی از سازمان مهندسان مشاور داریم  که توجهشان تنها به منافع خودشان و سوداگری نبوده بلکه تنها به فکر حقوق عمومی مردم و خدمت به جامعه مهندسی بوده است.

سالاری با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی و ریاست این سازمان باید اعتماد از دست رفته خودشان را دوباره احیا کند، گفت: مردم باید حقوقشان را در حوزه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان از نظام مهندسی مطالبه کنند و هم اکنون زمان بسیار مناسبی است که این اقدام و این کار ارزشمند در بین مردم و از سوی نظام مهندسی اجرا شود.

وی توضیح داد: اگر شناسنامه فنی و ملکی ساختمان  بدون بیمه و ضمانت کیفی صادر شود، هیچ معنایی ندارد و زمانی این شناسنامه معتبر می‌شود که شرکت‌های بیمه‌ای کیفیت آن را تضمین کنند.

سالاری تأکید کرد: همچنین این شناسنامه بدون مجری ذی صلاح هیچ معنایی ندارد و باید از ابتدای گودبرداری و شروع فندانسیون ملک این اقدامات در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان درج شود متأسفانه ما تا به امروز شناسنامه‌ای به این شکل صادر نشده است.

وی گفت: سازمان نظام مهندسی، سامانه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را زودهنگام استارت زده است و  شرکت‌های بیمه‌ای باید ضمانت‌نامه‌های این شناسنامه‌ها را تأیید می‌کردند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در پایان اظهار کرد: حداقل باید سازمان نظام مهندسی یکی از شرکت‌های بیمه را راضی می‌کرد تا شناسنامه‌های فنی و ملکی‌شان یک محله را به صورت پایلوت تضمین می‌کرد، اما سازمان نظام مهندسی چنین کاری را هم انجام نداده است.


انتهای پیام/

 

سازمان نظام مهندسی، سامانه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را زودهنگام استارت زده است

 

نظر شما