شناسهٔ خبر: 34096608 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

عزیمت ۱۶ هزار و ۳۰۳ زائر با ۶۵ پرواز به خانه خدا / آغاز پرواز حج در فرودگاه‌های اصفهان و گرگان

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه تا امروز ۱۶ هزار و ۳۰۳ زائر به خانه خدا اعزام شده‌اند، از آغاز پرواز‌های حج در فرودگاه‌های گرگان و اصفهان در روز جاری خبر داد و گفت: فردا پرواز‌های حج فرودگاه بیرجند آغاز می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، حشمت‌الله قربانی در تشریح آخرین جزئیات آمار اعزام زائران حج تمتع، اظهار داشت: پرواز‌های حج تمتع از روز دوشنبه هفدهم تیرماه در کشور آغاز شد.

* ۱۶ هزار و ۳۰۳ زائر با ۶۵ پرواز به خانه خدا رفتند

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: تا ساعت ۸ صبح امروز، بیست و چهارم تیر‌ماه، تعداد ۴۹ پرواز حج توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام شد و ۱۲ هزار و ۱۷۳ زائر از فرودگاه‌های کشور غیر فرودگاه امام خمینی رحمت الله علیه به خانه خدا اعزام شدند.

وی ادامه داد: همچنین تا پایان وقت روز بیست و سوم تیرماه، ۱۶ پرواز حج از فرودگاه امام خمینی رحمت الله علیه انجام شد و ۴۱۳۰ زائر به خانه خدا اعزام شدند.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: تا امروز در مجموع ۱۶ هزار و ۳۰۳ زائر به خانه خدا اعزام شده‌اند.

* آغاز پرواز‌های حج در فرودگاه‌های گرگان و اصفهان در روز جاری

قربانی بیان کرد: پرواز‌های حج در فرودگاه‌های زنجان، اهواز و یزد به پایان رسید و همه زوار این استان‌ها به خانه خدا اعزام شدند.

وی از آغاز پرواز‌های حج در فرودگاه‌های گرگان و اصفهان در روز جاری خبر داد و گفت: روز آینده هم پرواز‌های حج فرودگاه بیرجند آغاز می‌شود و به تدریج پرواز‌های حج استان‌های دیگر هم در روز‌های آتی آغاز خواهد شد.

* انجام ۹ پرواز حج در روز جاری و اعزام ۲۳۰۰ زائر

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اظهار داشت: امروز و تا پایان وقت، تعداد ۹ پرواز حج در فرودگاه‌های ساری، مشهد، اصفهان و گرگان انجام می‌شود و ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از زوار به خانه خدا اعزام می‌شوند.

* انجام ۳۰ درصد پرواز‌های حج با تعجیل

قربانی با اشاره به تأخیرات ناچیز پروازی در پرواز‌های حج امسال، بیان کرد: تعامل و هماهنگی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در پرواز‌های حج بسیار مناسب است؛ امسال از ۴۹ پرواز حج تاکنون فقط ۳ پرواز با تأخیر حدود یک ساعت انجام شده است که یکی از آن‌ها به دلیل برگزاری نماز جماعت توسط زائران پیش از پرواز بود و دو مورد هم نقص فنی اعلام شده است.

وی افزود: حداقل ۳۰ درصد پرواز‌های حج هم با تعجیل انجام شد که این تعجیل‌ها بین ۵ تا ۴۰ دقیقه بوده است.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اظهار داشت: دست اندرکاران حج در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در آماده‌باش کامل هستند تا خدمت به زائران مناسب باشد.

به گزارش فارس به دلیل برخی کارشکنی‌ها از سوی طرف سعودی، امسال پرواز‌های حج باید فقط توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام شود و ایران امکان استفاده از دیگر شرکت‌های هواپیمایی برای پرواز‌های حج را ندارد؛ مقامات سعودی گفته‌اند، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به تنهایی و با هواپیمای ملکی خودش باید پرواز‌های حج را انجام دهد، پیش از این ایرلاین سعودی، قشم‌ایر و ماهان به ایران‌ایر در پرواز‌های حج و اعزام حجاج کمک می‌کردند.

امسال ۸۶ هزار و ۵۵۰ زائر در قالب ۵۷۳ کاروان با ۷۲۲ پرواز رفت و برگشت عازم خانه خدا می‌شوند و سپس به کشور برمی‌گردند.

د‌ر حج امسال ۳۶۱ پرواز رفت و ۳۶۱ پرواز برگشت داریم، از ۱۷ تیر ماه برابر با ۸ جولای پرواز‌های حجاج آغاز شد که به مدینه و جده بود و ۱۴ مرداد آخرین پرواز عملیات حج خواهد بود.

‌در عملیات رفت ۱۴۲ پرواز به جده و ۱۹۹ پرواز به مدینه خواهد بود و ۵۶ درصد زائران مدینه اول و ۴۴ درصد مدینه دوم هستند.

‌۳۰ هزار نفر از زوار کشورمان از ۹ استان کشور شامل تهران، البرز، قم، مرکزی، سمنان، لرستان، قزوین، کردستان و کاشان از طریق فرودگاه امام به خانه خدا اعزام می‌شوند، تعداد پرواز‌های رفت از فرودگاه امام ۱۲۴ پرواز خواهد بود.

‌پرواز‌های رفت در ۳۳ روز انجام می‌شود، در عملیات رفت کمترین زائر مربوط به استان گیلان با ۴۸۶ زائر و بیشترین زائر مربوط به استان تهران با ۳۰ هزار زائر است.

‌از ۲۶ مرداد مطابق با ۱۷ آگوست پرواز‌های برگشت حجاج آغاز می‌شود و تا ۱۷ شهریور ادامه دارد، در پرواز‌های برگشت ۱۸۶ پرواز از جده و ۱۸۵ پرواز از مدینه انجام می‌شود، پرواز‌های رفت ۳۳ روز طول می‌کشد و پرواز‌های برگشت ۲۳ روز زمان نیاز دارد.

‌در پرواز‌های برگشت ۴۹ درصد پرواز‌ها از جده و ۵۱ درصد از مدینه خواهد بود.

‌میزان مجاز بار ایران ایر در پرواز‌ها ۳۰ کیلوگرم است که در پرواز‌های حج این رقم به ۴۰ کیلوگرم افزایش یافته است، همچنین حجاج می‌توانند کیف دستی تا ۵ کیلوگرم را وارد کابین هواپیما کنند.

نظر شما