شناسهٔ خبر: 34101701 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

توصیه‌ روحانی مشهور تلویزیون به طلاب

مردم را بخندانید

صاحب‌خبر -

شهروند| خندیدن و شادبودن از موضوعاتی است که در پیشینه و منابع دینی اسلام به تکرار بر آن تأکید شده است. روایات متعددی هم از معصومین(ع) در اهمیت خندیدن و شادبودن و صدالبته خنداندن و شادکردن مومنان و مسلمانان وجود دارد. موضوعی که حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی، وعاظ و روحانی مشهور نیز در هفته گذشته بر آن تأکید کرد. قرائتی در نشست هم‌اندیشی نویسندگان و ناشران حوزه نماز و مهدویت به طلاب جوان توصیه می‌کنند که در ایجاد نشاط در جامعه مشارکت داشته باشند؛ قرائتی خطاب به حاضران می‌گوید:   «آخوند‌های ما باید بلد باشند قصه بگویند؛ درحالی ‌که فقط روضه می‌خوانند. مگر ما گاز اشک‌آوریم؟! چرا نباید مردم را بخندانیم؟» این توصیه آقای قرائتی درمیان کاربران فضای‌ مجازی با استقبال بسیاری  همراه شد؛ البته توصیه هفته گذشته آقای قرائتی به طلاب، را نباید تنها در اهمیت موضوع خندان دانست. در گذشته نیز محسن قرائتی پیشنهاد کرده بود همان‌طور که با ساخت حسینیه و تربیت نیرو برای عزاداری برنامه‌ریزی می‌شود، برای خنده و خندیدن حلال نیز باید برنامه‌ریزی صورت گیرد. آقای قرائتی یک‌بار دیگر هم پیشنهاد داده بود تا مسئولان با راه‌اندازی سایت خنده، خندیدن و خنداندن حلال را به مردم بیاموزاند. «شهروند» به همین منظور به چند برداشت از صحبت‌های این روحانی مشهور در ایجاد نشاط در جامعه پرداخته ‌است:
  بنده وقتی به تلویزیون آمدم، تلاش کردم به جز مفاهیم و آموزه‌های قرآنی و زندگی اهل بیت(ع) سخنی نگویم و این مطالب را با شوخی و خنده حلال بیان کنم.
  یکی از اشکالات این است که خنده حلال از زندگی مردم حذف شده، درحالی ‌که حتی قرآن کریم روی خنده تأکید کرده است.
  چرا حوزه علمیه سایت خنده حکیمانه ندارد که نیازی به خندوانه نداشته باشیم؛ اگر ۵۰‌هزار طلبه ۵۰‌هزار خنده حکیمانه ایجاد کنند، دیگر نیازی به صرف این‌همه هزینه برای خنده مصنوعی نخواهیم داشت.
   با خنده بسیاری از مشکلات حل می‌شود. طلاب باید شادی و خنده حلال را در جامعه ترویج کنند. می‌توان قرآن کریم را با خنده و شوخی آموزش داد و تفاسیر آن را با زبانی شیوا بیان کرد و حتی شوخی‌های ما نیز قرآنی باشد.
  در قرآن آمده کسانی که اهل ایمان هستند، خدا محبت ما را در دل مردم قرار می‌دهد. اگر دیدیم مردم ما را دوست ندارند، عمل ما عمل صالح نیست.

نظر شما